• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5562 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳۱ مرداد

سريال ورود بانوان به ورزشگاه اين قسمت بازي تراكتور!

علي ولي‌اللهي

 

 

بحث حضور زنان در ورزشگاه هرگز تمامي ندارد. انگار قرار نيست جايي مقامات ذي‌ربط تصميم بگيرند نقطه‌اي بگذارند و بگويند تمام شد! انگار قرار است تا هميشه براي هر بازي يك داستان جديد سر هم شود و يك حاشيه جديد به وجود بيايد.

امروز ماجراي ورود زنان به استاديوم مربوط مي‌شود به بازي تراكتور و شارجه امارات كه قرار است در يادگار امام تبريز برگزار شود. اين بازي از مرحله پلي‌آف ليگ قهرمانان آسيا است و براي تراكتور از اهميت بسياري برخوردار است.

قبلا گفته بوديم كه با شروع ليگ امسال فدراسيون فوتبال ايران متعهد شده است كه در تمامي بازي‌ها زنان به عنوان تماشاچي حضور داشته باشند. اين الزام در بازي‌هاي بين‌المللي خيلي بيشتر است. به همين دليل با وجود اينكه بازي تراكتور و پرسپوليس بدون حضور زنان برگزار شد، احتمال مي‌رفت طلسم حضور زنان در ورزشگاه يادگار امام تبريز در بازي مقابل شارجه شكسته شود اما گويا بين‌المللي بودن بازي و الزامات فيفا و اي‌اف‌سي هم نتوانست مقامات را راضي كند كه مجوز ورود زنان به ورزشگاه را صادر كنند به همين دليل هيات فوتبال آذربايجان شرقي طي يك خبر رسمي با صراحت اعلام كرد قرار است نمايشي از حضور زنان در استاديوم مقابل چشمان ناظرين اي‌اف‌سي به اجرا در بيايد تا مشكلي براي ميزباني‌هاي آينده سرخ‌هاي تبريز رقم نخورد. اين متن خبر رسمي است كه در سايت هيات فوتبال استان آذربايجان شرقي آمده:

همانطوري كه قبلا به استحضار هواداران محترم، فهيم و پرشور باشگاه تراكتور رسانده شده بود مجدداً معروض مي‌دارد كماكان اين هيات پيگير تكميل آماده‌سازي زيرساخت‌هاي لازم براي حضور بانوان بوده ولي به‌رغم تلاش‌هاي شبانه‌روزي شرايط لازم و كافي براي حضور بانوان در بازي تراكتور تبريز و الشارجه امارات مقدور نگرديد.

لذا به لحاظ حساسيت برگزاري بازي‌هاي آسيايي و اينكه در ميزباني باشگاه تراكتور تبريز هيچ‌گونه خللي وارد نگردد مقرر گرديد در اين ديدار تنها پذيراي بانوان ورزشكار فوتبالي بوده تا تبعات سويي براي باشگاه ميزبان نداشته باشد.

به نظر مي‌رسد اين خبر در واكنش به بيانيه‌اي است كه عده‌اي از هواداران تراكتور موسوم به تماشاچيان جايگاه در دو، سه روز گذشته به صورت گسترده منتشر كردند. در اين بيانيه با انتقاد از رويكرد در نظر گرفته شده براي ورود زنان به استاديوم آمده است:

از فصل‌هاي قبل بانوان پايتخت‌نشين و مركزنشين اجازه ورود به ورزشگاه را دارند. اين فصل قرار بر صدور اجازه براي ورود بانوان آذربايجاني به ورزشگاه شده بود كه تا به امروز علاوه بر اينكه هيچ اقدام عملي نشده است، بنا بر اخبار جديد ورود بانوان گزينشي خواهد بود.

در اينكه به مشكل خوردن ورود زنان به استاديوم قطعا به نهادهايي بالاتر از فدراسيون فوتبال و هيات فوتبال آذربايجان شرقي و باشگاه تراكتور برمي‌گردد شكي نيست اما گويا اين نهادهاي فوتبالي هم علاقه‌اي به حل شدن مشكل و پافشاري بر حقوق زنان و رعايت الزامات فيفا و اي‌اف‌سي ندارند. وگرنه با توجه به اينكه حضور تراكتور از چند ماه پيش در مسابقات آسيايي مسجل شده بود دست‌كم اقداماتي براي آنچه خودشان «زيرساخت حضور زنان» مي‌نامند فراهم شده بود و حال كه فراهم نشده يعني اراده‌اي براي اين مساله وجود نداشته است. حضور گزينشي زنان در يادگار امام تبريز در بازي با شارجه هم به اين شكل تفسير مي‌شود كه فعلا اين بازي به خير بگذرد و براي بازي‌هاي آينده به موقع تصميم ديگري اتخاذ مي‌شود.

اما در مورد جديد اينكه خود هيات فوتبال آذربايجان شرقي بيانيه رسمي بدهد كه حضور زنان در اين بازي گزينشي و نمايشي است و صرفا براي فرار از محروميت‌هاي احتمالي مي‌تواند نقطه عطف اين ماجرا باشد. در سال‌هاي گذشته در چندين نوبت زنان به صورت گزينشي و محدود در ورزشگاه‌ها حاضر شده بودند و همه هم مي‌دانستند كه اين يك اقدام نمايشي براي دور زدن قوانين نهادهاي بين‌المللي فوتبال است اما هيچگاه هيچ‌كدام از مقامات رسمي با صراحت از آن صحبت نكرده بودند.

با اين حال در بازي پيش رو چنين وضعي پيش آمده و مشخص نيست با وجود رسانه‌اي شدن ماجرا چه وضعيتي براي تيم تراكتور و در سطح بالاتر فدراسيون فوتبال ايران رقم خواهد خورد.

دو تيم تراكتور و شارجه امارات در مرحله پلي آف ليگ قهرمانان آسيا از ساعت 30: 19 امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد به مصاف هم مي‌روند.

تا لحظه نگارش اين گزارش تغييري در مسير بليت‌فروشي يا ورود زنان صورت نگرفته است. تنها باشگاه تراكتور در بيانيه‌اي از هواداران خواسته است از هرگونه «ناهنجاري» بپرهيزند و تنها با خريد بليت در ورزشگاه حضور پيدا كنند.

در اين بيانيه آمده است: براساس پروتكل كنفدراسيون فوتبال آسيا و توصيه جدي ناظر اعزامي AFC، هيچ فردي بدون تهيه بليت نمي‌تواند در ديدار با الشارجه وارد ورزشگاه شود و در همين راستا افراد ويژه‌اي براي كنترل بليت، مامور شده‌اند. چون تعداد تماشاگران بايد با آمار بليت‌هاي فروخته‌شده يكسان باشد. به همين منظور مجددا از هواداران تقاضا مي‌شود براي تماشاي اين ديدار، حتما بليت الكترونيكي از سامانه معرفي شده، تهيه كنند. براساس تاكيدات افسر امنيتي AFC نيز در حاشيه بازديد از ورزشگاه يادگار امام (ره)، استفاده از ليزر و دودزا، پرتاب اشيا و هر گونه ناهنجاري به كنفدراسيون فوتبال آسيا گزارش خواهد شد و اين موضوع مي‌تواند ميزباني‌هاي تراكتور در صورت صعود به مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا را تحت‌تاثير قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون