• ۱۴۰۳ جمعه ۱۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5536 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۸ تير

جوكوويچ بايد بداند او از اين پس آنجا خواهد بود

پيروزي آلكاراز بر صربيناتور؛ آغاز يك عصر

گروه ورزش

كارلوس آلكاراز اسپانيايي تنيسور جوان موفق شد در فينال ويمبلدون در يك بازي دراماتيك كه 5 ست و 5 ساعت به طول انجاميد با نتيجه 3 بر 2 از سد نواك جوكوويچ پرافتخارترين تنيسور حال حاضر دنيا بگذرد و نخستين قهرماني خود را در رقابت‌هاي تنيس آزاد ويمبلدون به دست آورد. نشريه نيويورك تايمز در گزارشي به اين پيروزي و معنايي كه مي‌تواند براي دنياي تنيس داشته باشد پرداخته است.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از نيويورك تايمز، كارلوس آلكاراز به نواك جوكوويچ نشان داد كه عمر قهرماني او رو به اتمام است.
جوكوويچ سه گرانداسلم گذشته را كه در آن بازي كرده بود برده بود تا به 23 عنوان قهرماني برسد. اما آلكاراز، جديدترين قهرمان تنيس ويمبلدون، روز يكشنبه ثابت كرد كه اين تنيسور صرب شكست‌ناپذير نيست.
آيكونيك‌ترين لحظه بازي جايي بود كه نواك جوكوويچ با قدرت هرچه تمام‌تر يك فورهند وينر زد اما اقدام او با شكست مواجه شد. پس او راكت خود را به زمين كوبيد، سپس به سرعت راكت قراضه شده را برداشت و نشست. اين يك طغيان خشم غيرمعمول از سوي قهرمان 23 گرانداسلم انفرادي بود و به نظر مي‌رسيد بيش از امتيازي بود كه او به تازگي از دست داده بود.
جوكوويچ كاملا انتظار داشت روز يكشنبه و شايد چندبار ديگر در سال‌هاي آتي قهرمان ويمبلدون شود، اما در آن لحظه به نظر مي‌رسيد كه متوجه شده: تسلط منحصربه‌فرد او بر تور تنيس مردان در سال‌هاي اخير ممكن است به پايان رسيده باشد.
كارلوس آلكاراز، تنيسور 20 ساله اسپانيايي، قدرت ذهني و مهارت‌هاي تنيس باور نكردني را در يك رقابت پنج سته از خود نشان داد. او ثابت كرد يك رقابت جديد و فريبنده در حال شكل‌گيري است.
جوكوويچ، صرب 36 ساله، با خنده گفت: «ها، اميدوارم اين‌طور باشد. به خاطر من. او براي مدتي طولاني در تور خواهد بود. من نمي‌دانم تا كي در آنجا باشم.»
درست زماني كه جوكوويچ با راجر فدرر و رافائل نادال مبارزه مي‌كرد و به وسيله آنها تنيس به اوج رسيده بود، حالا بايد با يك گاو نر جوان متين، بااستعداد و همه كاره كه همه‌ چيز لازم را براي تبديل شدن به يكي از بزرگان بازي دارد، مبارزه كند.
كريس اورت، قهرمان 18 گرانداسلم انفرادي كه از جايگاه باكس سلطنتي بازي را تماشا مي‌كرد و ديد كه آلكاراز، جوكوويچ را در يك رقابت هيجان‌انگيز براي ويمبلدون شكست مي‌دهد، گفت: «نواك اكنون قطعا يك نفر را دارد كه با او معامله كند. مثل زماني است كه استفي گراف بالا آمد و شروع به شكست دادن من و مارتينا كرد. ما بلافاصله ديديم كه او چقدر خوب است و او بيشتر از هر يك از ما اسلم‌ها را برد.»
از سال 1981 تا 1986، اورت و مارتينا ناوراتيلووا كه يكشنبه نيز در باكس سلطنتي حضور داشت، 18 عنوان از 20 عنوان اصلي را كسب كردند، ازجمله 15 عنوان متوالي. سپس گراف، ناوراتيلووا را در فينال اوپن فرانسه در سال 1987 شكست داد و در مجموع 22 عنوان قهرماني بزرگ را به دست آورد.
تا روز يكشنبه، جوكوويچ در مسابقاتي كه به پنج ست مي‌رسيد، آن‌هم در تورنمنت‌هاي گرانداسلم و به خصوص در زمين مركزي، جايي كه 10 سال بود شكست نخورده بود، شكست‌ناپذير به نظر مي‌رسيد. با بازنشستگي فدرر و نادال كه در 37 سالگي با مشكلات مصدوميت مزمن دست و پنجه نرم مي‌كرد، مي‌شد تصور كرد كه جوكوويچ چندين جام ديگر را در چند سال آينده درحالي كه آلكاراز بازي خود را بهبود مي‌بخشد، به دست آورد.
آلكاراز همه اينها را در پيروزي‌هاي 1-6، 7-6 (6)، 6-1، 3-6، 6-4 به نمايش گذاشت. نتايجي كه اولين عنوان قهرماني تك نفره ويمبلدون را براي او به ارمغان آورد و به اين ترتيب شانس بردن پنج ويمبلدون را از جوكوويچ سلب كرد.
جوكوويچ همچنين اميدوار بود كه بيست و چهارمين عنوان اصلي خود را به دست آورد كه مي‌توانست با مارگارت كورت در بيشترين عنوان گرانداسلم در يك دوران حرفه‌اي مساوي كند و در اواخر تابستان امسال با قهرماني در مسابقات آزاد U.S. او را پشت سر بگذارد. همه اينها عملا اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسيد، اما اكنون او ممكن است مجبور به تنظيم مجدد شود.
جوكوويچ گفت: «صادقانه بگويم؛ من هرگز با كسي مانند او بازي نكرده‌ام. راجر و رافا نقاط قوت و ضعف آشكار خود را دارند. كارلوس بازيكن بسيار كاملي است. قابليت‌هاي تطبيقي شگفت‌انگيزي دارد كه به نظر من براي طول عمر و موفقيت شغلي در همه سطوح كليدي است.»
شايد دليل اتفاقي كه براي راكت او افتاد كه جوكوويچ آن را به نااميدي آن لحظه نسبت داد به همين مساله مرتبط بود. آلكاراز به تازگي گيم سرو خود را در پنجمين ست بازي از دست داده بود. در عين حال چمن ويمبلدون جايي بود كه جوكوويچ اميدوار بود نسبت به رقيب جديد و جوان خود برتري جزيي داشته باشد اما وضعيت جور ديگري رقم خورد. 
آلكاراز بيشتر با بازي روي خاك رس بزرگ شده است، اما به سرعت خود را با زمين‌هاي سخت وفق داد و در ماه سپتامبر درحالي كه تنها 19 سال داشت، قهرمان مسابقات آزاد امريكا شد. اما نواك جوكوويچ اين‌گونه نبود.
اكنون او توانايي خود را در زمين چمن در برابر بهترين بازيكنان معتبرترين تورنمنت جهان نشان داده است. طي مراسمي كه بعد از بازي در زمين برگزار شد، جوكوويچ كه هنگام نام بردن از پسرش اشك مي‌ريخت، با مهرباني آلكاراز را تحسين كرد. او خاطرنشان كرد كه بله، او مي‌دانست كه آلكاراز يك تسلط كامل بر خاك رس قرمز و رنگ آبي دارد اما حالا چمن هم؟ اين چيزي نبود كه او تصورش را مي‌كرد.
جوكوويچ گفت: «انتظار نداشتم او امسال به اين خوبي در زمين چمن بازي كند. اما او ثابت كرده كه بهترين بازيكن جهان است، بدون شك. او در سطوح مختلف تنيس فوق‌العاده‌اي بازي مي‌كند و لياقت اين را دارد كه در جايي كه هست، باشد.»
حتي قبل از شكستن راكت، يك لحظه طولاني ديگر وجود داشت كه جوكوويچ ممكن بود اين سيگنال را دريافت كند كه براي چند سال پيش رو چالش‌هاي بسياري مقابلش قرار خواهند گرفت.
درحالي كه جوكوويچ در ست سوم با نتيجه 1-3 جلو بود و داشت سرو مي‌كرد، اين دو بازيكن يك بازي 32 امتيازي با 13 دس انجام دادند كه بيش از 26 دقيقه به طول انجاميد. هر دو بازيكن دويدند و پرواز كردند و شوت‌هاي شگفت‌انگيزي زدند و تماشاگران از بازي خارق‌العاده و جسارت به نمايش درآمده فرياد زدند.
اورت گفت: «تعصبي كه آلكاراز نشان داد كاملا قابل توجه بود.»
درنهايت، پس از ضربه فورهند جوكوويچ به تور، آلكاراز دوباره گيم سرو او را شكست داد. انگشتش را روي گوشش گذاشت و از جمعيت خواست تا سر و صداي بيشتري داشته باشند. جوكوويچ هم بايد اين را بداند. الكاراز هر چند سالي كه بتواند بجنگد، احتمالا آنجا خواهد بود، حتي روي چمن.
جوكوويچ گفت: «فكر مي‌كنم براي ورزش خوب است، نفرات يك و دوي جهان در يك تريلر 5 ساعته و 5 سته با هم روبه‌رو شوند. به ‌طور كلي نمي‌تواند براي ورزش ما بهتر از اين باشد.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون