• ۱۴۰۳ شنبه ۱۳ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5549 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۶ مرداد

زيبايي‌شناسي زبان فارسي

فصل اول سلسله درس‌گفتارهاي زيبايي‌شناسي زبان فارسي، با ارايه يوسفعلي ميرشكاك، در حوزه هنري برگزار مي‌شود.
يوسفعلي ميرشكاك با اشاره به اينكه زبان فارسي قرن‌هاست كه قواعد كهن خود را از دست داده و دگرديسي پيدا كرده است، مي‌گويد: «در اين دگرديسي با قاعده‌مندترين زبان‌ها يعني عربي درآميخته و از گويش‌هاي گوناگون تركي (غز، سلجوق، مغولي، تاتاري و...) متاثر شده و طي ۱۴۰۰ سال، همتافتي پديد آورده كه از قياس گريزان است و قاعده اصلي آن هماهنگي موسيقايي و زيبايي بيان در مفردات و تركيبات است.
 براي شناخت اين زبان‌ كه در معرض تصرف لهجه پايتخت قرار دارد، راهي جز بازگشت به گذشته و مرور آثار شاعران (به عنوان نگهبانان اصلي زبان) از رودكي تا روزگار درافتادن به ورطه تجدد نيست. با مرور آثار شاعران خرد و كلان به ظرفيت‌ها و ظرافت‌هاي زبان فارسي راه خواهيم برد و از آنان صور گوناگون حكمت كياني (دل‌آگاهي، مرگ‌آگاهي، ترس‌آگاهي) را فراخواهيم گرفت».
درس‌گفتارهاي زيبايي‌شناسي زبان فارسي، سه‌شنبه‌هاي هرهفته ساعت ۱۷ به همت دفتر پاسداشت زبان فارسي حوزه هنري و با ارايه يوسفعلي ميرشكاك، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتي حوزه هنري واقع در خيابان سميه، نرسيده به حافظ، روبروي كوچه پورموسي برگزار مي‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران براي شركت در اين جلسات مي‌توانند در سالن سلمان هراتي حوزه هنري حضور يابند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون