• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5513 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳۱ خرداد

حسين اميرعبداللهيان با امير قطر ديدار كرد

سفر به دوحه و مسقط با محور اقتصادي

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به منظور ديدار و گفت‌وگو با مقامات عاليرتبه قطر بامداد سه‌شنبه وارد دوحه شد. به گزارش خبرگزاري فارس، اين سفر در راستاي مشورت‌هاي دوجانبه و منطقه‌اي انجام مي‌شود و موضوعات مختلف مورد اهتمام دو كشور در حوزه دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي در ديدار اميرعبداللهيان با مقامات قطري مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.

عليرضا عنايتي دستيار وزير و مديركل خليج‌فارس، ناصر كنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه، مجتبي بني اسدزاده مشاور وزير امور خارجه و ابراهيم رضايي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي اميرعبداللهيان را در اين سفر همراهي مي‌كنند.
حسين اميرعبداللهيان در توييتر درباره اين سفر نوشت: استمرار توسعه‌ همه‌جانبه روابط با همسايگان يكي از محورهاي بنيادي در دكترين سياست خارجي متوازن دولت است.
او با ذكر اين نكته كه همسايگان ايران از ظرفيت‌ اقتصادي، تجاري و سياسي پراهميتي بهره‌مند هستند، گفت: در راستاي بسط بيشتر روابط و پيگيري مصوبات سفرهاي دوجانبه قبلي مقامات عالي، عازم قطر و عمان شدم.

ديدار با امير قطر
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران پيش از ظهر روز گذشته با «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر در محل ديوان اميري ديدار و گفت‌وگو كرد. وزير امور خارجه در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام‌هاي گرم ابراهيم رييسي به امير قطر، 
با اشاره به تلاش‌ها و ابتكارات خوب قطر در سال‌هاي اخير در كمك به حل و فصل مشكلات منطقه، از اين تلاش‌ها قدرداني كرد. رييس دستگاه ديپلماسي 
با اشاره به روابط سياسي ممتاز ايران و قطر، بر ضرورت گسترش روابط اقتصادي دو‌ كشور همپاي سطح روابط سياسي نزديك دو كشور تاكيد كرد.
اميرعبداللهيان برگزاري نشست كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در آينده نزديك را مورد اشاره قرار داد و آن را فرصت مناسبي براي سرعت بخشيدن به همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي برشمرد. موضوع حمل و نقل و ترانزيت دريايي از طريق بنادر دو‌ كشور از ديگر موضوعات مورد گفت‌وگو در اين ديدار بود كه با پاسخ مثبت امير قطر همراه بود. وزير امور خارجه درباره مسائل منطقه‌اي بر ضرورت همكاري‌هاي مشترك در راستاي صلح و ثبات و امنيت در منطقه و همچنين منافع ملت‌هاي منطقه تاكيد كرد. تحولات افغانستان، موضوع فلسطين و ديگر موضوعات منطقه‌ هم از ديگر موضوعات مورد گفت‌وگو در اين ديدار بود.
امير قطر نيز ضمن ابلاغ سلام‌هاي گرم خود به رييس‌جمهور ايران، تاكيد كرد كه ايران در منطقه براي اين كشور از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و به روابط موجود دو كشور افتخار مي‌كنيم. تميم بن حمد آل ثاني بر اهميت توسعه روابط اقتصادي دو كشور تاكيد و روابط ايران و قطر را مستحكم و صادقانه خواند. وي با بيان اينكه روابط اقتصادي در حال پيشرفت است، گفت: البته به اهداف خود در اين زمينه نرسيده‌ايم و بايد تلاش كنيم اين روابط را به سطح مطلوب برسانيم.
وي بر همكاري‌ها بين بنادر دو كشور تاكيد كرد. امير قطر در پايان گفت كه اين كشور به دنبال توسعه همه‌جانبه روابط با ايران است.

تاكيد بر توسعه همكاري‌هاي اقتصادي 
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه كه در راس هياتي به منظور ديدار و گفت‌وگو با مقامات عاليرتبه قطر و در اولين مقصد سفرش به حوزه خليج به دوحه سفر كرد، با شيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر ديدار و گفت‌وگو كرد. مسائل سياسي دوجانبه، برخي موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي، روند برگزاري كميسيون‌ مشترك اقتصادي دو كشور، ارتقاي حجم تبادلات تجاري، تسهيل فعاليت‌هاي اقتصادي و تجاري بخش خصوصي، همكاري‌هاي حمل و نقل به ويژه حمل نقل دريايي و فعال‌تر كردن بنادر دو كشور براي تقويت حمل و نقل كالا و مسافر، موضوعات كنسولي به ويژه وضعيت شهروندان ايراني زنداني در قطر مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
اميرعبداللهيان در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از روابط ممتاز سياسي بين ايران و قطر، بر لزوم تلاش مشترك براي ارتقاي همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري و تحقق بخشيدن به هدفگذاري‌هاي سران دو كشور در اين زمينه تاكيد كرد. 
وي با استقبال از برگزاري نشست كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور در آينده نزديك و نيز ديدارهاي هيات‌هاي تخصصي و فني ايران و قطر، ابراز اميدواري كرد شاهد تحول در روابط اقتصادي و تجاري بين ايران و قطر باشيم.
رييس دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران بر اهميت نقش بنادر دو كشور در افزايش نقل و انتقال كالا و مسافر بين ايران و قطر تاكيد كرد و خواستار فعال‌تر كردن بنادر تعيين شده براي اين منظور شد.
موضوعات كنسولي از جمله كمك به آزادي يا انتقال زندانيان ايراني در زندان‌هاي قطر نيز از ديگر موضوعات مطرح شده توسط اميرعبداللهيان در اين ديدار بود. 
نخست‌وزير و وزير امور خارجه قطر نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از توسعه روابط دوجانبه گفت: تاكنون گام‌هاي خوبي برداشته‌ايم و در عين حال لازم است براي تحقق اهداف از قبل تعيين شده بيشتر تلاش كنيم.
وي خواستار هدفگذاري صحيح براي برگزاري اجلاس آتي كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور شد.
نخست‌وزير قطر همچنين تنظيم برنامه كار مشترك را براي هموار كردن مسير و رفع موانع همكاري مهم خواند و گفت كه اين كشور در تلاش است زمينه‌هاي لازم براي تسهيل فعاليت بخش خصوصي ايران در قطر را فراهم كند. وي نسبت به تقويت همكاري‌هاي حمل و نقل دريايي دو كشور نيز ابراز آمادگي كرد و گفت در اين زمينه وزراي ذي‌ربط ايران و قطر تلاش‌هاي خود را افزايش خواهند داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون