• ۱۴۰۳ جمعه ۲۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5518 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۶ تير

ادامه از صفحه اول

سرنوشت محتوم جريانات تماميت‌خواه 

بنابراين تلاش مي‌كنند حوادثي از جنس سال‌هاي 76 و 92 و 96 در كشور شكل نگيرد. اظهاراتي كه اخيرا درباره جرياني شدن انتخابات مطرح مي‌شود و عنوان مي‌شود تا سهمي براي جريانات مختلف درنظر گرفته شود ناشي از همين نگراني‌هاست. آنها تلاش مي‌كنند حتي در صورت رويگرداني مجلس از آنها سهمي در قدرت داشته باشند. به همين دليل چند ليست و جريان را تعريف مي‌كنند تا هميشه علي‌رغم راي كم حداقل‌هايي را داشته باشند. اين روند هم به معناي نوعي مهندسي انتخابات است. روندي كه در بسياري از بزنگاه‌هاي انتخاباتي انجام مي‌شود تا حتي جريان انتخابات حتي اگر از دست آنها خارج شود، تحت كنترل بگيرند. اينكه مي‌خواهند دايره نظارت شوراي نگهبان را به ايام بعد از انتخابات هم بكشانند تا شوراي نگهبان در طول دوران نمايندگي هم افراد را به دليل اظهارات، سخنراني‌ها، نطق‌ها و... حين نمايندگي ردصلاحيت مجدد كنند، اين معني را دارد كه نگراني‌هاي فراواني درخصوص حيات جريان سياسي مسلط وجود دارد. اين افراد و جريانات نگرانند كه فواره روزي برگردد و واژگون شود و اين جريان از امروز به دنبال انديشيدن براي آن روز هستند. ولي آنچه كه مقدر است آن است كه چون اين جريانات تماميت‌خواه مبتني بر عدالت، راي مردم، ميل جامعه ايران پيش نمي‌روند، محكوم به خروج از عرصه قدرت هستند و اراده مردم، بدون ترديد نهايتا حاكم خواهد شد. اين جريانات مانند باقي جريانات سلطه‌طلب و تماميت‌خواه ولو به نام قانون در برابر اراده ملت، چاره‌اي جز تسليم نخواهند داشت.


اصلاح‌طلبان مي‌خواهند كاري انجام دهند؟

با اين حال همان‌هايي كه اين نسخه را پيچيده بودند اكنون و بعد از 3، 4 سال دريافته‌اند كه جامعه افسرده و خموده سياسي بسيار پرمخاطره است. اين خطر آنگاه بيشتر رخ مي‌نمايد كه به خاطر فقدان مجلس قوي كه مطالبه‌گر خواست عمومي و ناظر بر رفتار دولت باشد، قوه مجريه پراشتباه، كم‌بهره، نارضايتي برانگيز، بي‌توجه به افكار عمومي را حاكم مي‌كند. كما اينكه هم‌اكنون دولت رييسي مصداق تام آن است. در چنين شرايطي چه بايد كرد؟ بي‌انگيزه كردن مردم براي مشاركت در انتخابات يك فرآيند مدت‌دار بوده. همه افراد و دستگاه‌هايي كه اميدي چون برجام را به نوميدي تبديل كردند، مدال افتخار گرفتند. اين مدال همين دولت رييسي است كه بر سينه نصب كرده‌اند. يك دولت ضعيف هرگز از مجلس قوي خوشش نمي‌آيد به همين دليل بي‌انگيزگي دولت فعلي براي برگزاري انتخاباتي در تراز جمهوري اسلامي قابل فهم است. اما نبايد و نمي‌توان اجازه داد انتخاباتي ضعيف به حفظ وضعيت فشل دولت سيزدهم كمك كند. اصلاح‌طلبان اگر از لاك خود بيرون آيند و همين موضوع ساده را براي مردم آشكار كنند خدمت بزرگي به خودشان كرده‌اند. قطعا اصولگرايان خردورز و معتدل نيز در اين مورد با آنها همداستان خواهند شد. روشنگري درباره لزوم انتخابات پرشور و آزاد، بهره‌اش كمتر از راهيابي نمايندگان پرقدرت و باسواد و شجاع به مجلس نيست. اگر اصلاح‌طلبان با انتخاب تركيب جديد جبهه اصلاحات پاي در اين راه گذارده باشند، زهي توفيق. وگرنه عزلت گزيدن و تماشا كردن كه كار سختي نيست.
مگر يك نسل چقدر فرصت دارد؟


چالش كمبود آب   در عراق و سوريه 

در دهه گذشته ميزان آلاينده‌ها در آب آشاميدني و آبياري در عراق سه برابر بيشتر از حد مجاز سازمان بهداشت جهاني (WHO) بوده است. ميزان مواد محلول در آب - كه شامل نمك‌هاي معدني مانند كلسيم، پتاسيم، سديم، كلر و سولفات‌ها و همچنين آفت‌كش‌ها بين سال‌هاي 1980 و 2009 در رودخانه فرات سه برابر شده است. البته خاورميانه گرم و سوزان پتانسيل خوبي براي انرژي خورشيدي دارد. اگر امكان انتقال انرژي خورشيدي توليد شده فراهم شود، نيروي خورشيدي اين منطقه علاوه بر خود همين كشور‌ها مي‌تواند منطقه بزرگي در شمال آفريقا و اروپا را تامين برق كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون