• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5495 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۸ خرداد

وزير نفت: ذخاير ميعانات روي آب ايران به صفر رسيد

ايران به عنوان يكي از چهار مصرف‌كننده بزرگ گاز دنيا، روزانه بيش از 800 هزار بشكه ميعانات گازي از ميادين گازي خود توليد مي‌كند كه حدود 600 هزار بشكه آن در پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌هاي داخلي مصرف شده و ضروري است، مابقي 200 هزار بشكه صادر شود، اما در شرايط تحريم به دليل مشتريان كمتر ميعانات گازي در دنيا، صادرات اين محصول نسبت به نفت خام سخت‌تر است.
  روز گذشته جواد اوجي وزير نفت، بعد از گذشت 20 ماه از عمر دولت سيزدهم از به صفر رسيدن ميعانات گازي سرگردان ايران روي آب خبر داد.
وي عنوان كرد: متاسفانه در دولت گذشته صادرات نفت ما خوب نبود و 87 ميليون بشكه ميعانات نيز روي دريا داشتيم و در زمستان سال 99 نيز به‌دليل ناترازي گاز با خاموشي‌هاي پرشمار روبرو بوديم.
اوجي افزود: با تلاش همگاني و موفقيت‌هايي كه در حوزه ديپلماسي انرژي به دست آورديم، توانستيم رقم صادرات نفت خام و ميعانات گازي را افزايش دهيم و ركوردهاي مطلوبي در بخش صادرات ثبت كنيم. در شرايطي كه در گذشته 87 ميليون بشكه ميعانات روي دريا ذخيره شده بود، امروز اين رقم به صفر رسيده است و ميعانات گازي روي آب نداريم.
طبق اعلام وزارت نفت، ميزان صادرات ميعانات گازي ايران در دولت قبلي روزانه بين 20 تا 60 هزار بشكه متغير بود كه اين عدد در دولت سيزدهم به 3 برابر افزايش يافته است و حتي به اعداد 200 تا 250 هزار بشكه در روز نيز رسيده است. با اين اقدامات در 6 ماه اول دولت سيزدهم نه تنها همه توليدات 870 هزار بشكه‌اي ميعانات گازي در داخل مصرف يا صادرات شد، بلكه وزارت نفت مجبور شد براي پاسخ به تقاضا به سراغ ذخاير روي آب و خشكي هم برود و بيش از 20 ميليون بشكه از اين ذخاير نيز مورداستفاده قرار گرفت و از حجم ذخاير ايران كاسته شد.
اين موضوع در حالي بود كه همه انتظار داشتند وزارت نفت جديد با خريد 12 كشتي VLCC بر ذخاير روي آب ميعانات گازي ايران اضافه كند، ولي در واقع نه تنها از هيچ‌كدام از مجوزهاي خريد كشتي استفاده نشد بلكه كشتي‌هاي روي آب نيز يكي پس از ديگري آزاد شدند؛ به صورت متوسط هر دو ماه سه كشتي VLCC. قيمت اجاره هركدام از اين كشتي‌ها بيش از 30 ميليون دلار بوده است.
اما يكي از اقدامات مهمي كه منجر به افزايش صادرات ميعانات گازي ايران در شرايط تحريم و به صفر رسيدن ميعانات گازي ايران روي آب شد، قرارداد بزرگ صادرات ميعانات گازي ايران به ونزوئلا در مهرماه سال 1400 بود. نخستين‌بار رويترز به نقل از 5 منبع آگاه در 4 مهرماه سال 1400 از انعقاد يك قرارداد بزرگ نفتي ميان ايران و ونزوئلا با وجود تحريم‌هاي امريكا خبر داد و نوشت، نخستين محموله قرار است اين هفته ارسال شود.
طبق گزارش رويترز با عنوان «Iran boosts crude supply to Venezuela for refining, freeing up exportable oil،» ايران ماهانه 2 ميليون بشكه ميعانات گازي خود را به ونزوئلا صادر مي‌كند كه اگر اين روند از مهرماه سال 1400 تاكنون تداوم داشته باشد، بدين معناست كه 40 ميليون بشكه از ميعانات گازي سرگردان روي آب ايران (حدود 50 درصد از كل ميعانات گازي سرگردان) به مقصد ونزوئلا صادر شده است. در مجموع به نظر مي‌رسد، با ابتكارات وزارت نفت دولت سيزدهم تهديد تشديد انبارش ميعانات گازي و محدوديت در توليد گاز، اكنون به فرصت صادرات ميعانات گازي و افزايش ارزآوري براي كشور تبديل شده است. علاوه بر 3 برابر شدن صادرات ميعانات گازي، طبق اعلام وزارت نفت، صادرات نفت خام نيز در دولت سيزدهم دو برابر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون