• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5458 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۱ فروردين

10 بازيساز برتر دنيا در حال حاضر

اول نبودن ديبروينه جرم است اما...

سامان سعادت

در حالي كه مهاجمان هميشه تيتر اخبار را به خود اختصاص مي‌دهند، بهترين بازيسازهاي جهان معمولا بيشترين احترام را در يك تيم دارند.

در ادامه اين نوشته ما بهترين بازيسازان حال حاضر فوتبال را بررسي مي‌كنيم. در اين ليست، ما به پلي‌ميكرهاي سنتي خط مياني كه به ايجاد شانس براي ديگران مي‌پردازند، نگاه كرده‌ايم. اگرچه «بازيساز» يك اصطلاح گسترده در فوتبال است كه مي‌تواند بازيكنان زيادي را در بر بگيرد.

10- توماس مولر
او ممكن است كمي جلو بكشد و در خط حمله ظاهر شود، اما توماس مولر همچنان هسته‌اي است كه تيم بايرن دور او مي‌چرخد. او بي‌دست و پاست، بداخلاق است، گل‌هاي وحشتناكي به ثمر مي‌رساند... اما در عين حال فضاهاي اطراف محوطه جريمه را جوري مي‌بيند و پيدا مي‌كند كه هيچ بازيكن ديگري نمي‌تواند. زماني كه باواريايي‌ها مالك توپ باشند، او به خوبي دروازه يا هم‌تيمي خود را در موقعيت شوت‌زني پيدا مي‌كند. هفت پاس گل او در بوندسليگا (تا شروع ماه آوريل) او را به‌طور مشترك در رده سوم از اين حيث در جدول قرار مي‌دهد. او اكنون تقريبا 70 پاس گل از فرانك ريبري، دومين خالق پرگل در تاريخ ليگ برتر آلمان جلوتر است. اين بازيكن 33 ساله غيرقابل توقف است.

9- پيوتر زيلينسكي (ناپولي) 
بسياري از موفقيت‌هاي صدرنشين فعلي سري آ يعني ناپولي در اين فصل به درستي به مهارت گلزني ويكتور اوسيمهن، مهاجم گلزن آنها مربوط مي‌شود. اما بازيگران نقش مكمل نيز شايسته عشق هستند. زيلينسكي، هافبك لهستاني ناپلي‌ها، هم در پاس گل و هم پاس كليدي سرآمد بوده است. اين بازيكن 28 ساله مردي است كه تفاوت‌ها را در خط هافبك سختكوش ناپولي رقم مي‌زند. اگر اوسيمهن ايده‌هاي اين بازيكن را پشت سرش نداشت به اين تعداد گل نمي‌رسيد.

8- برونو گيمارش (نيوكاسل يونايتد) 
با توجه به اينكه اين بازيكن برزيلي چقدر براي نيوكاسل كارآمد است، بايد گفت او يك نوع خاص از بازيساز است كه تفاوت زيادي با بسياري از افراد حاضر در اين ليست دارد. او عمدتا جلوي چهار بازيكن عقب زمين قرار مي‌گيرد، پاس‌ها را مي‌گيرد و با توانايي دريبلينگ خود به تيمش كمك مي‌كند تا وارد زمين حريف شود. اما او چيزي بيش از يك هافبك است. برونو زماني كه پشت سر حريف قرار مي‌گيرد، مي‌تواند هم‌تيمي‌هاي خود را در موقعيت‌هاي خطرناك پيدا كند. او همچنين ميل زيادي به ورود به محوطه جريمه حريف براي زدن ضربه نهايي و گلزني دارد.

7- جمال موسيالا (اف سي بايرن) 
ما هرگز به‌طور قطع نمي‌توانيم بفهميم كه آيا جمال موسيالا در نهايت تبديل به يك مهاجم، يك وينگر (در سمت چپ يا راست)، يك هافبك تهاجمي يا... آنچه توماس مولر است، خواهد شد. اما بدون توجه به اين موضوع، او جاي ثابت خود را در خط مياني براي بايرن پيدا كرده است. او تنها 20 سال دارد. موسيالا در اين فصل دوباره براي بايرن فوق‌العاده بوده است . انگار اين عملكرد او پاسخي است به جود بلينگهام، هافبك دورتموند. دويدن‌هاي ديوانه‌وار، قدرت بدني و هوشياري او همگي عالي هستند و او در ميان خلاق‌ترين و فداكارترين بازيكنان بوندسليگا جا مي‌گيرد.

6- پدري (بارسلونا) 
پدري كه پيراهن شماره 8 آندرس اينيستا را به ارث برده بود براي اين جانشيني بسيار مناسب بوده، اين‌طور نيست؟ ستاره بارسلونا نقطه مركزي تيم پرستاره جديد ژاوي است. او با ارايه سطح فني بالا و پاس‌هاي آينده‌نگر كه مي‌تواند شما را فريب دهد جوري عمل مي‌كند كه شما فكر كنيد او تبديل به هافبك نمادين بارسا شده است. او به تازگي 20 ساله شده و در حال حاضر سنگ بناي نسل جديد اسپانيا و مسلما اولين نام در صفحه تيم ماتادورهاست. اين ترسناك است كه فكر كنيد او چقدر مي‌تواند بهتر از اين شود.

5- برونو فرناندز (منچستريونايتد) 
بازيكن ملي‌پوش پرتغالي اخيرا در منچستريونايتد چيزهاي زيادي براي مبارزه داشته است. به ويژه بخشي از بدنه مديران باشگاه و به ويژه با شخصيت تاريخي CR7. با اين حال، او تا حد زيادي در تمام دوران حرفه‌اي خود در شياطين سرخ تا به امروز يك بازيكن ثابت باقي مانده است. برونو در اين فصل از نظر پاس‌هاي كليدي و پاس گل در ميان بهترين‌هاي ليگ برتر قرار مي‌گيرد و بازيكنان كمي هستند كه بتوانند به اندازه كاپيتان سابق اسپورتينگ ليسبون پاس مرگبار بدهند. ماركوس راشفورد ممكن است در حال حاضر گلزني كند، اما برونو هميشه مرد اصلي يونايتد خواهد بود.

4-لوكا مودريچ (رئال مادريد) 
در حال حاضر 37 ساله است و به نظر مي‌رسد كه بالاخره زمان بازنشسته شدن يكي از بهترين بازيسازان تمام دوران رسيده است. مودريچ ممكن است استقامتي براي مديريت تيم‌ مانند سابق نداشته باشد، اما او همچنان دقتي در حد پرتوهاي ليزري، رهبري و ديد خدادادي خاصي دارد. توانايي‌هايي براي ايجاد موقعيت از هر نقطه زمين. او تمايل دارد از اين اصطلاح كمي كمتر استفاده شود و راه را براي ستاره‌هاي جوان‌تر در طول لاليگا باز كند. او تمايل دارد تا حد امكان براي انجام وظايفش در ليگ قهرمانان شاداب باشد. وقتي او بازي مي‌كند، هيچ كس براي خارج كردن توپ از مخمصه به اندازه او عالي نيست. هيچ‌ كس در تنظيم سرعت بازي بهتر از او نيست و هيچ كسي براي دادن يك پاس قاتل بهتر از جادوگر كروات وجود ندارد.

3- ليونل مسي (PSG) 
GOAT! و ديگر بحثي وجود ندارد. ليونل مسي پس از قهرماني در جام جهاني با آرژانتين در ماه دسامبر، سرانجام فوتبال خود را به كمال رساند. در 35 سالگي، او مي‌توانست سربار تيم ملي كشورش باشد اما در عوض او نيروي محركه بود. او ممكن است سرعت يا قدرت عجيبي براي مهار مهاجمان نداشته باشد. اما نيروي تمام‌كنندگي، ديد و كنترل او مانند هميشه جذاب است. او اكنون مي‌چرخد، روي چمن قدم مي‌زند تا فضاي خالي و نقاط ضعف دفاع حريف را بيابد، هميشه قبل از اينكه توپ به سمت او بيايد، در لحظه منفجر شود. مسي در اين فصل در فرانسه 17 پاس گل و 18 گل به ثمر رسانده تا اين عملكرد او با قهرماني آرژانتين در قطر 2022 همراه شود. بهترين بازيكن همه كارها را انجام داده است، اما او فقط به بهتر كردن ركوردها ادامه مي‌دهد.

2-كوين دي بروين
صبر كنيد ببينم! او اول نيست؟! قرار ندادن كوين دي بروين در صدر اين فهرست به نظر جرم مي‌آيد! با توجه به اينكه عملكرد او در اين دوره معمولا عالي است. او هم براي پاس‌هاي كليدي و هم پاس گل در ليگ برتر در صدر قرار دارد. او خط هافبك من‌سيتي را با عملكرد روباتيك معمول خود اداره كرده است. با اين حال يك شكاف كوچك در زره وجود دارد. KDB كمي كندتر به نظر مي‌رسد، كمي آسيب‌پذيرتر و كمي ترسناك‌تر از چند سال پيش، حتي با حضور بازيكني نظير ارلينگ هالند در خط جلوتر از خودش. استاد بلوند بدون شك بهترين هافبك تهاجمي است كه در سطح اول فوتبال انگليس ديده شده است. اما يك مرد وجود دارد كه حتي از او در اين دوره عملكرد بهتري دارد...

1- مارتين اودگارد (آرسنال) 
كاپيتان‌هاي آرسنال در دهه‌هاي گذشته يا بيشتر تمايلي به حضور در فهرست‌هاي «بهترين‌ها» نداشتند. آنها معمولا بازوبند خود را به طرز ناپسندي از دست دادند يا به‌طور نيمه دايمي هميشه مشغول درمان بوده‌اند. مارتين اودگارد در حال تغيير اين روند است. اين بازيكن نروژي ممكن است جوان باشد، اما با حركات هوشمندانه، پاس‌هاي متفكرانه و كنترل سرعت تيم ميكل آرتتا در يك‌سوم پاياني زمين، الهام بخش توپچي‌ها به سمت قهرماني بوده است. در خط هافبك و در مقابل او جايي كه گرانيت ژاكا بازي مي‌كند نقطه قوت آرسنال بوده است. اين زوج در تمام فصل در كلاس جهاني بوده‌اند و اين دليل بزرگي است براي اينكه آرسنال در حال حاضر در صدر ليگ قرار دارد. اگر آنها بتوانند تمام راه را پيش ببرند، اعتبار زيادي نصيب مردي خواهد شد كه با نمايش‌هاي باورنكردني خود به صورت هفتگي بي سر و صدا دفاع مخالفان را به آتش مي‌كشد.
منبع: فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون