• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5486 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت

اخبار رسمي

 

رييس قوه قضاييه:

بيش از هزار ميليارد تومان از مردم دريافت شده بود  اما نهاده‌اي وارد نشد

رييس قوه قضاييه با اشاره به بررسي پرونده‌هاي‌ فساد اقتصادي گفت: براي نمونه در يك فقره در نتيجه يك ارتباطات ناصحيح با يك شركت، براي واردات ميليون‌ها تن نهاده دامي، بيش از هزار ميليارد تومان از مردم دريافت شده بود، اما كالايي وارد كشور نشده بود.
محسني اژه‌اي ديروز در جريان سفر بدون تشريفات به استان خراسان شمالي، در دانشگاه بجنورد حاضر شد تا با دانشجويان و جوانان به صورت مستقيم و بدون‌واسطه به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازد. 
رييس قوه قضاييه بيان داشت: امروز مساله اصلي و اولويت‌دار كشور، مساله اقتصادي و رفع مشكلات معيشتي مردم است؛ البته ساير مسائل نظير مسائل امنيتي و فرهنگي و سياسي نيز مهم هستند، اما بايد توجه داشت كه اگر به مسائل اقتصادي و معيشتي توجه نشود تبعات آن دامن‌گير ساير مقوله‌ها خواهد شد. رييس عدليه با تبيين و تشريح اقدامات قوه قضاييه براي مقابله با برخي مفاسد و جرايم و تخلفات اقتصادي گفت: ما به مسوولان اقتصادي و متوليان بانك مركزي اعلام كرده‌ايم كه بايد از اختيارات قانوني خود براي جلوگيري از شكل‌گيري جرايم و تخلفات اقتصادي به صورت كامل استفاده كنيد و چنانچه از اين اختيارات بهره نگيريد، نه به عنوان ترك فعل بلكه به عنوان ترك قانون، تحت تعقيب حقوقي قرار مي‌گيريد. 
رييس دستگاه قضا در ادامه بيان داشت: ما به مسوولان بانك مركزي در جريان جلسات گوناگون اعلام كرده‌ايم كه براي جلوگيري از اضافه برداشت بانك‌ها از بانك‌مركزي، اقدامات مجدانه خود را انجام دهيد و در قبال تسهيلات اعطايي شبكه بانكي به افراد، نظارت كافي و جامع را دنبال كنيد تا اين تسهيلات در مسير توليد صرف شود و به بازار‌هاي كاذب نرود.  محسني اژه‌اي گفت: ما از دستگاه‌هاي امنيتي به‌طور جدي مطالبه‌گري كرده‌ايم تا نسبت به شناسايي و معرفي جريانات سازمان‌يافته‌اي كه اقدامات كاذبي را عليه اقتصاد و بازار‌هاي ارزي و ريالي ترتيب مي‌دهند، اهتمام داشته باشند و در اينجا بار ديگر تاكيد مي‌كنم و وعده مي‌دهم كه درقبال عناصر اين جريانات سازمان‌يافته، قاطعانه عمل كنيم. 
رييس دستگاه قضا افزود: من چند بار تاكيد كرده‌ام كه در مواجهه با جرايم و تخلفات حوزه اقتصادي و بانكي، قبل از آنكه به سراغ مشتري بانك‌ها برويم، سراغ بانك‌هايي مي‌رويم كه بدون اخذ وثايق كافي و بعضا به صورت مفسده‌آميز، مبادرت به اعطاي تسهيلات كرده‌اند يا اينكه نظارت‌هاي لازم را پيرامون محل هزينه‌كرد اين تسهيلات نداشته‌اند.  رييس عدليه در ادامه با تاكيد بر اينكه قوه قضاييه مصمم است به صورت ريشه‌اي با فساد مقابله كند و به سراغ بستر‌ها و گلوگاه‌هاي فساد برود، گفت: ما به جاي اينكه با صد‌ها پرونده موردي مواجه شويم، به سراغ 10 پرونده ريشه‌اي رفتيم كه از قِبل آن، امكان ايجاد صد‌ها پرونده وجود داشت البته اين نافي برخورد‌هاي موردي با فساد هم نيست. وي افزود: براي نمونه در يك فقره در نتيجه يك ارتباطات ناصحيح با يك شركت، براي واردات ميليون‌ها تن نهاده دامي، بيش از هزار ميليارد تومان از مردم دريافت شده بود، اما كالايي وارد كشور نشده بود؛ ما به اين موضوع ورود كرديم و رسيدگي‌ها و برخورد‌هاي مجدانه و لازم را ترتيب داده و اجازه نداديم اين موضوع به يك پرونده فساد بزرگ با شاكياني پرتعداد تبديل شود. 
قاضي‌القضات تاكيد كرد: در بحث مقابله با فساد، ما درصدد مبارزه ريشه‌اي هستيم نه كار تبليغاتي؛ در مقوله مبارزه با فساد، ما در عين اينكه متمركز روي علت‌ها هستيم، از معلول‌ها نيز غافل نمي‌شويم. سوال اين است كه در بحث مقابله با فساد، آيا به نقطه مطلوب رسيده‌ايم؟ بايد بگويم نه، اما مجدانه در اين عرصه تلاش مي‌كنيم. 
رييس دستگاه قضا با اشاره به مقوله مهم بازگشت ارز‌هاي حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و اقدامات صورت‌گرفته در اين زمينه گفت: ما به مسوولان ذي‌صلاح در بانك مركزي و وزارت اقتصاد اعلام كرده‌ايم كه شعب خاصي را در دادسرا و دادگاه بعضا به صورت شبانه‌روزي داير مي‌كنيم تا به موضوعات و پرونده‌هاي ارزي به صورت ويژه و سريع رسيدگي كند؛ در مقابل به مسوولان بانك مركزي و وزارت اقتصاد نيز تاكيد كرده‌ايم كه در اين زمينه با مشورت‌گيري از معاونت‌هاي حقوقي خود از حداكثر اختيارات قانوني بهره بگيرند و در آنجايي كه نياز به اختياري فراقانوني دارند تا در امر ساماندهي بازار‌هاي ارزي و پولي ورود داشته باشند، پيگيري‌هاي مجدانه را براي اخذ اين اختيارات ترتيب دهند.
محسني اژه‌اي در ادامه با اشاره به مقوله تفكيك اعتراضات از اغتشاشات كه از همان ابتداي شكل‌گيري حوادث سال گذشته مدنظر قوه قضاييه بود، گفت: قطعا برخي از حوادثي كه در سال گذشته به وقوع پيوست، هدايت‌شده از سمت سرويس‌هاي بيگانه بود و قطعا برخي از اين حوادث به جنايت و تضييع اموال مردم منجر شد، اما از سويي ديگر، در جريان اين حوادث برخي نيز اعتراض داشتند ولو آنكه اين اعتراض را با زباني تلخ و تند مطرح كردند؛ ولي ما آنان را در زمره عناصر ضدانقلاب و اغتشاشگر قرار نداديم و بر همين مبنا پيشنهاد عفو آنها را به مقام معظم رهبري مطرح كرده و معظم‌له نيز با بزرگواري اجازه عفو را صادر فرمودند.
قاضي‌القضات با بيان اينكه در جريان عفو اخير حدود 90 هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند، گفت: بايد توجه داشت كه همه اين افراد زنداني نبوده يا از زندان آزاد نشدند؛ برخي مشمول تخفيف و تقليل مجازات شدند؛ همچنين همه اين افراد مرتبط با اغتشاشات نبودند و پرونده برخي از آنان نيز در حال رسيدگي بود و هنوز به حكم منتهي نشده بود.
محسني اژه‌اي در ادامه با اشاره به تدوين لايحه‌اي در زمينه عفاف و حجاب از ناحيه قوه قضاييه و ارسال اين لايحه ازسوي دولت به مجلس گفت: در جريان تدوين لايحه ناظر بر عفاف و حجاب، تلاش كرده‌ايم تا جامع‌نگري داشته باشيم و همه جوانب امر را لحاظ كنيم. براي نمونه، در مقابله با جريانات سازمان‌يافته‌اي كه درصدد ترويج ناهنجاري‌ها هستند، ترتيبات قانوني و قاطع را داشته باشيم و از سويي ديگر در اين حوزه، برخي موارد را در قالب تخلف بررسي كنيم.

 

از دوستان «امام صادقي» سر كسي بي‌كلاه مانده؟

اعتماد| محمد مهاجري فعال اصولگرا با انتشار توييتي نوشت: جناب وزير! «يواشكي» پاسخ دهيد، از دوستان «امام صادقي» سر كسي بي‌كلاه مانده؟» او در واكنش به اظهارنظر اخير وزير كشور درخصوص عزل مديران دولت قبلي يادآور شد: از: #ما اصولگراها به: آقاي #احمد_وحيدي، وزير محترم كشور. موضوع: عزل مديران دولت قبل
با سلام، امر و مقرر فرموده‌ايد مديران باقي‌مانده از دولت قبل را از سطوح مديريتي حذف نمايند و سپس فرموده‌ايد دشمن به دنبال دوقطبي‌سازي در جامعه است. اول اينكه صدر و ذيل حرفتان باهم مي‌خواند؟ خودتان كه داريد بين دولت قبلي و فعلي دوقطبي مي‌سازيد! و بلافاصله مي‌اندازيد گردن دشمن. كار خودتان را گردن دشمن نگون‌بخت مي‌اندازيد؟ اگر احيانا جناب آقاي #رييسي را ملاقات كرديد، خدمتشان بگوييد چنين دستوري داده‌ايد تا ايشان بلافاصله جناب آقاي اسلامي را كه در دولت قبل وزير راه و شهرسازي بود و الان معاون رييس‌جمهور و رييس انرژي اتمي است فورا بركنار كند تا فرمان شما مخدوش نشود! جناب وزير! همين دو سه درصد راندمان كار دولت به خاطر بقاي مديران پيشين است. با حذف آنها اوضاع دولت‌تان از اينكه هست خيط‌تر نمي‌شود؟ يواشكي مي‌پرسم، شما هم يواشكي جواب بدهيد؛ از دوستان فارغ‌التحصيل دانشگاه امام صادق، سر كسي بي‌كلاه مانده كه مي‌خواهيد مشغولش كنيد؟! ايام عزل مديران موفق و به‌دردبخور، مستدام!

 

دارايي‌هايي كه  فقط  به  آن  نگاه  مي‌كنيم 

ايرنا| محمد مخبر معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به جايگاه نخست ايران در ذخاير نفتي دنيا و جايگاه چهارم كشورمان در زمينه گاز، تصريح كرد: چند هزار ميليارد دلار دارايي در حوزه نفت داريم كه فقط به آن نگاه مي‌كنيم و هيچ استفاده‌اي از آن نمي‌بريم.
«محمد مخبر» ديروز در مراسم افتتاح بيست‌و‌هفتمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي اظهار داشت: بخش خصوصي بايد با تمام توان وارد ميدان شود و دولت هم موظف است زمينه‌هاي فعاليت بخش خصوصي در اين حوزه را فراهم كند.
وي افزود: اينكه ما فقط بگوييم بخش خصوصي بايد وسط بيايد و ما رشد ۸درصدي داشته باشيم كه توليد را رونق دهيم با حرف و سخن تحقق نمي‌يابد و بايد كمك كنيم معضلات و مشكلاتي كه بخش خصوصي دارد، برطرف شود.
معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه دولت را با درآمدها اداره مي‌كنيم، تصريح كرد: در حال حاضر براي اداره امور دولت ماليات مي‌گيريم و نفت خام مي‌فروشيم و بخشي هم مربوط به فرآورده‌هاست كه آن‌هم با در‌نظر گرفتن زنجيره، خام‌فروشي محسوب مي‌شود.
مخبر افزود: دولت اساسا به شكلي است كه جدا شدنش از امكاناتي كه در‌اختيار دارد بسيار سخت است و مقاومت مي‌كند و البته كار خودشان هم نيست؛ اينكه وزير يا معاون وزير به تنهايي اراده انجام كاري را داشته باشد مساله را حل نمي‌كند بلكه چارچوب وزارتخانه‌ها و همه اركان وزارتخانه بايد چنين اراده‌اي داشته باشند كه اين اتفاق كمتر مي‌افتد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون