• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5539 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱ مرداد

قربانزاده رفت، بدون هيچ توضيحي درباره آنچه با استقلال و پرسپوليس كرد

كارنامه پرابهام مردي كه عاشق ديده شدن بود

علي ولي‌اللهي

حسين قربانزاده رييس سازمان خصوصي از اين سمت كنار گذاشته شد تا او هم به سرنوشت مديران عامل سرخابي‌ها دچار شده باشد. در واقع همان پروسه‌اي كه سال‌هاست در مورد مديران پرسپوليس و استقلال اتفاق افتاده، يعني حضورهاي نسبتا كوتاه و سپس خداحافظي بدون پاسخگويي نسبت به عملكرد گذشته عينا براي قربانزاده رقم خورد. 

او جمعه شب در استوري اينستاگرامش نوشت: «تشكر مي‌كنم از اعتماد وزير و از همه همكارانم كه بي‌دريغ تلاش كردند. وي با بيان اينكه ديگران بايد در مورد عملكرد 22ماهه‌اش قضاوت كنند، تاكيد كرد: من سعي كردم جز حقيقت نگويم، به كار كارشناسي احترام بگذارم و بي‌وقفه تلاش كنم، از همه همكاران و مردم عزيز حلاليت مي‌طلبم.»
رييس سازمان خصوصي‌سازي به عنوان يك فارغ‌التحصيل دانشگاه امام صادق و كسي كه در سوابقش سردبيري خبرگزاري ايكنا ديده مي‌شود در دو سال گذشته بيشتر از هر چيزي نامش در كنار فوتبال و استقلال و پرسپوليس شنيده شد. يعني آنقدري كه قربانزاده در مورد سرخابي‌ها در اين دو سال اظهارنظر كرد، مديران عامل دو باشگاه يا رييس سازمان ليگ يا وزير ورزش حرف نزدند. از همين طريق هم بود كه به يك‌باره او تبديل به چهره‌اي سرشناس بين اهالي فوتبال شد. هرچند در مورد ميزان محبوبيت او ترديدهاي جدي وجود دارد. كمااينكه همين الان هواداران استقلال او را در كنار وزير ورزش و رييس فدراسيون فوتبال ضلع سوم دلايل ناكامي و شرايط نامطلوب تيم‌شان مي‌دانند. 
بررسي كارنامه قربانزاده در سازمان خصوصي‌سازي باشد براي اهل فن اقتصاد اما اهالي فوتبال مي‌توانند دست‌كم در حوزه فوتبال بررسي كنند كه اين مدير جنجالي چه دستاوردي در اين تقريبا دو سال از خود به جا گذاشته است. 
مهم‌ترين اقدام سازمان خصوصي‌سازي با رياست حسين قربانزاده فروش ده درصد سهام استقلال و پرسپوليس در بازار بورس بود؛ يك اتفاق بزرگ كه هنوز هم بسياري از ابعاد آن براي مردم و كارشناسان پنهان مانده است. قربانزاده يك روز در تلويزيون ظاهر شد و گفت فرآيند خصوصي‌سازي دو تيم بزرگ پايتخت آغاز خواهد شد و در مرحله اول ده درصد سهام اين دو باشگاه عرضه مي‌شود. همان موقع سوالات بسيار جدي در ذهن مردم و كارشناسان سرمايه و فعالان حوزه ورزش شكل گرفت. فروش سهام استقلال و پرسپوليس؟ دو باشگاهي كه تا خرخره در بدهي هستند و هيچ دورنمايي براي كسب درآمد ندارند؟ آيا اين صرفا يك بازار مكاره براي جمع كردن پول مردم نيست؟ قربانزاده در مقابل انتقادات محكم ايستاد و در نهايت سهام دو تيم فروخته شد. هواداران دو تيم چند صد ميليارد بابت سهامي پول دادند كه اصلا معلوم نبود چيست! 
رييس سازمان خصوصي‌سازي مدعي بود كه با پول جمع‌شده بابت فروش سهام دو باشگاه مي‌توانند در حوزه زيرساخت‌ها اقدام كنند اما اتفاقي كه در نهايت رقم خورد اين بود كه استقلال تمام پول فروش سهامش را در همان پنجره نقل‌و‌انتقالاتي فصل قبل خرج كرد و پرسپوليس هم بخش عظيمي از آن را صرف خريد بازيكن نمود. در نهايت هم طبق اسنادي كه رسانه‌ها منتشر كردند مشخص شد تمام خريداران سهام استقلال و پرسپوليس نزديك به 100 درصد ضرر كرده‌اند و تقريبا پولي كه بابت خريد سهام پرداخت كرده بودند دود هوا شده است. 
قربانزاده با وجود چنين وضعيتي چند‌ماه پيش مصرانه قصد داشت فروش سهام دو تيم استقلال و پرسپوليس را به بالاي 50 درصد برساند و حتي روز مناقصه را هم اعلام كرد. يك تصميم ترسناك و مبهم كه هيچ كارشناسي از حوزه اقتصاد و فوتبال از آن پشتيباني نكرد. در نهايت تنها شانسي كه دو تيم استقلال و پرسپوليس آوردند اين بود كه هيچ خريداري براي بلوك‌هاي عرضه شده پيدا نشد!
در اين بين بارها و بارها مديران عامل استقلال و پرسپوليس در نامه‌هاي جداگانه خطاب به مقامات يا در مصاحبه‌هاي گوناگون با رسانه‌ها گله خود را از اين شرايط اعلام كردند ولي هيچ گوش شنوايي پيدا نشد. 
بعد از فروش سهام دو باشگاه پرطرفدار پايتخت، دومين اتفاقي كه نام قربانزاده را سر زبان‌ها انداخت كلنجارش با مديران عامل استقلال يعني مصطفي آجرلو و علي فتح‌الله‌زاده بود. ماجراي شكايت قربانزاده از سردار آجرلو و فتح‌الله‌زاده به خاطر بي‌انضباطي مالي و بعد آن مناظره جنجالي در صداوسيما حسابي نام رييس سازمان خصوصي‌سازي را برجسته كرد. قربانزاده مدعي بود با شكايت او از آجرلو، اين مدير فوتبالي محكوم شناخته شده و با قيد وثيقه آزاد است. ادعايي كه روز گذشته توسط آجرلو تكذيب و اعلام شد مديرعامل سابق استقلال از رييس سابق سازمان خصوصي‌سازي شكايت كرده است. قربانزاده همچنين بارها مدعي شد از فتح‌الله‌زاده شكايت كرده و پرونده اين مدير قديمي فوتبال در آستانه رسيدگي است. با اين حال قربانزاده از سازمان خصوصي‌سازي رفت ولي خبري از نتيجه آن پرونده نشد كه نشد!
آخرين اقدام مهم قربانزاده در حوزه فوتبال قبل از رفتن هم رساندن علي خطير به سمت سرپرستي استقلال بود. قربانزاده گرچه به شكل بامزه‌اي اظهار مي‌كرد كه خطير را نمي‌شناخته اما در چندين نوبت با وزارت ورزش سر انتخاب مدير استقلال و اعضاي هيئت مديره به مشكل برخورد و در نهايت بعد از كنار زدن حجت كريمي با پرزنت كردن خطير در يك استوري اينستاگرام او را به صندلي مديريت آبي‌ها رساند. 
حالا قربانزاده شده عين مديران سابق استقلال و پرسپوليس. همان‌ها كه مورد انتقاد قرار مي‌گرفتند كه چرا بدون پاسخگويي نسبت به عملكردشان مي‌روند و انگار نه انگار وضعيت به وجود آمده دستپخت خودشان است. قربانزاده در مسيري قرار گرفت كه اتفاقا مورد انتقاد خودش هم بود. او بارها و بارها اعلام كرد اين روند كه مديري مي‌آيد و تعهداتي ايجاد مي‌كند و بعد هم بدون حسابرسي مي‌رود بايد تغيير كند. حالا يك نفر بگويد تكليف خود قربانزاده چيست؟ آيا قرار نيست بابت اقداماتش و نتايجي كه بار آورده حرف بزند؟
او بايد بگويد تكليف پول سهامداراني كه سهام استقلال و پرسپوليس را خريدند چه مي‌شود؟ همچنين تكليف آن پولي كه مديران عامل دو تيم خرج كردند و رفت پي كارش هم بايد روشن شود. تاثير در روند مديريت استقلال و مسائلي كه با مصطفي آجرلو و علي فتح‌الله‌زاده پيدا كرد هم بايد مورد بررسي قرار بگيرد. ضمنا او بايد پاسخگوي عملكرد علي خطير هم باشد. چرا كه خطير با حمايت او مدير آبي‌ها شد. او بايد درباره چرايي تلاش براي عرضه سهام 50 درصدي دو باشگاه و دلايل شكست پروژه هم توضيح دهد. اينكه چرا وقتي از چند چهره اقتصادي ثروتمند و هلدينگ بزرگ خواست بيايند سهام دو باشگاه را بخرند هيچ‌كس نپذيرفت؟!
وزير اقتصاد به عنوان فردي كه يك چهره مطبوعاتي را به عنوان رييس يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي كشور منصوب كرده بود هم بايد پاسخگو باشد. وزيري كه هنوز معلوم نيست قرار است با قربانزاده چه كار كند! سه روز پيش كه خبر كنار رفتن قربانزاده منتشر شد برخي رسانه‌ها نوشتند او قرار است جانشين وزير اقتصاد شود و اين به معناي ارتقاي رتبه بود. روز گذشته تسنيم خبر داد كه قربانزاده از سمت رياست سازمان خصوصي‌سازي بركنار شده و قرار است مشاور وزير باشد كه اين به معناي تنزل درجه است. 
اگر قربانزاده ترفيع بگيرد معلوم مي‌شود ثبت يك كارنامه پرابهام همراه با جنجال‌آفريني و تلاش براي ديده شدن به هر قيمتي ولو با استوري كردن چت خصوصي با فرزند، يك مسير تضمين‌شده براي پيشرفت است و اگر قربانزاده تنزل پيدا كند آن وقت مي‌شود اميدوار بود كه درصدي از عقلانيت و شايسته‌سالاري و بررسي عملكرد هنوز بين مديران وجود دارد. البته ناگفته نماند قربانزاده چه ترفيع بگيرد چه نگيرد بايد در مورد اقداماتش در حوزه فوتبال به افكار عمومي توضيح دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون