• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5475 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت

پس از حبس آمارها، نوبت به ممنوعيت حضور خبرنگاران در محافل كارشناسي رسيد؟

ورود خبرنگاران به نشست‌هاي تخصصي ممنوع!

گروه اقتصادي: پس از تداوم «حبس آماري» توسط نهادهاي مرتبط با انتشار آمار و ارقام اقتصادي، حالا نوبت به «ممنوعيت ورود خبرنگاران» به محافل كارشناسي و نشست‌هاي تخصصي رسيده است. مدت‌هاست كه برخي دستگاه‌هاي دولتي در حوزه اقتصاد صرفا «خودي‌ها» را براي پوشش اخبار و اطلاعات دعوت مي‌كنند. بر همين اساس عمدتا اخبار با يك واسطه به رسانه «غير‌خودي‌ها» مي‌رسد. اين ماه‌ها اما يك اتفاق ديگر نيز افتاده است، دولت، منابع دست دوم را نيز از دسترس خبرنگاران خارج كرده است. 
در حال حاضر 4 ماه است كه بانك مركزي از ارايه آمار مربوط به مسكن خودداري مي‌كند. مركز آمار هم دو ماه است كه داده‌هاي مربوط به تورم را حبس كرده است. اين در حالي است كه سال‌هاست اين مركز اولين روز هر ماه آمار تورم ماهانه را منتشر مي‌كرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز بيش از ده ماه است كه گزارش عملكرد اين وزارتخانه را در حوزه توليد و تجارت منتشر نكرده است. اين اتفاق در سازمان توسعه تجارت به عنوان يكي از زيرمجموعه‌هاي اين وزارتخانه نيز افتاده است. جزييات تجارت و رفع تعهدات ارزي فعالان اقتصادي برخلاف برنامه روتين گذشته متوقف شده است. اين اتفاقات در بسياري از وزارتخانه‌هاي اقتصادي قابل مشاهده است. موسسه پژوهش‌هاي برنامه‌ريزي، اقتصاد كشاورزي و توسعه روستايي وزارت جهادكشاورزي داده‌هاي خود و تحليل‌هاي كارشناسان خود را برخلاف گذشته رايگان در اختيار خبرنگاران قرار نمي‌دهد. 
شايد اين اتفاقات به اندازه رويدادهايي كه اين روزها مي‌افتد، تعجب‌برانگيز نيست. اخيرا دانشگاه علامه طباطبايي و اتاق بازرگاني ايران در نشست‌هاي تخصصي خود پيرامون وضع كنوني كشور از ورود خبرنگاران جلوگيري كردند. نشست دانشگاه علامه با حضور محمد قاسمي، عضو هيات علمي اين دانشگاه بود كه روز سه‌شنبه برگزار شد و مسوولان حراست اين دانشگاه اجازه حضور خبرنگاران را در آن ندادند. در حالي كه محيط دانشگاه اصولا يك محفل بحث و بررسي تخصصي و پوياست و سنخيتي با رفتارهاي پليسي ندارد. نشست ديگري نيز ديروز در محل اتاق ايران برگزار شد كه در آن دو جامعه‌شناس و يك اقتصاددان حضور داشتند و مسوولان پارلمان بخش خصوصي نيز جلوي ورود خبرنگاران را به آن گرفتند. در حالي كه اصولا اتاق ايران با دستگاه‌هاي دولتي كاملا تفاوت دارد و مشخص نيست چرا بايد در يك نشست تخصصي كه براي «عموم» آزاد است جلوي ورود خبرنگاران گرفته شود! 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون