• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5537 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۹ تير

همزمان با ديدار رييس‌جمهوري امريكا با رييس اسراييل

دعواي بايدن با نتانياهو بالا گرفت

اعتماد|  كاخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام كرد: جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا و اسحاق هرتزوگ، رييس اسراييل در ديدارشان در واشنگتن درباره نياز به اتفاق نظر درباره اصلاحات قضايي پيشنهادي بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل گفت‌وگو كردند. هرتزوگ تاكيد كرد كه به ايجاد راهكاري براي تنش‌هاي كنوني در اراضي اشغالي و نگراني‌هاي امريكا درباره اصلاحات قضايي پايبند است.
وي گفت: دموكراسي اسراييل سالم، قوي و انعطاف‌پذير است. جامعه اسراييل در شرايط دشوار و دردناكي است. ما هميشه بايد براي رسيدن به يك توافق دوستانه تلاش كنيم. ما به حل اين بحران پايبند هستيم.
سفر هرتزوگ به واشنگتن همزمان با اعتراضات در سراسر اراضي اشغالي عليه اصلاحات قضايي است.
سياست‌هاي دولت نتانياهو باعث شده روابط تل‌آويو و واشنگتن در ماه‌هاي اخير به محك گذاشته شود. بايدن به هرتزوگ اطمينان داد: دوستي ميان دو طرف به سادگي از بين نمي‌رود. پايبندي امريكا به اسراييل قدرتمند و مستحكم است. بايدن همچنين گفت: علاقه من به اسراييل قديمي و ريشه‌دار است. اگر اسراييلي وجود نداشت بايد يكي را اختراع مي‌كرديم. دوستي ما ۷۵ ساله است. باور كردنش سخت است. اين دوستي به سادگي از بين نمي‌رود. ما با هم براي «ثبات بيشتر در خاورميانه» تلاش مي‌كنيم. كارهاي زيادي هست كه بايد انجام دهيم؛ اما پيشرفت هم وجود دارد.
بايدن همچنين با بيان اينكه ما براي حل نزاع ميان اسراييل و لبنان تلاش زيادي كرده‌ايم، ادامه داد: در سال ميلادي گذشته بزرگ‌ترين تجمع اعراب و اسراييلي‌ها از يك دهه پيش را برگزار كرديم و نزاع ترسيم مرزهاي دريايي ميان اسراييل و لبنان را حل كرديم؛ چيزي كه مردم فكر نمي‌كردند، حل شود. حريم هوايي را بر فراز عربستان و عمان براي اسراييل باز كرديم و اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها را در شرم الشيخ مصر گرد هم آورديم. من دوشنبه در تماس تلفني با نتانياهو به او گفتم كه پايبندي امريكا به اسراييل جدي و محكم است.
هرتزوگ هم بعد از اين اظهارات گفت: از اينكه با نتانياهو درباره همكاري نظامي و امنيتي صحبت كرده‌ايد، خوشحالم و از شما به خاطر ايجاد شراكت در منطقه و يافتن شركاي جديد صلح براي اسراييل و همكاري در مسائل منطقه‌اي تشكر مي‌كنم.

   ضد و نقيض‌هاي يك تماس تلفني
با اين حال به نظر مي‌رسد كه تماس تلفني بايدن به نخست وزير اسراييل چندان هم مسالمت‌آميز نبوده است. در حالي كه روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز از مخالفت قاطع «جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا با لايحه تغييرات قضايي كابينه حاكم بر رژيم صهيونيستي در جريان تماس تلفني اخيرش با بنيامين نتانياهو خبر داده كه يك مقام امنيتي اين رژيم اين موضوع را تكذيب كرده است.
روزنامه نيويورك‌تايمز نوشته بود كه بايدن در گفت‌وگوي تلفني روز سه‌شنبه خود با نتانياهو، از وي خواسته است كه فرآيند تصويب لايحه تغييرات قضايي را متوقف كند. اين رسانه امريكايي به نقل از بايدن افزوده بود كه روابط تل‌آويو و واشنگتن در صورت تصويب لايحه تغييرات قضايي، ممكن است به ‌شدت صدمه ببيند.
به نوشته اين روزنامه، در واقع «پيام بايدن به نتانياهو واضح بوده و وي خطاب به نتانياهو گفته بود: همين حالا بس كن.»
اما روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» روز گذشته با انتخاب تيتر «تكذيب گزارش‌ها درباره درخواست بايدن براي توقف لايحه تغييرات قضايي»، اين مطالب نيويورك‌تايمز را رد و به نقل از «زاچي هانگبي»، رييس شوراي امنيت رژيم صهيونيستي نوشت: گفت‌وگوي تلفني بايدن و نتانياهو در فضايي صيميمي و سازنده برگزار شد. اين مقام امنيتي رژيم صهيونيستي با اشاره به گفت‌وگوي بايدن و نتانياهو درباره لايحه تغييرات قضايي افزود: نتانياهو درباره وضعيت اين لايحه به بايدن توضيح داد.
رييس شوراي امنيت رژيم صهيونيستي همچنين از تاكيد نتانياهو بر تصويب لايحه تغييرات قضايي در هفته آينده خبر داد.
موضوع ديگري كه درباره محتواي تماس تلفني بين نتانياهو و بايدن جنجال به پا كرده و روايت‌هاي متفاوتي از آن در رسانه‌ها منتشر شده است، بحث تعهد نتانياهو به بايدن براي متوقف كردن فعاليت‌هاي شهرك‌سازي رژيم صهيونيستي در كرانه باختري و قدس تا پايان سال جاري است.
در حالي كه شبكه ۱۲ رژيم صهيونيستي به نقل از منابع آگاه خود اعلام كرد كه نخست وزير رژيم صهيونيستي به رييس‌جمهور امريكا تعهد داده كه تا پايان سال جاري ساخت شهرك‌سازي را تعليق و از ساختن كانون‌هاي شهرك‌سازي جديد خودداري كند اما نتانياهو در بيانيه‌اي اين گزارش را تكذيب و تاكيد كرده كه برخلاف گزارش‌های منتشر شده، تعهدي در اين خصوص نداده و ساخت شهرك‌سازي تعليق نشده و نخواهد شد.
دولت بايدن از برخي اقدامات كابينه نتانياهو مانند لايحه تغييرات قضايي ناراضي است و اختلافاتي ميان دو طرف به وجود آمده است؛ به‌طوري كه ۲۴ اسفندماه سال گذشته نخست وزير رژيم صهيونيستي با نارضايتي از دعوت نشدن براي سفر به امريكا، به وزراي كابينه دستور داد كه تا زمان دعوت كاخ سفيد از وي براي اين سفر و ديدار با رييس‌جمهور اين كشور، با امريكايي‌ها ديدار نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون