• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5482 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۳ ارديبهشت

مسير يوزها براي طلسم‌شكني مشخص شد

ايران از يك‌چهارم وارد جام ملت‌هاي آسيا مي‌شود

قرعه‌كشي مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا ظهر پنجشنبه به وقت تهران برگزار شد. بر اين اساس يوزهاي ايراني بايد در گروه سوم مسابقات در دور نخست به مصاف تيم‌هاي ملي امارات، هنگ‌كنگ و فلسطين برود. جام ملت‌هاي آسياي 2023 در 6 گروه 4 تيمي برگزار مي‌شود. 
عدم صعود ايران در دور گروهي كه قطعا منتفي است. به هر حال تيم ايران شرايطي را دارد كه حتي اگر بدون سرمربي و تداركات هم راهي اين مسابقات شود حتما مي‌تواند از گروهي كه رقبايش هنگ‌كنگ و فلسطين است به دور بعد برسد، مخصوصا اينكه علاوه بر تيم‌هاي اول و دوم هر گروه 4 تيم برتر سوم هر گروه هم به دور بعد مي‌رسند.  اوضاع ايران حتي در دور يك‌هشتم هم چندان حساس نخواهد بود. براساس فرمت مسابقات شاگردان اميرقلعه‌نويي در صورت صعود به دور بعد به عنوان تيم نخست كه محتمل‌ترين اتفاق ممكن است، بايد به مصاف يكي از تيم‌ سوم يكي از گروه‌هاي A، B يا F بروند. نگاهي به اين گروه‌ها نشان مي‌دهد تيم‌هاي لبنان، هندوستان يا تايلند رقيب ايران در مرحله يك‌هشتم نهايي خواهند بود. 
تازه از اين مرحله است كه بچه‌هاي تيم ملي با تيم‌هاي قدرتمند آسيا روبه‌رو خواهند شد. اگر شگفتي خاصي در مسابقات روي ندهد به احتمال زياد برنده عراق و كره‌جنوبي در مرحله يك‌چهارم حريف ايران خواهد شد. اين يعني ممكن است تاريخ به شكل جالبي براي قلعه‌نويي تكرار شود. تيم ملي ايران در سال 2007 با هدايت قلعه‌نويي راهي جام ملت‌هاي آسيا شد اما در مرحله يك‌چهارم نهايي با شكست مقابل كره‌جنوبي در ضربات پنالتي از گردونه رقابت‌ها كنار رفت. حالا اگر همه ‌چيز طبق پيش‌بيني جلو برود و كره در مرحله يك‌چهارم به ايران برسد، قلعه‌نويي اين فرصت را دارد تا انتقام آن شكست را بگيرد. شكستي كه به قول قلعه‌نويي باعث شد او ناجوانمردانه از تيم ملي اخراج شود.  در واقع جام ملت‌هاي آسيا براي فوتبال ايران از همين مرحله يك‌چهارم نهايي آغاز مي‌شود. جايي كه رقباي اصلي وارد ميدان مي‌شوند و درست از همين نقطه است كه بايد كارنامه تيم ملي مورد بررسي قرار بگيرد. حتما خود امير قلعه‌نويي، بازيكنان تيم ملي و فدراسيون فوتبال هم به خوبي از اين امر بديهي آگاهي دارند كه هر نتيجه‌اي تا قبل از تقابل با رقباي اصلي به هيچ‌وجه مورد توجه قرار نخواهد گرفت. 
تيم ملي ايران اگر مي‌خواهد طلسم نيم قرن ناكامي در جام ملت‌هاي آسيا را بشكند و در وهله اول به بازي فينال برسد و سپس براي قهرماني بجنگد بايد از همين امروز تمركزش را روي رقباي اصل كاري نظير ژاپن، كره‌جنوبي، عربستان و استراليا بگذارد. البته برخي كارشناسان اصرار دارند قطر كه از كي‌روش روي نيمكتش بهره مي‌برد يا عماني كه برانكو را به عنوان سرمربي دارد را نيز رقبايي قابل اعتنا به حساب بياورند اما واقعيت اين است كه اگر قرار است عمان و قطر بتوانند سد راه ايران براي رسيدن به فينال جام ملت‌ها شوند، شايد بهتر باشد تيم ملي فكري به حال خودش كند.  انجام قرعه‌كشي جام ملت‌هاي آسيا به منزله استارت رسمي مسابقات براي فوتبال ايران به حساب مي‌آيد. در اين بين هرقدر فدراسيون و سرمربي تيم ملي بخواهند با يادآوري ناكامي نيم قرني فوتبال ايران در رسيدن به فينال و موفقيت قلمداد كردن رسيدن به جمع چهار تيم با ذهن هواداران بازي كنند، همه مي‌دانند تنها چيزي كه مردم علاقه‌مند به فوتبال را خوشحال مي‌كند قهرماني جام ملت‌ها يا لااقل رسيدن به فينال مسابقات است. 
تا 22 دي و شروع مسابقات فرصت چنداني نيست. بهتر است فدراسيون و سرمربي تيم هر آنچه نياز است براي موفقيت تيم ملي در قطر فراهم كنند. مخصوصا حالا كه مسير هم مشخص شده ديگر هيچ عذر و بهانه‌اي پذيرفتني نخواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها