• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5458 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۱ فروردين

داني كه چيست دولت؟

برخي توشه اي براي ادامه مسير در همان راه زميني برمي‌گيرند و ادامه مسير را تا مقصد به سهولت طي مي‌كنند؛ مقصدي نزديك و قابل پيش بيني. گروهي ديگر نيز از اين راه گشوده غفلت مي‌كنند و بر همان نمط مي رانند و اندكي جلوتر گرفتار همان راه تنگ و پرترافيك و فرساينده مي شوند و ادامه راه را با همان دشواري مي پيمايند. حال پرسش اينجاست كه در اين شب پرفضيلت از خدا چه طلب كنيم؟ دنيا را بخواهيم يا بهشت آخرت را يا خود خدا را؟ 
يكي از دعاهاي وارد در احياء شب‌هاي قدر، دعاي ارجمند جوشن كبير است. شب زنده داران در اين دعا، خداي تعالي را به هزار نام از اسما حسنا و صفات علي‌ايش مي‌خوانند. خواندن خدا به اين نام هاي بلندمرتبه افزون بر آنكه از باب «ادعوني استجب لكم» پاسخ حق تعالي و اجابت دعاي داعيان را به دنبال دارد اسباب علم به اسما نيز هست. همان اسمايي كه قرار است از او خليفه‌الله بسازد. همان اسمايي كه به آدم ابوالبشر تعليم شد و فرشتگان در تقرير آن درماندند. انسان براي نيل به مقام انسان كامل و درجه عاليه خليفه‌اللهي لازم است كه به اين اسما و صفات مسمي و متصف شود. انبيا و اوليا به بالاترين درجات و ديگر انسانها هر يك به نسبتي و به قدر تكاپو و ظرفيت‌شان. خواندن اين اسما و صفات، تلنگري است بر انسان كه خود را در برابر عظمت خالق ببيند. هم به ناچيزي خود در برابر بزرگي خالق پي برد و هم اينكه از اين اسما و صفات مبارك كدام را و به چه ميزان در خود پرورده است. اگر خداوند رزاق است، بنده نيز مي تواند رزق مادي و معنوي به ديگر بندگان نيازمند رساند. اگر خدا لطيف است، بنده نيز مي‌تواند ديگر مخلوقات را از لطف خود بهره مند سازد. اگر خدا ستارالعيوب و غفارالذنوب است، بنده نيز مي تواند از عيب همنوعان چشم پوشد.اگر خدا عليم است، بنده نيز مي‌تواند بهره‌اي از علم الهي داشته باشد. اگر خدا سميع و بصير است، بنده نيز مي تواند چشم و گوش به نيكي ها بگشايد و... 
شيخ رجبعلي خياط آن سالك دلسوخته هم‌روزگارمان مي گفت: «از خدا بخواهيم ما را براي خودش بسازد.» شب قدر فرصت بزرگي براي اين خواسته بزرگ است. حيف است كه در شب قدر دنيايي را بخواهيم كه معلوم نيست كي و چگونه بايد بگذاريم و برويم. بهشتي را بخواهيم كه بي‌لقاي پروردگار هيچ است. چه نيكوست كه در اين شب، خود خدا را بخواهيم از راه خواندن اسما و صفاتش و از او رشد و تربيت و پرورش در مسير آنها را مسالت كنيم. اگر قدمي پيش‌تر در راه طلب او برداشته باشيم، مي توان باقي راه را به خودش سپرد. 
چون شبنم اوفتاده بدم پيش آفتاب
مهرم به جان رسيد و به عيوق برشدم
از خدا بخواهيم كه ما را براي خودش بردارد. براي خودش برگزيند. براي خودش بسازد. دست ما را هم بگيرد و صائر كوي خودش كند. كافي است آن غمزه ربوبي به دل مشتاق ما بيفتد و اثر كند، آنگاه است كه راه هزار ماهه و هزار ساله را يك شبه مي‌رويم و آن شب، شب قدر ماست. اگر ما را به گدايي كوي خود برگزيند از خسروي دو عالم بي‌نياز خواهيم بود. به قول شيخ سعدي، خدا كند كه قلاب خدا به ما بيفتد: 
سعدي چو جورش مي‌بري، نزديك او ديگر مرو
اي بي‌بصر، من مي‌روم؟ او مي‌كشد قلاب را 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون