• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5495 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۸ خرداد

جوابیه معاونت زنان به گزارش «چهار فصل کودک همسری»

مدير مسوول محترم روزنامه اعتماد
با سلام و احترام
از آنجا كه مطالب خلاف واقعي راجع به اين معاونت در روزنامه به چاپ رسيده است لطفا ضمن چاپ مصاحبه ارسالي اين جوابيه را در اولين شماره در همان صفحه و با همان فونت چاپ بفرماييد.
1- در روزنامه مزبور عنوان شده كه پاسخگويي به سوالات مطروحه دو هفته به طول انجاميده است. اين موضوع باوجود كثرت سوالات روزانه رسانه‌ها و لزوم پاسخگويي با رعايت نوبت امري طبيعي و بديهي مي‌باشد. 
2- متاسفانه باتوجه به عدم رعايت امانت توسط روزنامه اعتماد و تجارب گذشته، روابط عمومي معاونت ضمن ارسال پاسخ سوالات در سايت معاونت لينك پاسخگويي را نيز در نامه ارسالي جهت بهره‌برداري قرار داده تا از تحريف سخنان (كما في السابق) جلوگيري نمايد.
3- برخلاف ادعاي آن روزنامه مبني بر ارسال جواب سوالات از طريق تلگرام فيلتر شده، اعلام مي‌دارد جوابيه به صورت رسمي در نامه شماره ۳۳۱۸۴ و مورخ 30/02/1402 ارسال گرديده و از طريق سامانه مجازي هم جهت اطمينان از وصول فرستاده شده است. البته اگر روزنامه اعتماد از سامانه‌هاي داخلي استفاده مي‌كرد، همكاران ما مجبور نبودند از تلگرام براي اين امر استفاده كنند. 
4- متاسفانه همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت، روزنامه اعتماد مصاحبه با خانم دكتر انسيه خزعلي را چاپ نكرده، چراكه پاسخ‌ها مطابق با اهداف اين روزنامه و در راستاي پروژه سياه‌نمايي نبوده است، لذا نه تنها هيچ بخشي از مصاحبه ايشان را منعكس نكرده بلكه سخنان تقطيع شده از سال گذشته را با تحليل‌هاي مغرضانه مطرح نموده است.
۵- آن روزنامه محترم در يك حركت عجيب آمار چند ماه از يك سال را به ماه‌هاي سال بعد منضم كرده تا به عدد مطلوب خود در كودك‌همسري دست يابد. لذا با وجود آنكه آمار سال ۱۴۰۱ دلالت بر كاهشي بودن كودك همسري دارد و در مصاحبه خانم دكتر خزعلي آمده، اما از ذكر آن اجتناب كرده و با ارايه غيرمتعارف آمار چهار فصلي نهايت تلاش خود را براي سياه‌نمايي انجام داده است و جالب‌تر آنكه براي افزايش آمار ولادت برخي سنوات مثل ۱۹ سالگي را كه كودكي محسوب نمي‌شود نيز افزوده تا بتواند عدد مناسب خود را ارايه نمايد.
در پايان بار ديگر شما را به اخلاق حرفه‌اي و رسالت بزرگي كه رسانه‌ها به عهده دارند، ازجمله صداقت و عدم تحريف در نوشتار توجه مي‌دهيم.
روابط عمومي معاونت رياست‌جمهوري در امور زنان و خانواده
زهرا كوهساري
مديركل حوزه دفتر

آنچه در بالا خوانديد، جوابيه معاونت امور زنان رياست‌جمهوري است در واكنش به گزارش «چهار فصل كودك همسري» كه در تاريخ 31 ارديبهشت در اين روزنامه منتشر شد كه در آن روزنامه «اعتماد» را متهم به عدم امانتداري و تحريف كرده است. اما لازم به توضيح است بندهايي از سوي اين معاونت در جوابيه آمده است كه نياز است درباره آنها توضيحاتي ارايه شود: 
1- نامه درخواست مصاحبه در تاريخ 9 ارديبهشت به معاونت ارسال شد و اين معاونت ظهر روز 30 ارديبهشت پس از حدود 20 روز پيگيري، ساعت 2 و 56 دقيقه پاسخ‌ها را به صورت لينك منتشر شده در سايت معاونت در پيام‌رسان تلگرام براي خبرنگار «اعتماد» ارسال كرد و هيچ تماسي با خبرنگار مبني در دريافت پاسخ‌ها از اوگرفته نشد. مخاطب بايد قضاوت كند آيا سه هفته زمان كم يا زيادي براي پاسخ به سه سوال است كه پاسخ آن از پيش مشخص بود و آيا ايميل، مجراي رسمي‌تري نسبت به تلگرام براي ارسال پاسخ سوالات نيست؟
2- معاونت در جوابيه روزنامه اعتماد را متهم به عدم امانتداري كرده است درحالي كه اگر روزنامه امانتدار نبود، سه هفته تمام براي دريافت پاسخ معاونت صبر نمي‌كرد و گزارش يك‌طرفه منتشر مي‌شد. معلوم نيست اين رسم رسانه‌اي (انتشار پاسخ مصاحبه اختصاصي رسانه رسمي كشور پيش از انتشار در سايت يك سازمان) از كجا و دقيقا چه زماني در سيستم اطلاع‌رساني جهان به ثبت رسيده است، اما هر چه هست اين مورد عجيب به مدد فيلترينگ تلگرام، ساعت 8 و نيم شب، زماني كه صفحه در لحظات آخر تاييد بود به صورت كاملا اتفاقي توسط خبرنگار «اعتماد» مشاهده شد و روابط عمومي معاونت در برابر سه هفته صبر و تماس حتي به خود زحمت يك تماس نداد.
3- از عجايب روزگار اينكه معاونت در بند 3 اعلام كرده كه جوابيه روز 30 ارديبهشت به روزنامه ارسال شده است اما چه جوابيه‌اي؟ آيا گزارش منتشر نشده، نياز به جوابيه داشت؟ بهتر بود پس از آن همه پيگيري و تماس به جاي ارسال جوابيه براي گزارش منتشر نشده، روابط عمومي تماس مي‌گرفت و دست‌كم موضوع را به رسانه طرح‌كننده سوالات مي‌رساند. همچنين ادعا شده معاونت پاسخ سوالات را در قالب نامه رسمي براي روزنامه ارسال كرده كه بايد اعلام كنيم هيچ نامه رسمي در آن تاريخ به دست روزنامه نرسيد. 
4- كافي است صفحه اجتماعي چاپ شده در روز 31 ارديبهشت را باز كنيد، حتما مصاحبه خانم خزعلي به‌طور كامل در پايين صفحه و با همان تيتر ايشان را مشاهده مي‌كنيد. حقيقت امر گزارش «اعتماد» در آن روز با رويكرد عدم پاسخگويي و با همان تيتر نوشته شده بود اما در همان لحظات آخر اخلاق حكم مي‌كرد ماهيت گزارش را تغيير دهيم و پاسخ ايشان را در همان زمان كم در صفحه جاي دهيم و به همين دليل هم بخشي از گزارش «اعتماد» حذف گرديد.
5- در زير تيتر و در درون گزارش به صورت شفاف آمار 27 هزار و 448 ازدواج زير 15 سال در بازه زماني زمستان 1400 تا پاييز 1401 كه استخراج شده از صفحه 25 گزارش وضعيت اجتماعي و فرهنگي ايران پاييز 1401 است، آمده است. 
بنابراين لازم به تاكيد است هيچ كدام از آمارهاي استخراج شده از اين گزارش مربوط به چهار فصل 1401 نيست، چراكه اساسا گزارش پاييز 1401 مركز آمار اسفند ماه روي خروجي اين مركز قرار گرفته است. درباره ازدواج دختران 15 تا 19 ساله‌ هم از واژه «دختر» و نه كودك استفاده شده و گزارش ادعا نكرده است كه اين آمار كودك‌همسري است، چراكه براساس تعاريف جهاني زير 18 سال كودك محسوب مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون