• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5456 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۹ فروردين

خبر

دولت بايدن، ترامپ را مقصر خروج آشفته از افغانستان معرفي كرد
كاخ سفيد روز پنجشنبه گزارش مربوط به تصميمات اتخاذشده در خصوص خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان را منتشر كرد. به گزارش فارس، رسانه‌هاي امريكايي گزارش داده‌اند در نسخه غيرمحرمانه اين گزارش، دولت دونالد ترامپ تا اندازه زيادي مقصر هرج‌‌ومرج‌هاي ايجادشده هنگام خروج نيروهاي امريكا معرفي شده است. در خلاصه اين گزارش آمده است: «تصميم‌هاي رييس‌جمهور بايدن براي اجراي خروج از افغانستان تا حد زيادي به دليل شرايط ايجادشده توسط رييس‌جمهور ماقبل او محدود شده بود.» در اين گزارش تصريح شده وقتي ترامپ در سال ۲۰۱۷ قدرت را به دست گرفت بيش از ۱۰ هزار نظامي امريكايي در افغانستان حضور داشتند و او دستور داده بود در سال آخر حضورش در قدرت شمار اين نظاميان به ۲۵۰۰ نفر كاهش پيدا كند. در اين خلاصه گزارش ادعا شده كه دولت ترامپ هيچ برنامه‌اي براي نحوه اجراي خروج نظاميان و تخليه افغانستاني‌هاي متحد امريكا ارايه نكرده بود. در اين گزارش آمده است: «رييس‌جمهور بايدن به پايان دادن به جنگ افغانستان متعهد شده بود اما هنگامي كه روي كار آمد با واقعيت‌هاي سختي كه دولت ترامپ براي او به جا گذاشته بود، مواجه شد.» كاخ سفيد گفته عدم تعامل از سوي دولت ترامپ بار ديگر ضرورت هماهنگي‌هاي موثر در فرآيند انتقال قدرت را يادآوري مي‌كند. دونالد ترامپ رييس‌جمهور سابق امريكا پنجشنبه (ششم آوريل) بعد از آنكه كاخ سفيد جو بايدن در گزارشي وي را مقصر خروج آشفته نيروهاي اين كشور از افغانستان معرفي كرد، به سرعت نشان داد. به گزارش روزنامه انگليسي اينديپندنت، ترامپ در پستي در شبكه اجتماعي Truth خود نوشت: اين احمق‌ها در كاخ سفيد كه به‌طور سيتماتيك كشور ما را نابود مي‌كنند به رهبري بزرگ‌ترين احمق همه آنها، جو بايدن درمانده، بازي اطلاعات نادرست جديد به راه انداخته‌اند، «ترامپ» را به خاطر تسليم خودشان در افغانستان كه با بي‌كفايتي زياد انجام شد، مقصر مي‌دانند. وي افزود: من هم مانند سايرين شاهد اين فاجعه بودم. ديدم كه ابتدا ارتش را خارج كردند، تجهيزات نظامي به ارزش ۸۵ ميليارد دلار را دادند، اجازه دادند سربازان ما كشته شوند و امريكايي‌ها را جا گذاشتند. بايدن مسوول است، نه هيچ‌كس ديگري!


پكن: در تماس دايم با تمامي طرف‌هاي درگير در بحران اوكراين هستيم
سخنگوي وزارت خارجه چين اعلام كرد كه پكن در تماس دايم با تمامي طرف‌هاي درگير در بحران اوكراين است. به گزارش ايلناو به نقل از رويترز، سخنگوي وزارت خارجه چين اعلام كرد كه پكن در تماس دايم با تمامي طرف‌هاي درگير در بحران اوكراين است. وي گفت: «در زمينه بحران اوكراين، چين اصل گفت‌وگوي فراگير را با تمام طرف‌ها از جمله كي‌يف حفظ كرده است. چين همواره هوادار صلح بوده و آماده است در اين زمينه اقدام كند.» اين در حالي است كه رييس كميسيون اروپا روز گذشته (‌پنجشنبه) گفت كه رييس‌جمهوري چين وعده كرده كه در صورت مناسب بودن شرايط با «ولوديمير زلنسكي»، رييس‌جمهوري اوكراين گفت‌وگو كند.


پوتين و پاشينيان تحولات قفقاز را بررسي كردند
رييس‌جمهوري روسيه و نخست‌وزير ارمنستان آخرين تحولات قره‌باغ به ويژه انسداد راه‌هاي ارتباطي در قفقاز جنوبي را بررسي كردند. به گزارش ايرنا وبه نقل از تاس، بخش مطبوعاتي كرملين روز جمعه در بيانيه‌اي اعلام كرد: ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه و نيكول پاشينيان نخست‌وزير ارمنستان امروز آخرين تحولات قره‌باغ و توافق صلح بين ايروان و باكو را بررسي كرده‌اند. بيانيه كرملين، اهميت پايبندي طرفين بر توافق‌هاي رهبران روسيه، ارمنستان و جمهوري آذربايجان در سال‌هاي 2020 تا 2022 ،تضمين امنيت و ثبات مرزها، احياي روابط اقتصادي و ترانزيتي در قفقاز شمالي و فراهم كردن زمينه‌هاي صلح بين طرفين را از جمله مسائلي عنوان كرد كه در اين گفت‌وگو بر آنها تاكيد شد. دفتر مطبوعاتي دولت ارمنستان، رفع انسداد از راه‌هاي ارتباطي در قفقاز جنوبي را از ديگر مسائل مورد گفت‌وگو بين پوتين و پاشينيان عنوان كرد. گذرگاه لاچين در قفقاز جنوبي، تنها جاده‌اي است كه قره‌باغ و ارمنستان را به يكديگر متصل مي‌كند و در ماه‌هاي اخير توسط افرادي كه جمهوري آذربايجان آنها را فعالان محيط زيست خوانده، مسدود شده است. ايروان مي‌گويد كه اين مساله منجر به بروز بحران انساني در قره‌باغ شده است.


داسيلوا: ناتو نبايد نزديك مرزهاي روسيه باشد
رييس‌جمهوري برزيل به زلنسكي تاكيد كرد دست از شبه‌جزيره كريمه بردارد و براي پايان جنگ آن را به روسيه واگذارد. به گزارش ايسناو به نقل از شبكه خبري يورونيوز، لوئيس ايناسيو لولا داسيلوا، رييس‌جمهوري برزيل پيشنهاد كرد كه اوكراين شبه‌جزيره مذكور واقع در درياي سياه را به روسيه واگذارد تا جنگ پايان يابد. داسيلوا در جريان ديدار با خبرنگاران در پايتخت برزيل همچنين گفت: ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه نمي‌تواند سرزمين اوكراين را تحت كنترل خود درآورد. شايد درباره كريمه بحثي باشد اما هرقدر كه پوتين بيشتر حمله كند بايد بيشتر به آن فكر كند. رييس‌جمهوري برزيل افزود: جهان نياز به آرامش دارد. ما بايد راه‌حلي بيابيم. اين در حالي است كه كريمه در ۲۰۱۴ به روسيه ملحق شد. رييس‌جمهوري برزيل همچنين گفت: ناتو اجازه ندارد در نزديكي مرزهاي روسيه حضور داشته باشد. اين مساله مي‌تواند يكي از بندهاي مذاكرات صلح درباره وضعيت اوكراين باشد. او در كنفرانس خبري روز پنجشنبه گفت: ائتلاف ناتو نبايد امكان استقرار نيروهايش در مرزهاي مشترك با روسيه را داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون