• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5456 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۹ فروردين

«چنگيزخان و ساختن دنياي مدرن» راهي بازار كتاب شد

خان مغول و رنسانس؟

كتاب «چنگيزخان و ساختن دنياي مدرن» نوشته جك وِدفورد به ‌تازگي با ترجمه سيما سلطاني توسط نشر مركز منتشر و راهي بازار نشر شده است. جك ودفورد نويسنده اين‌ كتاب ۱۰ سال از زندگي خود را در مغولستان گذراند و زمينه نوشتن اين‌ كتاب را با گروهي از انديشمندان و نويسندگان مغول و همراهي دولت مغولستان فراهم كرد. «چنگيزخان و ساختن دنياي مدرن» روايتي متفاوت از چيزي است كه در حافظه تاريخي مردم ايران درباره چنگيزخان و مفهوم مغول حك شده است. پيش از مولف كتاب «چنگيزخان و ساختن دنياي مدرن» درباره ارتباط ميان صلح مغولي و پديد آمدن رنسانس صحبت كرده بودند اما جك ودفورد مي‌گويد چنگيزخان علاوه بر به وجود آوردن ملت و هويت مغول با برقراري ارتباط گسترده تجاري بين شرق و غرب، بنيان‌گذار رنسانس و جهان مدرن است. صلح مغولي اصطلاحي است كه تاريخ‌نگاران از ثبات و آرامش در امپراتوري مغول‌ها پس از فتح سرزمين‌هاي اوراسيا در سده‌هاي ۱۳ و ۱۴ ميلادي حكايت مي‌كند. نويسنده كتاب پيش رو سراغ مردم‌شناسي مغول‌ها رفته و مخاطب ايراني را با وجه متفاوت و ناشناخته‌اي از اين ‌قوم آشنا مي‌كند. ودفورد در اين ‌كتاب با تاكيد بر موضوعاتي چون مداراي ديني مغولان، امنيت راه‌هاي امپراتوري و شكوفايي تجارت پس از فتوحات، اين ‌عوامل را باعث راهيابي دانش، فرهنگ، هنر و توليدات شرق به جهان غرب مي‌داند كه سبك زندگي اروپاييان را به ‌كلي‌ تغيير داد و رنسانس را به وجود آورد و درهاي جهان مدرن را به روي انسان گشود. كتاب پيش رو ۳ بخش اصلي با عنوان «دوران وحشت و سركوب در استپ؛ ۱۱۶۲-۱۲۰۶»، «جنگ جهاني مغولان: ۱۲۱۱-۱۲۶۱» و «بيداري جهاني: ۱۲۶۲-۱۹۶۲» دارد كه هر كدام فصل‌هاي مختلفي را شامل مي‌شوند. بخش اول، ۳ فصل دارد كه از اين ‌قرارند: لخته خون، داستان سه رود، جنگ خان‌ها. دومين‌ بخش كتاب هم فصول چهار تا هفتم كتاب را در بر مي‌گيرد كه به اين ‌ترتيبند: تُف بر خان زرين، سلطان در برابر خان، كشف و فتح اروپا، خاتون‌هاي جنگجو.
سومين‌ بخش كتاب هم ۳ فصل هشت تا ده كتاب و همچنين «سخن آخر - روح ابدي چنگيزخان»، «يادداشت‌هاي مولف»، «كتابشناسي»، «واژه‌نامه» و «نمايه» را شامل مي‌شود. ۳ فصل مندرج در بخش سوم كتاب هم از اين ‌قرارند: قوبيلاي خان و امپراتوري جديد مغول، نور طلايي آنان، امپراتوري توهم.
در قسمتي از اين ‌كتاب مي‌خوانيم: 
برخي از شهرها بدون جنگ تسليم مي‌شدند. شهرهاي ديگر چند روزي يا چند هفته‌اي مي‌جنگيدند و تنها سخت‌جان‌ترين مدافعان بودند كه بيش از چند ماه دوام مي‌آوردند. چنگيزخان از جنگ با شهرهاي جورچن چيزهاي بسيار آموخته بود؛ او اكنون نه تنها با روش تسخير شهرهايي با استحكامات قوي آشنايي داشت بلكه مي‌دانست كه بايد چه رفتاري پس از تسخير شهر داشته باشد و به‌ويژه كارآمدترين روش غارت را نيز فراگرفته بود. چنگيزخان نمي‌خواست اشتباهات غارت نابسامان چونگدو تكرار شود، بنابراين كار غارت در جنگ خوارزم را براساس نظامي تازه و كارآمد آغاز كرد؛ بدين‌ترتيب كه شهر را پيش از شروع غارت از مردم و حيوانات تهي ساخت تا خطري كه افرادش را در ضمن غارت تهديد مي‌كرد به كمترين حد برساند.
اين ‌كتاب در ۴۷۶ صفحه به قيمت ۲۹۵ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون