• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5446 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۲ اسفند

كمك‌هاي تسليحاتي امريكا و اروپا به اوكراين

محمود فاضلي

كمك‌هاي تسليحاتي امريكا به اوكراين همچنان ادامه دارد. اين كمك‌ها در حالي است كه «كالين كار»، معاون وزير دفاع امريكا در امور سياسي اخيرا در جلسه استماع گزارش حمايت‌هاي نظامي امريكا از كي‌يف در مجلس نمايندگان مدعي شد جنگ روسيه عليه اوكراين مي‌تواند شش ماه به درازا بكشد و ممكن است در سه سال آينده به پايان برسد. پيش‌بيني شرايط و وضعيت ادامه كمك‌ها به اوكراين بسيار دشوار است، زيرا ما مسير دقيق روند اين مناقشه را نمي‌دانيم.
رسانه‌هاي گروهي امريكايي اعلام كرده بودند در حال حاضر دو خلبان نظامي اوكرايني با هدف «افزايش مهارت‌هاي موثر خلباني» دوره‌هاي آموزشي را مي‌گذرانند. امريكا اخيرا اعلام داشته ممكن است 10 خلبان ديگر اوكرايني براي افزايش مهارت‌هاي خلباني با هواپيماهاي جنگي عازم امريكا شده و ارزيابي سطح مهارت‌هاي حرفه‌اي خلبانان اوكرايني در پايگاه نظامي ‌گارد ملي نيروي هوايي امريكا در آريزونا انجام ‌شود. 
نيروهاي مسلح اوكراين بمب‌هاي نقطه‌زن امريكايي JDAM-ER را دريافت كردند. حداكثر برد اين بمب‌هاي هوايي 72 كيلومتر است. اين بمب‌ها با كلاهك بسيار قدرتمندتر، به نيروهاي مسلح اوكراين امكان خواهند داد تا تاسيسات و واحدهاي بزرگ‌تر مانند پل‌ها و استحكامات نظامي را نابود كنند. به‌زعم «جيمز هكر» فرمانده نيروي هوايي امريكا، نيروي هوايي اوكراين قادر خواهد بود كه از اين بمب‌ها عليه نيروهاي روسي استفاده موثر كند. اخيرا مهمات هدايت‌شونده دقيق به اوكراين تحويل داديم كه برد بيشتري دارند. 
امريكا مدعي است نبردها در شرق و جنوب اوكراين با شدت ادامه دارد و روسيه در جنگي كه آغاز كرده است، شكست راهبردي خواهد خورد. رويارويي‌هاي دشواري در پيش خواهند بود. هرچند كه رويارويي‌ها در ماه‌هاي زمستان كمي ‌كاهش يافته اما جنگ در مناطق شرقي و جنوب ادامه دارد. شهر «باخموت» كه در حال حاضر نبردهاي سختي در اطراف آن ادامه دارد، از همان ساعت نخست تجاوز روسيه به اوكراين، مشخص بود كه بدون توجه به نتيجه، اين جنگ به شكست راهبردي روسيه منجر خواهد شد. 
آلمان رسما اعلام كرده چند سامانه خودكششي ضدهوايي گيپارد و همچنين سامانه‌هاي «ايريس-تي» به اوكراين ارايه مي‌كند. اولاف شولتز صدراعظم آلمان تاييد مي‌كند اين كشور از آغاز حمله روسيه به اوكراين، به بزرگ‎ترين كشور ياري‌رسان در ميان كشورهاي قاره اروپا تبديل شده است. ما به اوكراين تسليحات و كمك‌هاي مالي لازم را مي‌دهيم. در سال گذشته بيش از 14 ميليارد يورو به اوكراين كمك كرديم. آلمان تا زماني كه لازم باشد به اوكراين كمك‌ ارايه خواهد كرد. آلمان به اوكراين كمك مي‌كند تا به صلح دست بيابد. آلمان در حال حاضر به اتفاق متحدان درباره موضوع ارايه تضمين‌هاي امنيتي براي اوكراين گفت‌وگو مي‌كند. بر همين اساس ما با كي‌يف و ديگر شركا در خصوص ارايه تضمين‌هاي امنيتي آينده براي اوكراين مذاكره و گفت‌وگو مي‌كنيم. اما اين تضمين‌ها مستلزم اين است كه اوكراين با موفقيت از خود در اين جنگ دفاع كند. اين پرسش مطرح است كه آيا رهبر روسيه آماده انجام مذاكرات براي بازگشت به اصول نظم صلح اروپايي و صلح عادلانه است يا خير؟ در حال حاضر هيچ نشانه‌اي در اين خصوص وجود ندارد، بلكه به احتمال بسيار پوتين به رفتار تهديدآميز روي خواهد آورد. پوتين موجوديت اوكراين و همچنين اصول نظم جهاني و اروپايي را تهديد مي‌كند، نمي‌توان با كسي كه تفنگ در دست دارد مذاكره كرد.
وزارت دفاع فرانسه امكان تحويل جنگنده‌هاي ميراژ به اوكراين را بررسي مي‌كند. در 28 فوريه «فيليپ فيليو» سناتور فرانسوي در يك جلسه استماع گزارش، از سباستين لكورنو وزير دفاع فرانسه در خصوص برنامه‌هاي وزارتخانه مربوطه براي تحويل 12 فروند هواپيماي ميراژ از رده خارج‌شده كه از تابستان در انبار قرار دارند، پرسيد. او اين موضوع را مورد تاييد قرار نداد و مدعي شد در حال حاضر نياز به تامين شديد و افزايش ذخاير مهمات وجود دارد. ما نياز فوري به گلوله‌هاي توپ داريم، مقاومت اوكرايني‌ها به مهمات وابسته است. با اوكرايني‌ها در خصوص هواپيما و آموزش مذاكره مي‌شود. 
لهستان از آغاز جنگ تاكنون به ارزش 2.2 ميليارد يورو تسليحات به اوكراين ارايه داده است. لهستان، اظهارات آندري دودا رييس‌جمهور اين كشور را در خصوص آمادگي ورشو براي تحويل تعدادي از هواپيماهاي ميگ 29 ساخت شوروي سابق به كي‌يف، مورد تاييد قرار داد و مدعي شد تا آنجا كه من اطلاع دارم اين موضوع مربوط به انتقال هواپيماهاي ميگ 29 از سوي لهستان است، اين تعداد زيادي نخواهد بود و با تعداد تانك‌هاي تحويل شده برابر نخواهد بود. ما بدون شك اين اقدامات را در يك ائتلاف گسترده‌تر و بين‌المللي انجام خواهيم داد تا اوكراين بتواند در ابعاد واقعي اين حمايت را احساس كند. وزير دفاع لهستان اعلام داشت كه نخستين سامانه‌هاي موشكي پدافند هوايي پاتريوت هم‌اكنون وارد اوكراين شده است. در نتيجه تلاش‌هاي لهستان، مجموعه‌هاي پاتريوت و نخستين تانك‌هاي لئوپارد در كنار ديگر تسليحات هم‌اكنون به اوكراين وارد شده‌اند. ما يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي اهداكننده كمك‌ها هستيم. اقدامات مشترك ما، اقدامات مشترك كل جهان قادر خواهند بود تا ترازوي اين مناقشه غير عادلانه را در طرف صحيح تنظيم كنند.
اسلواكي نيز آماده است تقريبا تمامي جنگنده‌هاي ميگ 29 ساخت شوروي سابق خود را به اوكراين تحويل دهد. وزير دفاع اسلواكي تاكيد مي‌كند كه ديگر از ميگ‌ها استفاده نخواهيم كرد، آنها براي ما ارزش واقعي ندارند، اما چنانچه ما آنها را در اختيار اوكراين قرار دهيم، آنها كمك خواهند كرد تا جان مردم را نجات دهند. اسلواكي آماده است كه 10 فروند از 11 فروند ميگ 29 خود را در اختيار اوكراين قرار دهد. انتظار مي‌رود كه تصميم‌گيري در خصوص تحويل هواپيماهاي اسلواكي به اوكراين به زودي اتخاذ شود. در صورت اتخاذ چنين تصميمي، اسلواكي نخستين كشور عضو ناتو خواهد بود كه هواپيماهاي جنگي در اختيار اوكراين قرار مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون