• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5475 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

خبر

اميرعبداللهيان: در تحقق حقابه ملت ايران از هيرمند جدي هستيم
وزير امورخارجه با تاكيد بر اينكه ايران در تحقق حقابه ملت ايران از هيرمند جدي است، گفت: پيگيري حقابه در مناسبات دوجانبه با همسايگان از جمله افغانستان جزو اولويت‌ها و برنامه‌هاي اصلي اين وزارتخانه است. به گزارش ايرنا، حسين اميرعبداللهيان روز گذشته در ملاقات با حبيب‌الله دهمرده، نماينده مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي ضمن تشريح اقدامات ملموس و عيني صورت گرفته از سوي دستگاه ديپلماسي در دولت سيزدهم افزود: «اين مساله جزو موضوعات اصلي گفت‌وگوهاي اينجانب، نماينده جمهوري اسلامي ايران در امور افغانستان و وزارت نيرو با افغانستان در نشست‌هاي دوجانبه و چندجانبه از جمله نشست اخير كشورهاي همسايه افغانستان در سمرقند بوده است.» رييس دستگاه ديپلماسي ضمن تاكيد بر آمادگي وزارت امور خارجه براي كمك به حل مشكلات استان سيستان و بلوچستان در مجموعه دولت اظهار داشت: «مقامات هيات حاكمه كنوني افغانستان پايبندي خود را به حقابه ايران به ما اعلام كرده‌اند و انتظار جدي داريم كه به نشانه التزام به قراردادهاي بين‌المللي و پايبندي به حسن‌نيت در اين زمينه كوتاهي نكنند و شاهد ورود آب به استان باشيم.» در اين ديدار اميرعبداللهيان و دهمرده همچنين درباره مسائل حوزه انتخابيه از جمله افزايش روند مهاجرت و پيش‌بيني بروز فاجعه انساني در استان سيستان و بلوچستان گفت‌وگو كردند. دهمرده نيز در اين ملاقات با اشاره به احتمال بروز يك فاجعه انساني در استان سيستان و بلوچستان به خاطر بحران آب، اقدامات تقنيني انجام شده در سال‌هاي گذشته را براي حل مشكل مورد تاكيد قرار داد و خواستار توجه جدي هيات حاكمه موقت به موضوع شد. وي با انتقاد از اجرا نشدن دقيق طرح‌هاي مصوب سفر مقام معظم رهبري و رياست‌جمهوري درباره رفع مشكلات استان، از ۲ پروژه انتقال آب از درياي عمان و حفر آب ژرف به عنوان راهكارهاي كوتاه‌مدت براي معضل بي‌آبي ياد كرد و افزود: تجربه مذاكرات با مقامات افغان در سال‌هاي گذشته نشان داده كه دريافت حقابه نيازمند اتخاذ رويكردهاي جديد و انسجام بيشتر در ميان بخش‌هاي مختلف نظام است. نماينده مردم زابل در مجلس در اين چارچوب پيشنهاد دريافت تضمين‌هاي عملي از حاكمان كنوني افغانستان را ارايه كرد.


تحريم‌هاي جديد كانادا عليه ايران
وزارت خارجه كانادا در بيانيه‌اي با تكرار اتهامات واهي حقوق بشري عليه ايران از اعمال تحريم‌هاي جديد عليه يك نهاد و 9 فرد خبر داد. به گزارش فارس، طبق بيانيه دولت كانادا، «ملاني جولي»، وزير خارجه اين كشور روز (چهارشنبه، سوم مه) تحريم‌هاي جديدي را تحت مقررات اقدامات ويژه اقتصادي عليه ايران اعمال كرد. به نوشته اين بيانيه، اين يازدهمين بسته تحريمي عليه ايران از اكتبر ۲۰۲۲ و همسو با تحريم‌هاي اخير اعلام شده از سوي اتحاديه اروپا، انگليس و امريكاست. طبق ادعاي ضد ايراني دولت كانادا، نهاد و افرادي كه به فهرست تحريمي كانادا عليه ايران افزوده شدند، «در نقض فاحش و سيستماتيك حقوق بشر در داخل و خارج» نقش داشته‌اند. فهرست اعلامي كانادا اين موارد را شامل مي‌شود: ابوالفضل ناظري، نايب‌رييس هيات‌مديره پرآور پارس؛ محسن اسدي، عضو هيات‌مديره پرآور پارس؛ محمدصادق حيدري‌موسي، عضو هيات‌مديره پرآور پارس و محمدرضا محمدي، عضو هيات‌مديره پرآور پارس. كانادا در توضيح علت تحريم اين افراد مدعي شده «اين شركت توليدكننده پهپاد در ارايه پهپاد به روسيه براي استفاده در جنگ اوكراين نقش داشته است». ادعايي كه بارها از سوي مقام‌هاي روسيه و ايران رد شده و كي‌يف به‌رغم تكرار آن، شواهدي در اثباتش ارايه نكرده است. در اين فهرست همچنين از عنايت‌الله رفيعي، فاطمه قربان‌حسيني، پرستو صفري، علي خوشنام‌وند كه ادعا شده در ماجراي مهسا اميني نقش داشتند، نام برده شده است. اين فهرست همچنين پرويز آبسالان، جانشين فرمانده كل سپاه استان سيستان و بلوچستان و زندان رجايي‌شهر را شامل مي‌شود. طبق اين بيانيه، معامله با افراد و نهادهاي تحريم شده ممنوع و دارايي‌هاي احتمالي آنها در كانادا مسدود مي‌شود. اين افراد همچنين نمي‌توانند به اين كشور سفر كنند.


اعلام تاريخ نشست وزراي خارجه ايران، تركيه، سوريه و روسيه
 وزير خارجه تركيه از برنامه‌ريزي نشست با همتاي سوري با حضور وزراي خارجه روسيه و ايران ‌در مسكو خبر داد. به گزارش ايلنا و به نقل از آناتولي، «مولود چاووش‌اوغلو»، وزير خارجه تركيه از برنامه‌ريزي نشست با همتاي سوري با حضور وزراي خارجه روسيه و ايران ‌در مسكو خبر داد. وزير خارجه تركيه گفت نشست وي با همتاي سوري با حضور وزراي خارجه روسيه و ايران براي تاريخ ۱۰ مه ‌در مسكو برنامه‌ريزي شده است. وي گفت كه در تاريخ ۱۰ مه در چارچوب مذاكرات عادي‌سازي روابط آنكارا و دمشق، با همتاي سوري خود به ميزباني مسكو ديدار خواهد كرد. وي افزود كه «سرگئي لاوروف» و «حسين اميرعبداللهيان»، وزراي خارجه روسيه و ايران نيز در اين نشست حضور خواهند داشت.


پيش‌نويس  قرارداد  شراكت راهبردي  ايران  و  روسيه در  حال  نهايي  شدن

نماينده ويژه رييس‌جمهور روسيه در امور افغانستان از نزديك شدن روند تهيه پيش‌نويس قرارداد همه‌جانبه شراكت راهبردي تهران-  مسكو به مراحل پاياني خبر داد. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، زمير كابولوف، نماينده ويژه رييس‌جمهور روسيه در امور افغانستان اعلام كرد كه پيش‌نويس قرارداد همه‌جانبه شراكت راهبردي بين روسيه و ايران در آخرين مرحله هماهنگي‌هاست ولي تاريخ امضاي آن هنوز مشخص نيست. كابولوف تاكيد كرد: اين مساله (در مورد امضاي قرارداد در خصوص شراكت راهبردي) توسط شركاي ايراني بيش از يك‌سال پيش مطرح شد و پيش‌نويس چنين قراردادي با تاريخ اعتبار ۲۰ سال در مرحله نهايي هماهنگي‌ها قرار دارد. اين قرارداد به امضا خواهد رسيد، زماني كه مورد هماهنگ شده باشد و دو طرف در خصوص تمامي بندهاي آن به موافقت نهايي برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون