• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5447 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۳ اسفند

اتفاق باورنكردني در تيم ملي فوتبال

پشت پرده دعوت شدن و خط خوردن برخي بازيكنان

گلر تيم ملي: رفتار فدراسيون توهين‌آميز بود

علي ولي‌اللهي

 

با انتخاب مريم منظمي به عنوان نايب‌رييس زنان فدراسيون فوتبال انتظار مي‌رفت شرايط فوتبال زنان كشور بهتر شود، اما اتفاقاتي كه در چند روز گذشته رخ داده، نشان مي‌دهد اوضاع نه تنها رو به بهبود نيست كه عجيب‌تر هم شده است. در گزارشي كه 13 اسفند در روزنامه اعتماد منتشر شد به اين نكته اشاره كرديم كه روي منظمي براي انتخاب گزينه‌هاي خاص براي سرمربيگري تيم‌هاي ملي زنان فوتبال و فوتسال فشار وارد شده و خانم‌ها آزمون و سليماني با وجود پايان قرارداد در سمت خود ابقا مي‌شوند. در مورد تيم ملي فوتبال اين اتفاق افتاد و بدون طي تشريفات مريم آزمون به عنوان سرمربي تيم ملي زنان ابقا شد. اين در حالي بود كه خيلي‌ها تصور مي‌كردند مرضيه جعفري، سرمربي تيم خاتون بم قهرمان ليگ مي‌تواند بعد از سال‌ها به اين سمت برسد. با اين حال حاشيه‌هاي اصلي از جايي شروع شد كه نخستين ليست دعوت‌شدگان به تيم ملي رسانه‌اي شد. دعوت از 12 نفر از بازيكنان تيم سوم ليگ كه شامل نفرات ذخيره اين تيم هم مي‌شد، به همراه نفراتي از تيم‌هاي اول و دوم و بدون نماينده ماندن ساير تيم‌ها به تيم ملي حسابي تعجب‌برانگيز شد. اما از اين تعجب‌برانگيزتر اتفاقي بود كه براي برخي بازيكنان رخ داد. طبق اطلاعاتي كه به روزنامه اعتماد رسيد، مشخص شد سرپرست تيم ملي به برخي بازيكنان پيام داده و بابت دعوت به اردوي تيم ملي و سفر خارجي از آنها مدارك خواسته اما به يك‌باره اين بازيكنان خط خوردند! يكي از اين بازيكنان مريم نامي است كه سال‌ها دروازه‌بان تيم ملي ايران بوده است. با اين حال شنيده‌ها حاكي از آن است كه اين اتفاق تنها براي مريم نامي رخ نداده. حتي برخي فعالان رسانه‌اي و فوتبالي در فضاي مجازي گمانه‌زني‌هايي در مورد تاثير واسطه‌ها و نهادهاي خارج از فوتبال روي دعوت‌شدگان به ليست تيم ملي را مطرح كردند. در ادامه روايت دعوت و خط خوردن اين بازيكن را با هم مي‌خوانيم. 

   دعوت از شما به تيم ملي به چه صورت بود و بعد چه اتفاقي افتاد؟
نوزدهم اسفند ساعت 10:28 دقيقه يك شماره ناشناس با من تماس گرفت و مجددا 10:54 هم با من تماس گرفت. من وقتي متوجه شدم به آن شخص پيام دادم كه شما؟ ايشان گفت من خانم غلامي هستم براي هماهنگي اردوي ملي با شما تماس گرفتم. 
  سمت‌شان را گفتند؟
اين را بعدا گفتند. گفتم در خدمتم و ايشان تماس گرفت و گفت عكس پاسپورتم را بفرستم كه آنها ببينند مهلت دارد يا خير. من اسكن كردم و از طريق واتس‌اپ فرستادم براي ايشان. بعد پرسيدم مربي تيم ملي چه كسي است؟ ايشان جواب داد خانم آزمون. گفتم غير از من ديگر كدام دروازه‌بان‌ها دعوت شدند؟ ايشان پاسخ داد خانم‌ها رها يزداني و زهرا خواجوي. با توجه به اينكه زمان هم كم بود، معلوم مي‌شد كه تكليف اعزام گلرها مشخص شده و ديگر اين تركيب دروازه‌بان‌هاست. 
  بعد چه اتفاقي افتاد؟
من در حال انجام تمريناتم بودم كه روز يكشنبه مربي خودم با من تماس گرفت و گفت سر تمريني؟ جواب دادم بله حتما. چطور؟ كه ايشان گفت تو اصلا توي ليست تيم ملي نيستي! من خيلي تعجب كردم. از خانم غلامي پرسيدم داستان چيست، شما كه گفته بودي من و خانم خواجوي و خانم يزداني هستيم. چطور شد يكهو خانم عارفه اضافه شد و من كم شدم؟ ايشان جواب داد اين تصميم خانم آزمون است و ليست را ايشان مي‌دهند و اينكه ما مدارك 35 نفر را گرفتيم و شايد در اردوي بعدي دعوت بشويد و اينها. من هم آرزوي موفقيت كردم براي تيم و اينكه خيلي برايم جالب است كه شما به من زنگ زديد و گفتيد چه كساني دعوت شدند و يكهو اسم من حذف مي‌شود و اسم خانم سيدكاظمي اضافه مي‌شود. ايشان ديگر جوابي نداد و دوباره تكرار كرد ما ليست 35 نفره داريم و شايد اردوي بعد دعوت شويد كه البته بعيد مي‌دانم اين اتفاق بيفتد. 
   سمت خانم غلامي چيست؟
فكر مي‌كنم ايشان سرپرست تيم ملي است .
  دفعات پيش هم به همين شكل دعوت مي‌شديد؟
من سال 98 آسيب ديدم ولي تا آن موقع كه بودم به اين صورت بود كه فكس مي‌آمد به هيات‌هاي استاني و قبلش هم به خودمان اطلاع مي‌دادند كه در تركيب هستيم. گروه داشتيم و مشخص بود. زمان خانم مريم ايراندوست كه دعوت كردند ما ابتدا به گروه اضافه مي‌شديم و در آن گروه ليست نهايي و اينها مشخص مي‌شد. البته يك‌بار ديگر در مسابقات گلدكاپ هند در سال 97 كه اعزام شديم باز به همين شكل بود كه مدارك ما را گرفتند و چون زمان نداشتند براي انتخابي و اينها همان‌هايي كه مدارك داده بودند منهاي تعدادي كه مي‌خواستند ببرند، اعزام شديم به مسابقات هند. 
  پيش آمده بود كه يك نفر از مسوولان تيم ملي شما را دعوت كند بعد خط بخوريد؟
نه، اين براي نخستين‌بار بود كه چنين اتفاقي رقم مي‌خورد. من از همين هم تعجب كردم. خيلي برايم جالب بود و حتي در صحبت با دوستانم مطرح كردم كه ببينم اطلاع دارند يا نه، گفتند اگر سه تا گلر دعوت شدند كه ديگر تكليف معلوم است. لااقل مي‌گويم براي خودم تاكنون چنين چيزي پيش نيامده بود. حالا بقيه را نمي‌دانم كه اين اتفاق براي‌شان رخ داده بود يا نه ولي براي من نخستين‌بار بود كه رقم مي‌خورد. اينكه مدارك تحويل بدهم و بعد دعوت نشوم.
  با خانم آزمون صحبت نكرديد؟
نه، صحبتي نكردم با ايشان.
  به نظر مي‌رسد اين نوع رفتار با يك بازيكن ملي‌پوش كمي توهين‌آميز به نظر مي‌رسد. شما چنين احساسي داريد؟
دقيقا همين‌طور است. من از همين ناراحت شدم. اگر اول اعلام مي‌شد كه چنين شرايطي است يعني مي‌گفتند كه ما به 35 نفر گفتيم مدارك بدهند و 31 نفر را با خودمان مي‌بريم و امكان دارد خط بخوريد مشكلي نبود. ولي من دقيقا پرسيدم كه شرايط به چه صورت است. اگر نپرسيده بودم كه هيچ! ولي من سوال كردم جز من ديگر چه كساني هستند و گفتند خواجوي و يزداني هستند و اسمي از خانم سيدكاظمي نياورد ايشان. وقتي چنين شرايطي رقم مي‌خورد ديگر آدم نمي‌داند چه بگويد. فقط مي‌توانم آرزوي موفقيت كنم براي تيم ملي. 
  به نظر خيلي هم ناراحت هستيد!
شرايطم الان خيلي سخت شده. اين شكل از دعوت و اعزام تيم خيلي ناراحت‌كننده است. اينكه 20 روز مانده به اعزام تيم جمع شود آن هم به اين شكل و بعد مربي بيايد و كار كند نمي‌دانم به چه جايي ختم مي‌شود. نمي‌دانم چرا بايد شرايط اين شكلي باشد. در نهايت به عنوان يك ايراني براي تيم ملي آرزوي موفقيت مي‌كنم. 
   شنيدم چند نفر ديگر همين شرايط شما را داشتند. 
نمي‌دانم. من از خانم غلامي پرسيدم و گفت 35 نفر مدرك گرفتيم و 31 نفر به اردو فراخوانده شدند و اين ليست نهايي را خانم آزمون مشخص كردند. 
   به نظر مي‌رسد اگر اولش مي‌گفتند از 4 گلر مدارك گرفتيم و 3 نفر به اردو دعوت مي‌شوند، منطقي بود و شما هم مشكلي نداشتيد. اين‌طور نيست؟
بله دقيقا، اين توي ذهنم است كه اميد دادن به كسي و بعد گرفتن اميد از آن آدم خيلي بد است. حكايت من شده حكايت آن سربازي كه در سرما بوده و فرمانده‌اش او را مي‌بيند و به او مي‌گويد لباس گرم برايت مي‌فرستم، اما اين كار را نمي‌كند و فردايش آن سرباز را يخ‌زده پيدا مي‌كنند! قضيه دقيقا به همين شكل است. من داشتم زندگي‌ام را مي‌كردم و تمريناتم را پي مي‌گرفتم و درگير پيش‌فصل بودم. يكهو با آدم تماس مي‌گيرند كه مدارك بفرست و تيم ملي... خب آدم اميدوار مي‌شود. بعد كه به يك‌باره مي‌گويند نه نيستي! اين خيلي سخت است و دور از انتظار است. در انتها مي‌خواهم به يك نكته ديگر هم اشاره كنم.


 چه نكته‌اي؟
شايد اگر رسانه در بخش بانوان فعال‌تر و پررنگ‌تر بود اين اتفاقات نمي‌افتاد. اين‌طور نمي‌شد كه از يك تيم 12 نفر، حتي بازيكنان ذخيره‌اش به تيم ملي دعوت شوند و تيم‌هاي ديگر اصلا ديده نشوند. فشاري كه رسانه مي‌تواند بياورد، مي‌توانست در خيلي مسائل و تصميمات اثرگذار باشد و جلوي خيلي از كارها را بگيرد. اميدوارم كه اين در سال‌هاي آينده پررنگ‌تر باشد و باقي هم كمك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون