• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5482 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۳ ارديبهشت

وعده رييس پيشين سازمان اطلاعات سپاه براي محاكمه حسن روحاني

دير و زود دارد، سوخت و سوز ندارد

گروه سياسي

فردي كه در 8 سال دولت حسن روحاني، رييس سازمان اطلاعات سپاه بود، در جديدترين اظهاراتش، از قطعي بودن محاكمه رييس‌جمهوري پيشين ايران سخن گفته است. آن هم در زماني كه رييس‌جمهوري پيشين تحركاتي سياسي را براي ايفاي نقش در فضاي سياسي آغاز كرده است.

حسين طائب، رييس پيشين سازمان اطلاعات سپاه كه در دانشگاه خوارزمي صحبت مي‌كرد، گفته «محاكمه روحاني دير و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد». به عبارت ديگر او محاكمه روحاني را قطعي دانسته است. طائب در عين حال افزوده كه «اما الان اولويت ما محاكمه قبلي‌هاست؟ جامعه را به سمت حل مسائل ببريم و پيشرفت كشور را دنبال كنيم يا حتي موضوع اقتصاد و پيشرفت را تبديل به دعواي سياسي كنيم؟»
طائب در حالي نسبت به «دعواي سياسي» هشدار مي‌دهد كه خود چند لحظه قبل‌ترش از محاكمه كسي مي‌گويد كه در جمهوري اسلامي، 8 سال رييس‌جمهوري بوده است.
حسين طائب رييس سابق سازمان اطلاعات سپاه، تير ماه سال گذشته پس از چند بار شايعه بركناري، سرانجام با حكم حسين سلامي فرمانده كل سپاه پاسداران، جاي خود را به «محمد كاظمي» داد.
اما سخنان طائب از آن جهت حائز اهميت است كه او در طول 8 سال دولت روحاني، رييس سازمان اطلاعات سپاه بود و برخي اين سازمان را رقيب وزارت اطلاعات آن زمان و در شرايطي اپوزيسيون دولت وقت مي‌دانستند. شاهد اين ادعا هم گفته‌هاي محمدجواد ظريف وزير امور خارجه دولت روحاني است كه در سال پاياني دولت، پيرامون سريال مناقشه‌برانگيز «گاندو» گفته بود كه «اطلاعات سپاه جايي است كه سريال «گاندو» را عليه من ساخته است؛ از اين صريح‌تر كه نداريم».
حالا رييس آن زمان اطلاعات سپاه، همسو با جريانات نزديك به جبهه پايداري رك و بي‌پرده از محاكمه حسن روحاني مي‌گويد؛ سخناني كه پس از گذشت دو سال از پايان دولت روحاني، مي‌تواند شائبه سياسي بودن برخي اقداماتي كه دولتي‌ها نسبت به آن انتقاد داشتند را، تقويت كند.
جريان محافظه‌كاران و بيشتر طيف تندروي آنها، از اواخر دولت نخست روحاني خواستار «محاكمه» او بودند.  دلايل اين جريان تندرو براي محاكمه رييس‌جمهوري سال‌هاي 92 تا 1400، موضوعات متفاوتي است؛ از برجام و خيانت گرفته تا ترك فعل و گسترش فضاي مجازي. آنها و سايبري‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي هم هشتگي با عنوان «محاكمه روحاني» را گسترش دادند. 
يكي از نخستين دفعاتي كه از محاكمه حسن روحاني سخن به ميان آمد، مربوط است به حميد روحاني از چهره‌هاي تندروي محافظه‌كار. او مرداد 1395، در سخناني گفته بود كه «آقاي روحاني به جرم خيانت به كشور و دروغ و دوري از ولايت بايد محاكمه شود».
از آن سال تاكنون چهره‌هاي تندروي محافظه‌كاران به دلايل رنگارنگ و هر چند وقت يك‌بار بحث محاكمه روحاني را پيش مي‌كشند. عليرضا پناهيان از منبري‌هاي پرنفوذ محافظه‌كاران، حميد رسايي نماينده اسبق مجلس، حسن عباسي از تئوريسين‌هاي جريان محافظه‌كاران، محمدمهدي ميرباقري عضو مجلس خبرگان رهبري و... از جمله چهره‌هايي بودند كه خواستار محاكمه حسن روحاني چه در طول رياست‌جمهوري او و چه بعد از دوران دو دولت او بودند. تعداد زيادي هم نمايندگان مجلس يازدهم نيز كه بيشتر از طيف محافظه‌كاران تندرو هستند، خواستار محاكمه روحاني هستند.
چندين نوبت هم خبرگزاري‌هاي تندرو در يادداشت‌ها و گزارش‌هايي محاكمه رييس‌جمهوري پيشين را مطالبه كردند. به عنوان نمونه، خبرگزاري رسا، نزديك به حوزه علميه قم پس از طرح بحث رفراندوم از سوي روحاني، از «نهادها و دستگاه‌هايي» كه در محاكمه رييس دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم «كوتاهي» كردند، انتقاد كرد. در اين بين اما برخي محافظه‌كاران ميانه‌رو از اين اظهارات استقبال نمي‌كنند. محمدرضا باهنر از چهره‌هاي شاخص محافظه‌كاران، در مصاحبه‌اي صحبت از «محاكمه روحاني» را نادرست خوانده بود.
درخواست محاكمه حسن روحاني، پس از پايان دوران رياست‌جمهوري‌اش، بيش از پيش از سوي محافظه‌كاران تندرو شنيده شد. در اين مدت هرگاه حسن روحاني، در فضاي سياسي تحركاتي دارد و اظهارنظرهايش زياد مي‌شود، ادعاهايي درباره او مطرح مي‌شود.
همزمان در چند روز گذشته و پس از آنكه روحاني سخنان جديدي درباره احياي برجام گفت، رسانه‌هاي محافظه‌كاران هجمه تازه‌اي عليه او به راه انداختند.
مشخص نيست كه فعاليت‌هاي سياسي حسن روحاني مربوط به انتخابات مجلس آتي باشد؛ اما قاعدتا وعده محاكمه، تناسبي با فعاليت سياسي يك رييس‌جمهوري پيشين ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها