• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5446 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۲ اسفند

عيدي غنچه‌ها براي كودكاني كه ديده نمي‌شوند

«هر كدام شعري مي‌خوانند و از روي آتش كوچكي مي‌پرند، عمو نوروز داستاني از شروع سال جديد مي‌گويد و همه براي پاسداشت بهاري ديگر جشن مي‌گيرند.»
موسسه نيكوكاري مهرآفرين جشني با نام «عيدي غنچه‌ها» را به مدت دو روز براي كودكان محلات آسيب‌ديده برگزار مي‌كند. مراسمي كه به مدت دو روز فضاي مملو از هيجان و شادي براي اين كودكان به همراه دارد. طبق اظهارت يكي از مديران اين موسسه «يكي از اهداف اصلي اين مراسم ايجاد فضاي شاد براي بچه‌هايي است كه هرگز درك درستي از تجربه احساس شادي نداشتند و با اين كار خاطره‌اي ناب در ذهن‌شان خانه خواهد كرد.»
همچنين با وجود آنكه يكي از محرك‌هاي مهم اين موسسه‌ها وجود كمك‌هاي مالي و معنوي در كنار كودكان است، مهرآفرين درصدد ايجاد اين همراهي‌ها براي فراهم كردن امكانات بيشتر كودكان تحت پوشش خود است.


جشن هایی برای عزت‌نفس ‌و تجربه حس ناب کودکی
يكي از آنها اردلان است، يكي از پسربچه‌هاي جشن «عيدي غنچه‌ها» كه همراه ديگر بچه‌ها مي‌خندد و بازي مي‌كند.چند سال قبل با بحران روحي و بيماري شديد اوتيسم وارد اين مجموعه شد، اعتياد پدر و مادر، كار را به جايي رسانده بود كه پدر جلوي چشم بچه‌ها مادر را به قتل مي‌رساند و اين كودك دچار بحران‌هاي مضاعفي مي‌شود. اما كم‌كم تيم مددكاري و آموزش مستقيم منجر به ترميم بخشي از آسيب‌هاي روحي اين كودك مي‌شود و حالا اردلان پس از چند سال مثل ديگر بچه‌ها درس مي‌خواند و شرايط خوبي دارد.
شايد قابل تاكيد باشد كه يكي از تاثيرات چنين برنامه‌هايي براي كودكان، ايجاد عزت نفس و ترميم روحيه جمعي باشد كه طي تجربه در سال‌هاي قبل در بين اين كودكان به خوبي نمايان است.


هدف‌مان شادي بچه‌هايي است كه شادي را  تجربه نكردند
زهرا دانشور، مدير مهد مهرآفرين از چگونگي برپا شدن اين جشن مي‌گويد: «اين چهارمين سالي است كه مراسم‌هاي سال نو را برگزار مي‌كنيم و جامعه هدف ما گروه بد سرپرست هستند. در واقع شش سال است كه «مهد مهر» راه‌اندازي شده و هر سال جشن‌هاي نوروز و چهارشنبه سوري را برگزار مي‌كنيم. با توجه به گروه هدف‌مان كه بچه‌هاي بد سرپرست هستند از بدو تولد تا سني كه پيش ما حضور دارند رنگ و بوي شادي را با اعماق وجودشان حس نكردند. به‌طور مثال خاطرات زيباي كودكي كه اكثر ما در روزهاي پاياني سال تجربه مي‌كرديم را اين بچه‌ها ندارند.»
ايشان اضافه مي‌كند: «هدف اين بود كه در اين جشن‌ها و در اين روزها خاطره‌سازي كنيم كه وقتي همين بچه‌ها به سن هجده سالگي رسيدند و مروري به آن روزهاي ناب كودكي داشتند از خاطرات گذشته حس خوبي پيدا كنند. من به اين لحظات، شاد شاد مي‌گويم و در اين لحظات هيچ قانوني براي بچه‌ها نداريم، بچه‌ها آزاد و رها هستند و اين كمترين حق آنهاست كه ازشان دريغ شده و ما مي‌خواهيم به آنها برگردد.»
دانشور از تاثير اين شكل برنامه‌ها بر كودكان اضافه مي‌كند: «برگزاري اين شكل برنامه‌ها در سال‌هاي قبل هم بسيار اثرگذار بوده، وقتي شاخصه خوشحالي بچه‌ها را از شروع تاسيس مهد و بعد شش سال ارزيابي مي‌كنيم با وجود كيفي بودن آن اين تفاوت، كاملا قابل تامل است، اما مقياس آن بصري است و شما كاملا مي‌بينيد كه بسيار اثربخش بوده و هر سال براي شروع اين جشن‌ها بچه‌ها لحظه‌شماري مي‌كنند.»
يكي از مديران موسسه مهرآفرين از وضعيت اين بچه‌ها مي‌گويد: «محلات اين بچه‌ها عمدتا پر آسيب و پر خطر هستند. آموزش‌هايي كه ما به بچه‌ها مي‌دهيم براي افزايش مهارت‌هاي فردي آنهاست كه در روند زندگي روزمره آنها كاملا مشخص است و حتي اين ارزيابي با نمودار هم قابل بررسي است. بچه‌ها اينجا شرايط متفاوتي از خدمات آموزش، درمان و بهداشت را تجربه مي‌كنند و با اين آموزش‌ها مي‌توانند در محيط‌هاي پر خطر از خود محافظت كنند و حتي ياد مي‌گيرند به ديگران هم آسيب نرسانند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون