• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3120 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۹ آذر

گزارش «اعتماد» از وضعيت بغرنج تيم‌داري سيروس محجوب در انزلي

سقوط قوي سپيد!

  حسين قهار / «سيروس محجوب از ملوان كناره‌گيري مي‌كند!»... اين خبر نخستين بار دو ماه بعد از اينكه اين فرد مالكيت پرطرفدارترين باشگاه شمال ايران را تصاحب كرد، در رسانه‌ها منتشر شد. اما نكته جالب توجه اينجاست كه محجوب در اين مدت بارها و بارها تا آستانه واگذاري سهام باشگاه پيش رفته است اما در لحظه آخر اتفاقاتي رخ داده كه او از تصميم خود منصرف شده است. اين روزها با توجه به اوضاع نابسامان ملوان، حرف و حديث‌هاي زيادي در اين شهر پيرامون مديريت اين باشگاه وجود دارد. خيلي‌ها به دنبال رسيدن به جواب اين سوال هستند كه چه شد يك فرد ايراني ساكن لندن (شايد هم دوبي!) پس از شكست در خريداري باشگاه رقيب (داماش) پا به انزلي گذاشت و به راحتي 70 درصد از سهام اين باشگاه بزرگ و مردمي را با قيمتي كمتر از دو ميليارد تومان خريداري كرد. مردم انزلي اين روزها دوست دارند بدانند كه واقعا در تيم ريشه‌دار شهرشان چه مي‌گذرد كه در عرض كمتر از دو سال، دو مالك (حسين هدايتي و بعد سيروس محجوب) به انزلي رفتند‌ و پس از كلي خبر و تبليغ به راحتي نتوانستند مديريت خوبي را در اين باشگاه برقرار كنند. كارشناسان اما هجمه انتقادات خود را عليه مسوولان سياسي گيلان و انزلي روانه كرده‌اند كه مديريت ملوان را به افرادي واگذار كرده‌اند كه به راحتي استعفا مي‌دهند. آنها اعتقاد دارند كه اتفاقات باشگاه نشان از ضعف كساني دارد كه بدون مطالعه و تحقيق، اعتبار يك شهر را به اين و آن سپردند. در چنين وضعيتي امروز آشفتگي مديريتي بار ديگر به ملوان بازگشته و مشكلات مالي امان از انزلي‌چي‌ها بريده است. زمزمه‌هاي سيروس محجوبي كه زماني ادعا مي‌كرد 5 درصد سهام باشگاه ملوان را خريداري كرده است اما خبر از اين مي‌دهد كه اين باشگاه در هفته‌هاي آينده امكان دارد آبستن اتفاقات جديدي در خود باشد.
 
هدايتي جا زد، محجوب آمد

نيروي دريايي چند سال تنها مالك باشگاه ملوان بود. در خرداد ماه 1391 اما نيروي دريايي با واگذاري ۷۰ درصد سهام اين باشگاه به حسين هدايتي در عوض پرداخت ۱۰۰ درصد هزينه‌ها موافقت كرد. در آن مقطع طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌ها توافق شده بود كه هدايتي دو ميليارد تومان از بدهي‌هاي گذشته تيم را به علاوه هزينه‌هاي تيم از زمان حضور خودش در انزلي پرداخت كند و مالك 70 درصد سهام اين باشگاه باشد. اين توافق البته خيلي زود بنا به دلايلي با نظر هدايتي به هم خورد. به همين ترتيب طبق توافق صورت گرفته كل سهام باشگاه كه در تملك حسين هدايتي بود، به هيات‌مديره باشگاه به عنوان نماينده مردم انزلي واگذار شد. پس از اين انتقال قرار شد هدايتي حدود يك ميليارد و پانصد ميليون تومان به باشگاه ملوان پرداخت كند كه اين مبلغ نيز به طور كامل پرداخت نشد تا صادق درودگر به عنوان مديرعامل به تكاپوي تامين هزينه‌هاي باشگاه بيفتد. در آن مقطع تيم به حيات خود ادامه داد تا ناگهان نام سيروس محجوب به عنوان خريدار و مالك جديد باشگاه نامش در آذر ماه 1392 رسما رسانه‌يي شد.

روايت عابديني، داستان نيوكاسل و ساير!

سيروس محجوب، تاجر ايراني متولد گيلان و ساكن لندن است. در سال‌هاي گذشته هر وقت نام باشگاه نيوكاسل انگليس مطرح شده است پس از آن اسم سيروس محجوب را شنيده‌ بوديم. در واقع براي نخستين‌بار در سال ۲۰۰۹ وقتي او به دنبال خريد ۵ درصد سهام نيوكاسل بود نامش بر سر زبان‌ها افتاد. طرفداران نيوكاسل از خريدار ۵ درصدي سهام باشگاه خود خبري در اينترنت پيدا نمي‌كردند تا بدانند او كيست. محجوب وقتي مدعي شده بود كه مي‌خواهد ۵ درصد از سهام نيوكاسل را بخرد، بحث‌هايي را مطرح كرد كه عجيب بود. او يك بار اعلام كرده بود كه علي دايي را به عنوان مربي به نيوكاسل خواهد برد كه همه در حد يك شوخي به آن نگاه كردند! در سال ۲۰۱۰ محجوب با پيشنهادي شش ميلياردي براي اسپانسري پرسپوليس باز هم نام خود را مطرح كرد. البته وقتي درباره همكاري‌اش به عنوان يك حامي مالي در پرسپوليس در اينترنت جست‌وجو كنيد، به مصاحبه‌هايي از اكبر غمخوار مي‌رسيد كه كمك‌هاي مالي محجوب به پرسپوليس را تاييد كرده است. (بعدها وقتي محجوب مالكيت ملوان را بر عهده گرفت، اكبر غمخوار را عضو هيات‌مديره اين باشگاه كرد) . در سال ۲۰۱۱ هم البته محجوب خواهان خريد سهام ابومسلم بود كه اين‌بارهم تلاش‌هايش نتيجه‌يي نداشت. چند ماه بعد نام سيروس محجوب به عنوان خريدار باشگاه داماش مطرح شد ولي توافقي صورت نگرفت. دليل آن هم اين بود كه امير عابديني خواهان ارايه ضمانت بانكي 9 ميلياردي از سوي محجوب شده بود كه اين فرد حاضر به انجام اين كار نشده بود. در جريان اين مذاكرات اعلام شده بود كه محجوب حتي حاضر شده تمام هزينه‌هايي كه قويدل براي داماش انجام داده را به علاوه مطالبات طلبكاران بپردازد ! امير عابديني درباره آن مذاكرات گفته بود: «محجوب مي‌‌گفت از ما ضمانت نگيريد و مثل مالكين قبلي چك بگيريد. ما گفتيم اگر به مانند چك‌هاي مالكان قبلي، چك‌هاي او برگشت خورد چه كار كنيم؟ به سيروس محجوب گفتيم مگر وضع مالي تو خوب نيست پس به ما ضمانتنامه بانكي بده، در وهله نخست قبول نمي‌كرد اما بعد از اصرار ما پذيرفت ضمانتنامه مالي بدهد، اما دوباره پشيمان شد. متاسفانه حرف و عمل سيروس محجوب دو تا بود. سيروس محجوب يك قرارداد با ما داشت كه عملي نشد. يك قرارداد با فدراسيون فوتبال داشت كه عملي نشد، يك قرارداد با تيم پرسپوليس در زمان مديرعاملي عباس انصاري‌فرد داشت كه عملي نشد. معلوم مي‌شود او با آمدن در فوتبال مي‌خواهد اسمش مطرح شود.»

وعده‌هايي كه عملي نشد

با تمام اين تفاسير با حمايت مسوولان سياسي شهر انزلي سيروس محجوب با عقد قراردادي مالك هفتاد درصد سهام باشگاه ملوان شد. نكته جالب توجه درباره اين مدير اين است كه قرارداد واگذاري سهام اين باشگاه را محمدصادق درودگر واستاندار وقت گيلان به نشانه اعتراض و عدم ارائه ضمانت‌ بانكي امضا نكردند. با اين حال با توجه به محبوبيت ملوان در انزلي و تاثير‌گذاري بسيار زياد اين تيم در شهر، سياسيون در آن مقطع با محجوب توافق كردند كه به اين باشگاه بيايد و مالكيتش را بر عهده داشته باشد. نكته قابل توجه اما اينجاست كه در تمام اين مدت هيچ كدام از وعده‌هاي اين فرد در باشگاه اجرايي نشد. استعداديابي و پرورش بازيكنان بومي، تاسيس موسسه مالي و اعتباري با كمك پيشكسوتان، تاسيس سه مدرسه شبانه‌روزي در غرب، شرق و مركز گيلان، ترانسفر 5 بازيكن در هر سال به فوتبال اروپا، معرفي برند ملوان به عنوان يك تيم و شركت مردمي و بين‌المللي و جهاني، جذب بازيكنان فوتبال از افغانستان، هند، و پاكستان براي معرفي برند ملوان در اين كشورها و استفاده از بازار اين سه كشور و... تنها بخشي از وعده‌هاي رسمي بود كه سيروس محجوب به عنوان مالك ملوان داده بود كه هيچ كدام از آنها تا به امروز عملي نشده است. محجوب حتي تاكيد كرده بود كه مي‌خواهد با كارهاي اقتصادي بزرگ وضعيت مالي و ساختاري باشگاه ملوان را سازماندهي كند تا در يك سال آينده اين باشگاه هيچ وابستگي به او نداشته باشد. اما امروز كه زمزمه احتمال جدايي سيروس محجوب از ملوان شنيده مي‌شود، نه تنها وضعيت برنامه‌يي و ساختاري و تيمي ملوان در حد فاجعه براي مردم انزلي است، بلكه محجوب و مديران اين شهر اين باشگاه را نتوانسته‌اند به استقلال مالي برسانند.

سقوط قوي سپيد

در تمام مدت حضور محجوب در انزلي حرف‌وحديث‌هاي زيادي درباره ميزان دقيق بدهي‌هاي ملوان از قبل و زمان حضور محجوب در اين شهر وجود داشته است كه هنوز اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي درستي درباره آن انجام نشده است. در اينكه محجوب آمد و مقداري پول هم براي باشگاه هزينه كرد و درصدي نيز از مطالبات بازيكنان را متقبل شد شكي نيست. او براي اينكه بازيكنان ملوان را در ابتداي فصل نگه دارد قرارداد بسياري از بازيكنان را 30 درصد افزايش داد. اما ايجاد تعهد مالي براي باشگاه در شرايطي كه هيچ تضميني براي ادامه حضور او در باشگاه وجود ندارد مي‌تواند ضربه بدي به پيكره ملوان وارد كند. مديريت باشگاه اميدوار بود در تعطيلات نيم فصل بتوانند از سهميه بازيكنان سرباز براي تقويت ملوان بهترين استفاده را ببرد تا بدون هزينه كردن پول بازيكنان خوب ليگ برتر را به انزلي ببرند. اما تمام برنامه‌هاي آنها براي اين كار با محروميت بازيكناني كه كارت پايان خدمت‌شان باطل شد نقش بر آب شد. حالا محجوب و همكارانش بدترين روزهاي خود را سپري مي‌كنند و مردم هم از نتايج و وضعيت بسيار بد ملوان ناراضي هستند. خبر احتمال فروش سهام باشگاه توسط محجوب همچنان شنيده شده است و آن دسته از مسوولان سياسي كه براي جلب نظر مردم باشگاه مردمي ملوان را قرباني تصميمات غير فوتبالي خود كردند، بدون ترديد امروز درباره وضعيت بد اين تيم پاسخگو نيستند؛ همان مديراني كه بدون گرفتن ضمانت بانكي محجوب را مالك ملوان كردند اما امروز او را تنها گذاشته‌اند...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها