• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5537 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۹ تير

تحولات جهان

هديه خاص اردوغان به امير قطر

اعتماد| رييس‌جمهوري تركيه در حاشيه سفرش به دوحه به امير قطر يك خودروي «توگ» هديه داد. به گزارش خبرگزاري آناتولي تركيه، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه قبل از مذاكرات دوجانبه با تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر يك خودروي «توگ» آبي رنگ به وي هديه داد.


   اردوغان   سه‌شنبه  به  دعوت   امير قطر  وارد  دوحه  شد

رييس‌جمهوري تركيه در سفر به عربستان نيز يك خودروي «توگ» سفيدرنگ به محمد بن سلمان، وليعهد عربستان هديه داد. ويديويي منتشر شده توسط رسانه‌هاي تركيه نشان مي‌دهد كه وليعهد و رييس‌جمهوري تركيه به سمت خودروي برقي تركيه از نوع «توگ» حركت مي‌كنند، در حالي كه شاهزاده محمد بن سلمان ماشين را مي‌راند و اردوغان در كنار او نشسته و آنها با هم از كاخ صلح در جده به اقامتگاه رييس‌جمهوري تركيه مي‌روند.


چرا سرباز امريكايي به كره شمالي فرار كرد؟

اعتماد| ارتش ايالات متحده در تلاش براي اطلاع از سرنوشت يك سرباز امريكايي است كه با عبور غيرمجاز از مرز بين دو كره، وارد خاك كره شمالي شده و واشنگتن را وارد بحران جديدي با پيونگ‌يانگ آن هم در بحبوحه افزايش تنش‌ها ميان دو كشور كرده است. به گزارش يورونيوز، اين سرباز كه «تراويس كينگ» نام دارد در سال ۲۰۲۱ به ارتش امريكا پيوسته و هنگام فرار، با اقدامات انضباطي روبه‌رو بوده است. لويد آستين، وزير دفاع ايالات متحده نيز فرار او را تاييد كرد و گفت كه «تراويس كينگ» روز سه‌شنبه «عمدا و بدون مجوز» وارد كره شمالي شده است. او افزود: «ما معتقديم كه او در بازداشت كره شمالي است؛ بنابراين از نزديك وضعيت را زير نظر داريم و براي اطلاع‌رساني به نزديكان اين سرباز تلاش مي‌كنيم.» فرار او در زماني انجام مي‌شود كه يك زيردريايي مجهز به موشك بالستيك اتمي ايالات متحده براي حمايت از سئول وارد آب‌هاي شبه‌جزيره كره شده و كره شمالي نيز بار ديگر دو موشك بالستيك را آزمايش كرده است. مقامات امريكايي مي‌گويند كه اين سرباز، به همراه تعدادي از بازديدكنندگان در روستاي «پانمانجوم» واقع در منطقه غيرنظامي كه شبه‌جزيره كره را به دو بخش تقسيم مي‌كند، بوده كه اقدام به فرار مي‌كند. بنا بر اعلام دو مقام امريكايي كه نخواستند نام‌شان فاش شود، تراويس كينگ پيش از اين در كره جنوبي به دليل تخلف نامشخصي، به مدت دو ماه در بازداشت بوده است. او در روز فرار، توسط ارتش امريكا به فرودگاه فرستاده شده بود تا به ايالات متحده بازگردد. قرار بوده كه اين سرباز در ايالات متحده نيز با اقدامات انضباطي ارتش مواجه شود. به نظر مي‌رسد او هنگامي كه در فرودگاه بوده تصميم به فرار گرفته است؛ يكي از مقامات امريكايي به اين موضوع اشاره كرد كه تورهاي بازديد از منطقه غيرنظامي «پانمانجوم» در فرودگاه تبليغ مي‌شود و احتمالا تراويس كينگ در آنجا تصميم گرفته كه به يكي از آنها بپيوندد.


درخواست پارلمان  اروپا  براي بازداشت  لوكاشنكو

ايسنا| كميته روابط خارجي پارلمان اروپا ضمن تاييد يك گزارش در مورد وضعيت در بلاروس، از كشورها و نهادهاي عضو اين نهاد خواست تا از دادگاه كيفري بين‌المللي بخواهند حكم دستگيري براي الكساندر لوكاشنكو صادر كند.  به گزارش خبرگزاري تاس، اين درخواست بازداشت بابت آنچه دست داشتن الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهوري بلاروس در تخليه كودكان از مناطق درگير در اوكراين خوانده مي‌شود، مطرح شده است. در بيانيه مطبوعاتي كميته روابط خارجي پارلمان اروپا آمده است: بلاروس مسوول آسيب‌هاي ايجاد شده و جرايم ارتكابي در اوكراين است كه شامل انتقال غيرقانوني كودكان از مناطق درگير جنگ اوكراين مي‌شود. اين گزارش همچنين از نهادها و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مي‌خواهد تا اقدامات لازم و ضروري را در سطح بين‌المللي براي پيگرد قانوني عليه سياستمداران و سران نظامي بلاروس مسوول ارتكاب جرايم عليه بشريت و نسل‌كشي انجام دهند. ديوان كيفري بين‌المللي حكم دستگيري براي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه و ماريا لووا-بلوا، كميسيونر حقوق كودكان روسيه صادر كرده و نمايندگان پارلمان اروپا از ديوان كيفري بين‌المللي خواسته‌اند تا حكم دستگيري مشابهي براي رييس‌جمهوري بلاروس صادر كند.


چرت زدن بايدن  در ديدار با هرتزوگ!

فارس| شبكه امريكايي «فاكس‌نيوز» تصاويري از ديدار «جو بايدن»، رييس‌جمهور امريكا و «اسحاق هرتزوگ»، رييس رژيم صهيونيستي در واشنگتن منتشر كرده است كه نشان مي‌دهد رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا بي‌توجه به همتاي صهيونيست خود، در حال چرت‌زني است. رسانه‌ها كه اكثرا رفتارهاي عجيب و غريب رييس‌جمهور امريكا را سوژه مي‌كنند، اين‌بار در اين خصوص نوشتند كه جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا، ظاهرا روز سه‌شنبه در حين ديدار با هرتزوگ، در حالي كه سخنان نامفهومي مي‌گفت، به خواب رفت. بايدن از زمان ورود به رقابت انتخاباتي سال ۲۰۲۰ از سوي رقيبش دونالد ترامپ به نداشتن سلامت جسمي و ابتلا به زوال عقل متهم شده است. نتايج نظرسنجي‌هاي مختلف در امريكا نيز حاكي از نگراني اكثريت امريكايي‌ها از وضع سلامتي بايدن است. گاف‌هاي كلامي متعدد بايدن، سُر خوردن از پله‌هاي هواپيما، افتادن از دوچرخه در برابر دوربين‌هاي خبري و چند بار دست دادن با شخصيتي خيالي، از جمله اتفاقاتي است كه گمانه‌زني‌ها درباره وضعيت سلامتي رييس‌جمهور ۸۰ ساله امريكا را تشديد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون