خودروهاي مشابه با قيمت متفاوت
با اعلام قيمتهاي شوراي رقابت، چيزي كه واكنش افكار عمومي را برانگيخت، تفاوت فاحش قيمت محصولات مشابه بود. افكار عمومي با اين سوال روبهرو هستند كه چطور ممكن است خودروهايي كه از نظر فني بسيار مشابه يكديگر هستند، بعد از تصميم شوراي رقابت همچنان تفاوت قيمت مشهود داشته باشند؟ براي مثال JAC S5 و فيدليتي 5نفر و تيگو 7پرو SUV همگي از محصولات مونتاژي و مشابه يكديگرند، اما فيدليتي را حدود 991ميليون تومان و تيگو7 پرو را يك ميليارد و 266ميليون تومان و جكS5 كرمان موتور را يك ميليارد و 103ميليون قيمت گذاشته است كه شاهد اختلاف قيمت 300ميليوني بين اين محصولات هستيم. البته اين تفاوت قيمت در خصوص محصولات ديگر نيز وجود دارد. گذشته از اينكه بهمن در عرضههاي قبلي نيز هميشه پايينترين قيمت و بهزعم خودشان منصفانهترين قيمت را اعلام كرده است. با توجه به كيفيت محصولات و رتبه برتر خدمات پس از فروش اين شركت ميتوان پيشبيني كرد تقاضا نسبت به اين محصولات افزايش خواهد يافت. اين خودروها اغلب مشابه يكديگر هستند و حتي در برخي موارد خودرويي كه آپشنهاي رفاهي بيشتري داشته، ارزانتر قيمتگذاري شده است. در اين ميان مشخص نيست متغيرهاي تعيينكننده قيمتگذاري چيست و آيا كاهش هزينه تمام شده با داخليسازي دليلي بر الزام آنها به ارزانفروشي و دست كشيدن از سود خودشان است؟ با توجه به آنكه شركتهاي خودروساز استراتژيهاي متفاوتي براي توليد محصولات خود دارند، از همين رو هزينه تمام شده آنها متفاوت است؛ براي مثال بهمن موتور در سالهاي اخير استراتژي داخليسازي قطعات بدنه و اصلي خودرو را دنبال كرد. آنطور كه مديران اين مجموعه گفتهاند اين استراتژي در 1401 به ثمر نشست و شركت بهمن از اسمبل قطعات حجيم بدنه خودرو بينياز شد و از همين طريق هزينه توليد اين خودروساز كاهش پيدا كرد كه نمود آن در صورتهاي مالي بروز پيدا ميكند يا شركتهاي ديگر در مقابل برخي خودروسازان ترجيح ميدهند قطعات منفصله و حتي بدنه رنگ شده را وارد كنند كه بدون ترديد هزينههاي تمام شده هر يك از اين استراتژيها در صورتهاي مالي آنها نمود دارد. بنابراين در تعيين قيمت محصولات بايد به اين مقولات نيز توجه و اهداف توسعهاي خودروسازان در نظر گرفته شود تا آينده اين صنعت نيز به خطر نيفتد.