• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5503 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۰ خرداد

اتصال ترانزيت ريلي ايران به اروپا براي نخستين‌بار

راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران در آذربايجان شرقي به عنوان بخشي از پروژه راه‌آهن ميانه-تبريز در جريان سفر رييس‌جمهور به آذربايجان شرقي پس از ۲۳ سال افتتاح شد. با بهره‌برداري از پروژه راه‌آهن ميانه-بستان‌آباد-تبريز، ترانزيت ريلي ايران براي نخستين‌بار به اروپا متصل مي‌شود. همچنين مسير ريلي تهران تا تبريز ۱۱۴ كيلومتر كوتاه و زمان سفر كاهش مي‌يابد. اين مسير ريلي صرف‌نظر از محاسن زيست محيطي، مزاياي اقتصادي زيادي هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه اين پروژه ۳.۲ هزار ميليارد تومان است كه از طرق مختلف ترانزيت، صرفه‌جويي در مصرف سوخت، كاهش سوانح و ... به دست مي‌آيد.خط راه آهن ميانه-بستان‌آباد-تبريز با طول ۲۰۶ كيلومتر تنها راه‌آهن دو خطه ايران بوده كه فاز نخست آن به طول ۱۳۲ كيلومتر در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداري رسيده است. تاكنون مبلغ ۳۸۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي اين پروژه هزينه شده كه ۷۷۳ ميليارد تومان آن در سال ۱۴۰۱ بوده است. شركت ساخت و زيربناهاي حمل‌و نقل كشور در اين باره اعلام‌كرد: اتصال راه‌آهن تبريز به راه‌آهن نخجوان، ايروان و تفليس از طريق جلفا و ديگر مرزهاي آبي و خاكي، در ادامه به افزايش مبادلات بين‌المللي و صادرات كالا به جمهوري‌هاي آذربايجان، ارمنستان و تركيه مي‌انجامد. اين پروژه با تحقق وعده اختصاص اعتبار سه‌هزار ميليارد توماني از محل مصوبه‌هاي دور نخست سفر استاني آذربايجان شرقي، به مرحله تكميل و بهره‌برداري رسيده است. افزايش ظرفيت‌هاي ترانزيتي معادل هفت ميليون تن بار و ۲ ميليون نفر مسافر در سال، از ديگر مزيت‌هاي اين پروژه ريلي است.همه ريل به كار رفته در خط‌آهن بستان‌آباد- خاوران تراورس‌هاي توليد داخل است؛ احداث راه‌آهن تبريز- بستان‌آباد- ميانه از مهم‌ترين و قديمي‌ترين پروژه‌هاي حمل‌و نقل كشور و آذربايجان‌شرقي است كه عمليات احداث آن، براي تسهيل در رفت و آمد مردم و جابه‌جايي حجم قابل توجهي كالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲ سال وقفه سرانجام با همت دولت مردمي تكميل و با حضور رييس‌جمهوري به بهره‌برداري رسيد.راه‌آهن دوخطه ميانه- بستان‌آباد- تبريز از ايستگاه ميانه واقع در مسير راه‌آهن تهران- تبريز شروع شده و با گذر از مسيري كوهستاني و شهرهاي تركمانچاي، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسير خود، به ايستگاه موجود تبريز متصل مي‌شود. راه‌آهن تبريز- ميانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسري به راه‌آهن شمال‌غرب موجب پيوستگي بيشتر شبكه ريلي كشور مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون