محسن آرمين در سومين كنگره سراسري حزب توسعه ملي:
عضويت در مدينه
با مفهوم شهروند تعريف ميشود
در شرايطي كه اين روزها اظهارنظرهاي فراواني در خصوص بياهميت بودن راي مردم و بياعتنايي به حقق شهروندي شنيده ميشود، رييس سومين كنگره سراسري حزب توسعه ملي گفت: عضويت در مدينه با مفهوم شهروند تعريف ميشود. شهروند داراي حقوق و متقابلا تكاليفي نسبت به اجتماع است. شهروند مسوول، شهروندي است كه اهداف و منافع خود را از طريق رعايت و احترام به منافع ديگران تعقيب ميكند. محسن آرمين در سومين كنگره سراسري حزب توسعه ملي كه صبح پنجشنبه در محل ساختمان اين حزب برگزار شد، گفت: سومين كنگره حزب توسعه ملي در حالي برگزار ميشود كه كشور عزيز ما بحرانهاي بزرگي را تجربه ميكند و با روشن شدن نتايج شيوههاي غلط حكمراني در عرصههاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي به تدريج به نقطه تصميمگيريهاي حساس و سرنوشت ساز نزديك ميشويم.
وي افزود: اين واقعيت اهميت فعاليت اصلاحطلبان را به ويژه در قالب احزاب سياسي دوچندان ميكند. ارسطو معتقد بود انسان مدني بالطبع است به گونهاي كه هويت او در مدينه و در ارتباط با ديگران شكل ميگيرد و ساخته ميشود. فقط ددان و خدايان قادرند بيرون از مدينه و در تنهايي و فرديت زيست كنند. مقصود از زندگي در مدينه صرفا نشو و نماي زندگي بيولوژيكي در جامعه نيست. عضويت در مدينه در تامين نيازهاي مادي فرد از سوي ديگران خلاصه نميشود.
او ادامه داد: عضويت در مدينه با مفهوم شهروند تعريف ميشود. شهروند داراي حقوق و متقابلا تكاليفي نسبت به اجتماع است. شهروند مسوول، شهروندي است كه اهداف و منافع خود را از طريق رعايت و احترام به منافع ديگران تعقيب ميكند.
وي بيان كرد: به همين دليل، فعاليت سياسي، شريفترين فعاليتهاست زيرا مقاصد و اهداف در قالب فعاليتهاي مدني، سياسي و اجتماعي قابل پيگيري است. فراروي انسان از منافع فردي و داشتن دغدغه رفاه و سعادت ديگران، همان چيزي است كه در فرهنگ ديني ما از آن به عنوان احسان و ايثار ياد ميشود.
آرمين گفت: احسان يعني كمك به ديگران بدون هرگونه چشمداشت و انتظار جبران و ايثار يعني مقدم داشتن ديگران بر خود، فعاليت سياسي مصداق كامل فراروي از خود و تلاش براي كاهش مرارت و تامين سعادت جامعه است. اين فعاليت به ويژه در اين زمانه كاري سخت و دشوار است. هم به لحاظ هزينهها و محروميتهايي كه در پي دارد هم به اين سبب كه با كساني مواجه هستيم كه مردم را نه شهروند، بلكه رعيت ميدانند و ميخواهند. آنكه براي توجيه پنهانكاريهاي حاكميت از مردم ميگويد خدا هم با مردم شفاف نبود و پيامبران هم با مردم شفاف نبودند، خود را خدا و پيامبر ميداند و مردم را رعايايي فاقد شعور و قدرت تشخيص تلقي ميكند كه بايد به هر شكل ممكن هدايت شوند. فعاليت سياسي و دفاع از حقوق مردم در برابر چنين تفكري، بيشك جهاد به معناي واقعي كلمه است. وي در بخش پاياني سخنان خود اظهار كرد: اميدوارم اين كنگره و مصوباتش منشأ تحول و نقطه عطفي در فعاليتهاي حزب توسعه در اين شرايط دشوار باشد.