• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5510 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۸ خرداد

خبر

روسيه: عضويت كامل ايران در سازمان شانگهاي ۱۳تير اعلام مي‌شود

نماينده ويژه رييس‌جمهوري فدراسيون روسيه در امور سازمان همكاري شانگهاي گفت: «پذيرش جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك عضو كامل، از تصميمات كليدي اجلاس ۱۳ تيرماه سران اين سازمان خواهد بود، نشستي كه در قالب ويديوكنفرانس برگزار خواهد شد.» به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري تاس، ‌بختيار خاكيموف شنبه در حاشيه مجمع بين‌المللي اقتصادي سن‌پترزبورگ روسيه افزود: «تهران به تعهدات رويه‌اي خود براي عضويت در سازمان همكاري شانگهاي عمل كرده است.» وي اظهار داشت: «در اجلاس آتي سازمان همكاري شانگهاي در دهلي نو كه چهارم جولاي (۱۳ تيرماه) در قالب ويديوكنفرانس برگزار خواهد شد، يكي از تصميمات كليدي، پيوستن ايران به عنوان يك عضو كامل خواهد بود.» نماينده ويژه رييس‌جمهوري روسيه در امور سازمان همكاري شانگهاي اظهار داشت: «ايران مراحل مربوط به عضويت خود را تكميل كرده است و به خانواده كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي خواهد پيوست.» وي همچنين گفت: «در اجلاس آتي سران سازمان شانگهاي، تفاهم‌نامه‌ تعهدات بلاروس با هدف دستيابي به جايگاه عضو در اين سازمان بررسي خواهد شد.»

بن زايد: به رغم شروط غرب  در كنار روسيه مانديم

رييس امارات عربي در ديدار با همتاي روس خود بر مقابله با تهديدهاي غرب در زمينه وضعيت روسيه تاكيد كرد. به گزارش ايلنا به نقل از وام، محمد بن زايد، رييس امارات با «ولاديمير پوتين»، رييس‌جمهور روسيه در حاشيه اجلاس جهاني اقتصاد در سن‌پترزبورگ ديدار كرد. بن زايد در اين ديدار بر رويكرد قاطع امارات براي حمايت از صلح و ثبات در منطقه و جهان و استفاده از راه‌حل‌هاي سياسي در اختلافات و درگيري‌ها از جمله بحران اوكراين به ويژه از طريق تنش‌زدايي، گفت‌وگو و ديپلماسي تاكيد و خاطرنشان كرد كه تلاش‌ها براي كاهش پيامدهاي انساني بحران اوكراين و حمايت از طرح‌هاي مبادله اسرا براي هر دو طرف بايد تشديد شود. دو طرف در اين ديدار روند روابط امارات و روسيه را با توجه به مشاركت راهبردي دو كشور مورد بررسي قرار دادند و بر تمايل به پيشبرد در توسعه اين روابط تاكيد كردند. بن زايد همچنين در جريان بازديد از غرفه امارات در سن‌پترزبورگ در كنار پوتين تاكيد كرد كه كشورش با تهديدهاي بسياري به ويژه در زمينه وضعيت كنوني روسيه مواجه بوده است اما اين كشور به رغم شروط غرب تصميم خود را گرفت و رو به جلو حركت كرد.

بلينكن: سوءتفاهم‌ها با چين نبايد  به درگيري ختم شود

آنتوني بلينكن پيش از عزيمت به پكن، بر اهميت بهبود خطوط ارتباطي بين امريكا و چين تاكيد كرد، اين در حالي است كه وزارت خارجه چين تاكيد كرد كه قاطعانه از منافع خود محافظت خواهد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از آر تي، آنتوني بلينكن، وزير خارجه امريكا در واشنگتن به خبرنگاران گفت كه امريكا مي‌خواهد مطمئن شود كه «رقابت با چين به دليل سوءتفاهم‌هاي قابل اجتناب به درگيري تبديل نمي‌شود.» وي كه با ويويان بالاكريشنان، همتاي سنگاپوري خود صحبت مي‌كرد، اضافه كرد كه سفر او به چين در نتيجه ديدار سال گذشته در بالي است كه بين رييس‌جمهوري شي جين‌پينگ و جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا انجام شد، آنها توافق كردند كه چين و امريكا، دو اقتصاد بزرگ جهان و مدعيان اصلي نفوذ جهاني هستند كه بايد ارتباطات را باز نگه دارند و براي جلوگيري از درگيري‌هاي ناخواسته اقداماتي انجام دهند. بلينكن گفت: «بايدن و شي متعهد شدند كه ارتباطات را به‌طور خاص بهبود بخشند تا بتوانيم اطمينان حاصل كنيم كه تا حد ممكن به صورت واضح باهم ارتباط برقرار مي‌كنيم تا از هرگونه سوءتفاهم يا سوء ارتباط احتمالي جلوگيري كنيم.» اين در حالي است كه وزارت امور خارجه چين از زبان وانگ ون بين، سخنگوي خود تاكيد كرد: «در اين سفر، طرف‌هاي امريكايي و چيني در مورد روابط دوجانبه و موضوعات مهم بين‌المللي و منطقه‌اي مورد علاقه مشترك تبادل نظر خواهند كرد.» وي افزود: «چين موضع خود را در مورد روابط دوجانبه و همچنين نگراني‌ها روشن كرده و قاطعانه از منافع خود محافظت كند.»

احتمال ابقاي دبيركل ناتو  در اين سمت تا يكسال ديگر

منابع آگاه غروب شنبه به وقت تهران از احتمال ابقاي «ينس استولتنبرگ» دبيركل ائتلاف ناتو تا يكسال ديگر و موافقت رييس‌جمهور امريكا با اين موضوع خبر دادند. به گزارش فارس به نقل از رويترز، دو منبع آگاه گفتند كه انتظار مي‌رود از استولتنبرگ خواسته شود يكسال ديگر به عنوان دبيركل ناتو باقي بماند. دوره رياست استولتنبرگ پيش از اين سه بار تمديد شده و قرار است او پس از ۹ سال از سمت دبيركلي اين ائتلاف نظامي كناره‌گيري كند. استولتنبرگ كه اهل نروژ است از حمايت گسترده‌اي در ميان اعضاي ائتلاف برخوردار است. اين ائتلاف كه بزرگ‌ترين سازمان نظامي در جهان بوده داراي تسليحات اتمي است برخلاف شعارهايش تاكنون نتوانسته صلح و امنيت پايدار را براي اعضا و متحدان خود به ارمغان بياورد. يك مقام امريكايي كه مايل به افشاي هويت خود نبود، گفت: «دولت بايدن به فكر ماندن استولتنبرگ براي يكسال ديگر است. به نظر نمي‌رسد در حال حاضر در ناتو كسي مخالف ابقاي استولتنبرگ باشد.» با نزديك شدن به نشست سران ناتو در شهر «ويلنيوس» احتمال اينكه از استولتنبرگ خواسته شود براي چهارمين بار دوره تصدي خود را تمديد كند، افزايش يافته است. اين مقام امريكايي افزود، بايدن معتقد است استولتنبرگ در يك برهه چالش‌برانگيز كار فوق‌العاده‌اي انجام داده است. اين در حالي است كه استولتنبرگ ماه فوريه گفت كه به دنبال تمديد بيشتر دوره رياست خود نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون