• ۱۴۰۳ جمعه ۱۳ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5555 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ مرداد

درباره استفاده از نمادهاي به كار رفته در كيت جديد سرخ‌ها

مشكل تندروها با پيراهن پرسپوليس چيست؟

از آنجايي كه تمام مشكلات ورزش كشور حل شده و مساله خاصي باقي نمانده برخي تندروها در رسانه‌هاي اصولگرا تمركز خود را گذاشتند روي پيدا كردن نمادهاي بهاييت و گروه‌هاي تروريستي در كيت تيم‌هاي باشگاهي ايران. اين دوستان درنهايت توانستند در پيراهن فصل جديد پرسپوليس به مقصود خود برسند. 
چند روز قبل از شروع ليگ برتر باشگاه پرسپوليس از كيت جديد تيم رونمايي كرد. باشگاه پرسپوليس بعد از رونمايي از اين كيت با يك كليپ و چند فوتوشات، توضيحات مختصري هم درباره نمادهاي موجود در اين لباس داد. روابط‌عمومي اين باشگاه در اين رابطه نوشت، از چهار نماد خط ميخي، لوتوس، سرو ايراني و درفش كاوياني در پيراهن جديد پرسپوليس استفاده شده است.
خط ميخي كه در پايين پيراهن درج شده به كلمه پارسه يا پرسپوليس اشاره دارد و نمادي براي نشان دادن اصالت اين تيم است. لوتوس يا همان نيلوفر آبي گلي است كه در محيطي نامطلوب زيبايي مي‌آفريند و ۱۲ گلبرگ آن، نماد بازيكنان و يار دوازدهم پرسپوليس يعني هواداران است.
سرو ايراني كه هميشه سبز است، نشاني از قهرماني‌هاي پشت سر هم پرسپوليس و تداوم موفقيت‌هاي اين تيم است. آخرين نماد هم درفش كاوياني است كه از داستان كاوه آهنگر در شاهنامه فردوسي مي‌آيد و نمادي براي اتحاد است.
ايده متفاوت پرسپوليس در طراحي لباس از همان زمان مورد توجه مردم و علاقه‌مندان به اين تيم قرار گرفت. فاصله گرفتن از طرح‌هاي هميشگي بي‌هويت و بي‌دليل و نزديك شدن به استفاده از يك فلسفه خاص در طراحي لباس باشگاه اقدام مثبتي بود كه از سوي پرسپوليس در اين فصل صورت گرفت. 
با اين حال روز شنبه خبرگزاري فارس در گزارشي عجيب به لباس تيم پرسپوليس حمله و آن را در راستاي ترويج بهاييت و گروه‌هاي تروريستي معرفي كرد! 
در اين گزارش كه با تيتر «نمادهاي بهاييت و ضدانقلاب در لباس جديد پرسپوليس» و به شيوه‌اي كارآگاهي منتشر شد، آمده است: 
باشگاه پرسپوليس از پيراهن فصل جديد خود رونمايي كرد. لباس جديد پرسپوليس به طرز اغراق شده‌اي مملو از نمادهاي متعدد است كه تقريبا ارتباطي به لباس يك باشگاه فوتبالي ندارد.
لوتوس يا نيلوفر آبي يكي از نمادهاي مشهور بهاييت است. نيلوفر آبي در فرقه بهاييت نماد الوهيت است. ساختمان لوتوس يا نيلوفر آبي در پايتخت هندوستان يكي از ۸ مشرق‌الاذكار قاره‌اي فرقه تروريستي بهاييت در جهان است. بهاييان به معابد خود مشرق‌الاذكار مي‌گويند.
مضاف بر لوتوس، نمادهاي ديگري نظير درفش كاوياني نيز در لباس جديد پرسپوليس نقش بسته است. درفش كاوياني پاي ثابت تجمعات اپوزيسيون و پرچم گروه‌ تروريستي «تندر» است. بمب‌گذاري در حسينيه شهداي شيراز در ۲۴ فروردين ۱۳۸۷ كه منجر به‌ شهادت‌ ۱۴ تن و مجروحيت ۳۰۰ تن شد، از جمله اقدامات تندر است.
در قسمت ديگري از اين گزارش تصويري از يكي از پست‌هاي اينستاگرامي ايران اينترنشنال آمده با اين عنوان كه كنشگران كانادا با حمل درفش كاويان شعار «كويير، ترنس، آزادي» سر دادند. 
در پايان گزارش هم آمده: اكنون اين سوال وجود دارد كه ضرورت استفاده از نمادهاي بهاييان و ضد انقلاب با هر توجيهي روي پيراهن جديد پرسپوليس چيست؟ به عاريت گرفتن نمادهاي باستاني بهانه‌ غيرقابل قبولي براي استفاده از نماد بهاييان و گروه‌هاي تروريستي است.
روز گذشته باشگاه پرسپوليس مجبور شد عليه اين حاشيه‌سازي خنده‌دار بيانيه‌اي صادر كند. احتمالا به اين دليل كه مي‌داند روند شكل‌گيري هجمه‌ها از سوي خبرگزاري‌هاي اصولگرا به چه شكل است. 
در بيانيه پرسپوليس آمده است: باشگاه پرسپوليس براي فصل تازه رقابت‌هاي فوتبال ايران، در ابتكار عملي فرهنگي، نسبت به استفاده از نمادها و اِلمان‌هاي ايراني و تاريخي در طراحي پيراهن پرسپوليس اقدام كرده است. ويژگي ممتاز آنها نيز تعلق داشتن به همه اقوامي است كه در نقطه نقطه اين آب و خاك مقدس زيسته‌اند و زندگي مي‌كنند. نشان‌هايي كه حيطه نفوذ فرهنگي آن حتي به مرزهاي جغرافيايي خلاصه نمي‌شود.
در بخش ديگري از بيانيه آمده: درباره نمادها و نشان‌هايي سخن مي‌گوييم كه در دنياي امروز آنها و فلسفه نهفته در دل آنها را نه فقط متعلق به ايران و ايرانيان كه بخشي از ميراث بشري مي‌دانند. مشابه چنين سرمايه‌ها و ريشه‌هاي فرهنگي و تاريخي را مي‌توان در نقطه نقطه اين كره‌ خاكي و نزد اقوام مختلف مشاهده كرد. اِلمان‌هايي كه ممكن است گاهي توسط گروه‌ها يا فرقه‌ها حتي بعضا انحرافي، مورد استفاده يا سوء‌استفاده قرار بگيرند ولي به‌طور قطع ذهن‌هاي پويا و آگاه اين ميراث‌هاي بشري را براساس آنهايي قضاوت نمي‌كند كه قرن‌ها يا هزاران سال بعد بر زمين پديدار شده‌اند. عقل سليم همچنين نمي‌پذيرد افراد يا گروه‌هايي آنچه به تمام يك ملت از ابتدا تاكنون و حتي فراتر از آن به تمام بشريت اختصاص دارد را مصادره به مطلوب كنند. اميد است، قبل از پرداختن به چنين موضوعاتي از اين منظر هم نگاهي بيندازيم كه چرا بايد اجازه بدهيم آنچه به ما، مردم ما، تاريخ و فرهنگ ما تعلق دارد و كوچك‌ترين منافاتي با ارزش‌هاي فرهنگي و اسلامي جامعه امروز ما ندارد را به ديگران وا بنهيم؟
اكنون ما در باشگاه پرسپوليس نيز، از منظري جديد به اين طراحي مي‌نگريم. بازپس‌گيري آنچه به همه ما به عنوان يك ايراني تعلق دارد و نبايد اجازه بدهيم، تصاحب شود. اين يك مسووليت اجتماعي است. موضوع كلان‌تر از پرسپوليس و غيرپرسپوليس است.
اما در حالي كه بيانيه باشگاه پرسپوليس برخلاف ساير بيانيه‌هاي باشگاه بسيار درست و اصولي پاسخ شبهات را داده است، ذكر چند نكته لازم به نظر مي‌رسد؛
اول اينكه آيا به عنوان مثال بهاييان علامت لوتوس را خلق كرده‌اند يا از يك نماد خلق شده از قبل استفاده كرده‌اند؟ همين‌طور بايد پرسيد كه آيا گروه تندر درفش كافياني را ساخته يا از نمادي كه قرن‌ها وجود داشته، استفاده كرده است؟ اگر قرار باشد نمادهاي از پيش موجود بعد از استفاده يك گروه متعلق به آن گروه شوند آن وقت تكليف بسياري از نمادهاي اسلامي كه توسط گروه‌هاي تروريستي تكفيري نظير داعش و جبهه النصره و القاعده استفاده مي‌شود، چيست؟ مثلا در پرچم گروه تروريستي جبهه النصره عبارات لااله‌الاالله و محمد رسول‌الله آمده است. آيا كسي مي‌پذيرد ديگر كسي از اين عبارات در طراحي پرچم و لوگو استفاده نكند، چون يك گروه تكفيري از آنها سوءاستفاده كرده؟ 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون