• ۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5460 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۶ فروردين

چرا سينماي ايران فرصت‌هاي طلايي رونق اكران را از دست مي‌دهد؟

دو- هيچ به نفع سودجويان

تينا جلالي 

1- چند روز پيش بود كه پيمان جبلي، رييس سازمان صداوسيما در ديدار با برنامه‌سازان نوروز در شهرك سينمايي غزالي گفته بود: «زحمات امسال همكاران‌مان در نوروز مصداق يك كار تميز و خوب را فراهم آورد و نهايت تلاش‌ها صورت گرفته تا بتوان رسانه ملي را در اين موقعيت روسپيد كرد.‬» اين صحبت‌هاي آقاي جبلي در حالي مطرح شد كه شواهد حاكي از اين است كه بعضي شبكه‌هاي سيما در نوروز امسال - فارغ ازكيفيت برنامه‌ها و سريال‌ها و نبود چهره‌هاي سرشناس- گاف‌هاي خنده‌دار و شگفت‌آوري داشتند. پخش صحنه‌اي غيرمتعارف در يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني كه جنجال‌هاي زيادي به پا كرد و حتي ظن تعمدي بودن پخش آن صحنه را به وجود آورد يكي از اين نمونه سوتي‌ها بود؛ اما به هر حال رييس صدا وسيما از كاركنان خود تقدير و قدرداني كرد. 

2- اواسط هفته گذشته (دوشنبه) در ميان خبرهاي ريز و درشت سينمايي، خبري در گروه‌هاي سينمايي منتشر شد كه تعجب‌برانگيز بود: فيلم جنگ جهاني سوم هم قاچاق شد! نگارش، انتشار و خواندن اين چند خط به سادگي آب خوردن و كمتر از 5 دقيقه هم وقت از ما وقت نگرفت، اما حجم سنگين و حواشي خبر ذهن را تا مدت‌ها به خود درگير كرد! جنگ جهاني قاچاق شد! همين؟ قاچاق شد؟ به همين سادگي نسخه اصلي فيلم به دست شبكه‌هاي غيرقانوني رسيد؟ از كجا؟ به چه طريقي ؟ توسط چه كسي؟ با كمي پرس و جو متوجه شديم كه بر اثر يك سهل‌انگاري، نسخه كامل فيلم از داخل كشور به بيرون درز پيدا كرده است. با يكي از همكاران فني در روزنامه كه صحبت كردم، متوجه شدم از شب گذشته فيلم در فضاي مجازي در حال پخش است. با خودم مي‌گويم يعني از چه زماني فيلم در حال دست به دست شدن در فضاي مجازي است؟
جالب اينكه وقتي اين پرسش‌ها از محمد احمدي، عضو اتحاديه تهيه‌كنندگان و دبير كارگروه قاچاق فيلم پرسيده مي‌شود، او هم از انتشار نسخه غيرقانوني فيلم تعجب مي‌كند و مي‌گويد: اين نكات سوال ما هم هست كه صاحبان فيلم چه كار مي‌كنند كه نسخه اصلي فيلم لو مي‌رود يا نسخه اصلي فيلم دست چه كسي مي‌رود كه به اين راحتي لو مي‌رود؟
احمدي در ادامه صحبتش به خبرآنلاين مي‌گويد: متولي اين ماجرا بايد وزارت ارشاد باشد؛ اما خيلي فعال و تاثيرگذار نبودند. در يك بازه زماني توانستند با همكاري پليس يك بخشي از ماجراي قاچاق فيلم را كنترل كنند، اما در حال حاضر به خاطر گستردگي ارايه فيلم‌ها و در فرمت‌هايي كه وجود دارد قاچاق فيلم به راحتي انجام مي‌شود.
اما در حال حاضر بحث بر سر مسدود و محدود كردن و كنترل قاچاق فيلم نيست كه آن هم در جاي خود بحث پراهميتي است؛ اما آنچه در حال حاضر اهميت دارد اينكه اين فيلم چگونه سر از بازار قاچاق درآورده است؟ مجراي اصلي آن كجا بوده؟ مگر مي‌شود به سادگي آب خوردن با تلاش و زحمات يك جمع دويست نفره شوخي كرد و آن را به هدر داد؟ حساب بازگشت سرمايه‌اي كه پاي اين كار گذاشته شده چه مي‌شود؟ چه كسي پاسخگو بايد باشد؟ مسبب اصلي اين خطاي فاحش كيست؟ 
ناراحتي آنجاست كه فيلم «جنگ جهاني سوم» قرار است از امروز در سينماها نمايش داده شود (شوراي صنفي نمايش در جلسه فوق‌العاده اين شورا مصوب كرد، فيلم سينمايي «جنگ جهاني سوم» به كارگرداني هومن سيدي با پخش «شايسته فيلم» در گروه آزاد از امروز نمايش داده مي‌شود) وقتي به صفحات تبليغاتي در فضاي مجازي مراجعه مي‌كنيم و كامنت‌هاي تبليغي فيلم «جنگ جهاني سوم» را مي‌خوانيم، مخاطبان پاي تبليغات فيلم بي‌چون وچرا مي‌نويسند: «فيلم را ديديم»!
3- حالا در شرايطي كه رييس صداوسيما از برنامه‌سازان نوروز تشكر و قدرداني مي‌كند، محمد خزاعي قرار است براي اين خطاي جبران نشدني در آغاز سال 1402 سينما چه صحبت‌هايي داشته باشد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون