• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5511 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۹ خرداد

رييس‌جمهوري در ديدار با رييس‌جمهور ازبكستان:

ايران مانعي براي گسترش روابط با همسايگان ندارد

امضاي 10سند همكاري و يك بيانيه مشترك

يك روز پس از سفر وزير خارجه عربستان سعودي به ايران و برنامه‌ريزي‌هاي راهبردي جهت افزايش مناسبات تجاري، اقتصادي، امنيتي و... رييس‌جمهور ازبكستان هم راهي ايران شد تا دور تازه‌اي از مناسبات ميان دو كشور آغاز شود. سفري كه در پاسخ سفر ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ سيد ابراهيم رييسي به سمرقند صورت گرفت كه در جريان آن ۱۷ سند همكاري ميان دو كشور به امضا رسيده بود. اولين سفر شوكت ميرضيايف رييس‌جمهور ازبكستان به تهران با امضاي ۱۰ سند همكاري و يك بيانيه مشترك ميان ايران و ازبكستان همراه بود.
 رييس‌جمهور در اين ديدار با تاكيد بر لزوم تهيه نقشه راه براي گسترش همكاري‌ها و عملي شدن تفاهمات صورت‌گرفته ميان ايران و ازبكستان، حضور پررنگ و موفقيت‌آميز ايران در نمايشگاه بين‌المللي صنعتي در تاشكند را نشانه عزم جدي ايران در جهت توسعه روابط اقتصادي و تجاري با اين كشور عنوان كرد.
سيد ابراهيم رييسي بعدازظهر ديروز يكشنبه در جريان سفر رسمي شوكت ميرضيايف رييس‌جمهور ازبكستان به ايران، در نشست مشترك هيات‌هاي عاليرتبه دو كشور، روابط ايران و ازبكستان را تاريخي و تمدني و برخاسته از باورهاي دو ملت توصيف و با اشاره به ظرفيت‌هاي خوب دو كشور در جهت توسعه همكاري، اين سفر را گام مهمي در جهت تعميق روابط جمهوري اسلامي ايران و ازبكستان عنوان كرد.
رييس‌جمهور در ادامه سفر همتاي ازبكستاني خود به ايران پس از20 سال، هدف‌گذاري براي دو برابر شدن مبادلات تجاري در گام اول و برنامه‌ريزي براي افزايش حجم آن به سه ميليارد دلار را به فال نيك گرفت و با اشاره به توافق دو كشور براي تجارت ترجيحي، از وزراي مربوطه دو طرف خواست طي دو هفته آينده ليستي از كالاها را براي تعرفه ترجيحي ميان دو كشور اعلام كنند.
رييسي همچنين با تاكيد بر لزوم تهيه نقشه راه براي گسترش همكاري‌ها و عملي شدن تفاهمات صورت‌گرفته ميان دو كشور، حضور پررنگ و موفقيت‌آميز ايران در نمايشگاه بين‌المللي صنعتي در تاشكند را نشانه عزم جدي ايران در جهت توسعه روابط اقتصادي و تجاري با ازبكستان عنوان كرد.
رييس‌جمهور با بيان اينكه پيشرفت‌هاي ازبكستان مايه خرسندي جمهوري اسلامي ايران خواهد بود، بر پيگيري توافقات انجام‌شده ميان دو كشور در حوزه‌هاي اقتصادي و تجاري، حمل و نقل و ترانزيت، علم و فناوري، كشاورزي، تجهيزات پزشكي و دارويي در جهت توسعه روابط و تبادل ظرفيت‌ها تاكيد كرد.
رييسي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از تهديدات ‌و تحريم‌ها براي پيشرفت فرصت ساخته است، بر آمادگي ايران جهت انتقال تجربيات در حوزه‌هاي مختلف علمي و اقتصادي به ازبكستان تاكيد كرد.
رييسي در پايان با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران هيچ مانعي پيش ‌روي مسير گسترش روابط با كشورهاي همسايه نمي‌بيند، توسعه روابط ايران و ازبكستان را به نفع دو ملت و موجب قوي‌تر شدن دو كشور دانست.
«شوكت ميرضيايف» رييس‌جمهور ازبكستان نيز در اين نشست، فاصله طولاني‌مدت 20 ساله براي سفر به ايران را ناشي از عدم توجه و غفلت گذشتگان جهت استفاده از ظرفيت‌هاي متقابل دو كشور دانست و با بيان اينكه ازبكستان به تجربيات موفق ايران در مسير پيشرفت نياز دارد، بر علاقه‌مندي اين كشور جهت توسعه همكاري با جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌هاي علمي، فناوري، حمل‌ونقل، زيرساخت‌هاي انرژي، پزشكي و كشاورزي تاكيد و از شركت‌هاي ايراني و فعالان بخش خصوصي ايران براي مشاركت در طرح‌هاي اقتصادي ازبكستان دعوت كرد.


در حضور روساي جمهور دو كشور انجام شد 

امضاي يك بيانيه مشترك و ۱۰ سند همكاري ميان ايران و ازبكستان

مقامات عاليرتبه ايران و ازبكستان در حضور روساي جمهور دو كشور يك بيانيه مشترك و ۱۰ سند همكاري در حوزه‌هاي مختلف به امضا رساندند
مقامات عاليرتبه جمهوري اسلامي ايران و ازبكستان در حضور سيد ابراهيم رييسي و آقاي شوكت ميرضيايف يك بيانيه مشترك و ۱۰ سند همكاري در حوزه‌هاي مختلف به امضا رساندند
توافق‌نامه تجارت ترجيحي، حمل‌ونقل و ترانزيت، همكاري دارويي، برنامه همكاري در زمينه‌هاي استاندارد و بيمه، بررسي امكان ايجاد مناطق آزاد مشترك، برنامه اجرايي همكاري در حوزه فناوري و نوآوري و برنامه اجرايي همكاري در بخش كشاورزي از جمله محورهاي اسناد امضاشده ميان مقامات ايران و ازبكستان در حضور روساي جمهور دو كشور بود

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون