• ۱۴۰۳ جمعه ۱۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5536 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۸ تير

زندگي روي آب، عبور از تونلي سرد و قطار دودي

محمد نيكوفر

شنبه و يكشنبه، 5 و 6 شهريور 1401


در دو روز آخر ركاب‌زني در جزيره اصلي انگلستان و قبل از واردشدن به منطقه ولز بيشتر ساعات را در كنار كانال‌هاي آب مخصوص قايق‌راني ركاب زدم. من اين مسير را به‌صورت اتفاقي و هنگامي كه قصد داشتم از شهر ردينگ به سمت بث و بريستول بروم، كشف كردم. در نقاط بسياري در اروپا و در ساير نقاط دنيا افرادي روي قايق زندگي مي‌كنند. در برخي نقاط فقيرنشين آسيا اين زندگي روي قايق از سر ناچاري است، اما به احتمال قوي در اروپا بيشتر يك سبك زندگي انتخابي است. من تاكنون با اين افراد صحبتي نكرده و اطلاع دقيقي از انگيزه اين افراد ندارم. در سفر به بريتانيا انتظار ديدن اين نحوه زندگي روي قايق را در يك منطقه ناهموار نداشتم. ركاب‌زني در امتداد كانال يك ويژگي مثبت داشت؛ امنيت آن و نيز دوربودن از سروصداي خودروها بود. اما روي اين مسير كه عمدتا شني بود، امكان ركاب‌زني در سرعت بالا يا متوسط در بسياري از قسمت‌ها وجود ندارد. براي ايجاد تراز سطح مناسب قايقراني، دريچه‌ها و حوضچه‌هاي تعديل ارتفاع و مشابه چيزي كه در كانال پاناما وجود دارد، روي اين مسيرها ايجاد كرده‌اند، منتها در مقياسي خيلي كوچك‌تر. من در يك بخش پانزده حوضچه را در فاصله يك كيلومتري شمردم. در قسمتي ديگر پلي وجود دارد كه از زير آن رودخانه عبور مي‌كند و از روي پل قايق‌ها در داخل كانال آب حركت مي‌كنند. آب اين كانال و رودخانه‌ها از انشعابات رودخانه‌هايي تامين مي‌شود كه نهايتا همراه با چند رودخانه ديگر به رودخانه تيمز متصل مي‌گردند. رودخانه تيمز پس از عبور از شهر لندن به درياي مانش مي‌رسد. 
از ديگر اكتشافات تصادفي در حين اين سفر و قبل از رسيدن به بث عبور از يك مسير طولاني دوچرخه بود كه از داخل دو تونل پي‌درپي عبور مي‌كرد. داخل اين تونل‌ها در آخر تابستان سرد بود و موسيقي آرامي از بلندگوهاي داخل تونل پخش مي‌شود. بعدا جست‌وجو كردم و متوجه شدم كه اين تونل‌ها قبلا مسير ريل راه‌آهن بين‌شهري بوده است. در انتها و قبل از رسيدن به شهر بريستول از يك جاده قديمي جنگلي سبز طولاني استفاده كردم. قسمت انتهايي اين مسير از جوار يك خط را‌ه‌آهن قديمي دودي تفريحي عبور مي‌كند و در آن روز يكشنبه قطاري عبور ‌كرد كه با خود مسافراني را به‌ همراه داشت.
همه اينها از جذابيت‌هاي اين منطقه است، اما يك نكته منفي در مورد اين منطقه آن است كه به ندرت كمپي را مي‌يابيد كه دوچرخه‌سوار يا حتي خودروي با چادر را بپذيرد، اين هم حتما از ويژگي منحصربه‌فرد جزيره و متفاوت‌بودن آن از ساير نقاط اروپا است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون