• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5559 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۸ مرداد

به ياد منوچهر اسلامي

نيم‌قرن پيشروتر از موسيقي زمانه خود

حسن فراهاني*

استاد منوچهر اسلامي از بزرگ‌ترين، باسوادترين و برجسته‌ترين نوازنده‌ها و موزيسين‌هايي بودند كه در زمينه سازهاي بادي فعاليت مي‌كردند و سابقه بسيار درخشاني در امر نوازندگي، آهنگسازي، تنظيم براي اركسترهاي بزرگ و پاپ داشتند. ايشان به دليل شخصيت خاضع و فروتني كه داشتند و به هيچ عنوان اهل به نمايش گذاشتن خودشان و -به اصطلاح- «شوآف» نبودند. جاي افسوس است به اندازه‌اي كه استاد اسلامي كار كردند، آثارشان در دسترس نيست. استادي كه به غايت در كارشان، توانمند بودند. مي‌توان گفت كارهايي كه ايشان در دهه 40 انجام دادند، 50 سال از دوران خودشان جلوتر بود. ايشان جزو معدود كساني بودند كه موسيقي جز را به صورت علمي بلد بودند. كمتر كسي در ايران هست كه موسيقي جز را تا اين حد علمي و درست كار كند و حتي در اين زمينه مي‌توان گفت كه به تعداد انگشتان دست همچون آقاي منوچهر اسلامي نداريم. ايشان بداهه‌نوازي جز را، آن هم به صورت كاملا علمي بلد بودند و مي‌دانستند كه بايد روي آكوردها چه كار كنند. 
استاد منوچهر اسلامي علاوه بر انتشار آثار صوتي و مكتوب، كتابي در رابطه با موسيقي جز هم نوشته بودند كه قصد انتشار آن را هم داشتند ولي متاسفانه عمرشان كفاف نداد و اين كتاب هم منتشر نشد؛ اميدوار هستيم كساني كه به اين كتاب دسترسي دارند، در انتشار آن بكوشند كه بدون ترديد اثر ارزشمندي خواهد بود. 
استاد منوچهر اسلامي علاوه بر مهارت و قريحه خوشي كه در خلق آثار موسيقايي جز داشتند، تنظيم‌كننده بسيار قابلي هم بودند، وقتي كاري به دست منوچهر اسلامي تنظيم مي‌شد، بدون ترديد يك كار بي‌نظير و خاص به شمار مي‌رفت و البته با همه تنظيم‌هاي ديگر متفاوت بود. بايد در همين‌جا تاكيد كنم كه اهميت تنظيم در يك اثر موسيقي بسيار زياد است و تنظيم‌كننده اگر در كارش مهارت و قريحه لازم را داشته باشد، مي‌تواند يك اثر را بسيار ارزشمندتر كند و منوچهر اسلامي در تنظيم هم، همچون نوازندگي و آهنگسازي بسيار موفق بودند. جا دارد اينجا يادآوري كنم كه آقاي اميد حاجيلي و مدير برنامه‌هاي ايشان آقاي فرهاد گوي‌آبادي در اواخر عمر استاد اسلامي در كنارشان بودند و همراهي صميمانه‌اي با استاد داشتند و البته خوشا به سعادت دوستاني كه افتخار همراهي اين استاد را داشتند. اميد حاجيلي كه از برجسته‌ترين شاگردان استاد اسلامي بود به واقع حق شاگردي را به بهترين نحو براي استادش بجا آورد. ياد و نام اين استاد بزرگ جاودان.
* آهنگساز، نوازنده و مدرس ترومپت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون