مرتضي پورصمدي، فيلمبردار سينما و تلويزيون در سن ۷۰ سالگي درگذشت
مردي كه جسور بود و ذهن جوان داشت
مرتصي پورصمدي از نامآشناترين مديران فيلمبرداري سينماي ايران ديروز 11 شهريور دار فاني را وداع گفت.
زندهياد پورصمدي از مهمترين فيلمبرداران سينماي ايران بوده و فيلمهاي سينمايي و مستند بسياري در كارنامه دارد.
پورصمدي از جمله فعالترين فيلمبرداران سينماي مستند نيز بود كه با مهمترين مستندسازان معاصر همكاري داشته است. عكاسي مردمنگارانه نيز از جمله فعاليتهاي پورصمدي محسوب ميشود. زندهياد پورصمدي در روزهاي اخير درحال فيلمبرداري سريال «گناه يك فرشته» بود.
بهرام بدخشاني همكار اين سينماگر درباره دليل فوت اين هنرمند به ايسنا گفت: ۱۱ شهريور ماه مرتضي پورصمدي سر صحنه سريال شبكه خانگي «گناه يك فرشته» به كارگرداني حامد عنقا بوده كه حالش بد ميشود و متاسفانه پس از انتقال به بيمارستان با وجود تلاش پزشكان از دنيا ميرود.
به گفته او؛ اين فيلمبردار قديمي عوارضي شبيه سكته قلبي داشته است. مرتضي پورصمدي متولد ۱۳۳۱ در همدان و فارغالتحصيل رشته فيلمبرداري از مدرسه عالي تلويزيون و سينما بود. او در سه حوزه فيلمهاي مستند، فيلمهاي سينمايي و سريالهاي تلويزيوني مدير فيلمبرداري بوده و در برگزاري نمايشگاه عكس نيز دستي بر آتش داشته است.
فيلمهاي سينمايي گيلانه، دايره زنگي، اقليما، هيس! دخترها فرياد نميزنند، هويت، روايت سهگانه (اپيزود رخشان بنياعتماد) و يك گزارش واقعي از جمله فيلمهايي است كه او در فيلمبرداري آنها نقش داشته است.
همچنين سريالهاي مزد ترس، مدار صفر درجه و حيراني نيز از جمله سريالهاي تلويزيوني است كه تصويربرداري آنها برعهده پورصمدي بود.
او به واسطه سالهاي فعاليت حرفهاي، جوايز مختلفي را در حوزه فيلمبرداري به دست آورد كه از آن جمله ميتوان به سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري از بيستوهفتمين جشنواره فجر، جايزه بهترين فيلمبرداري از جشنوارههاي رشد، كودك، سينما حقيقت و... اشاره كرد.
پورصمدي همچنين نمايشگاههاي عكس خود را در سوئد، فرانسه، كانادا و... برگزار كرده بود.
او سالها قبلتر گفته بود: شايد اين اعتراف در پنجاه و چند سالگي عجيب باشد اما من از تمام كارهاي كوتاه و مستندي كه انجام دادم با سربلندي و افتخار ياد ميكنم، اما در مورد كارهاي داستاني اينگونه نيست البته از سوي ديگر تجربههاي فيلمهاي سينمايي «گيلانه» و «شبانه» را نميتوانم فراموش كنم.
فيلمها و تجربههايي را كه در انجمن سينماي جوان انجام دادم دوست دارم، چون اساسا نسل جوان كه كار كوتاه ميكند خيلي وقتها دست به جسارتهايي ميزند. از جمله افرادي كه در آن سالها با آنها كار كردم مهوش شيخ الاسلامي، كيوان علي محمدي و اميد بنكدار بودند.
او بيان كرد: همهچيز به سرعت در حال تغيير است. ما توان مقاومت جلوي اين تغيير را نداريم و اساسا مخالف تغيير هم نيستيم اما بايد موقعيت را دريابيم. سال ۶۵ تا ۶۹ درگير يك كار مستند در رابطه با عشاير بودم و خيلي خوشحالم ۱۵ فيلم روي نگاتيو ثبت شده است كه امروز امكان تكرار آن تصاوير نيست.
در سال ۶۵ از ساعت ۴ صبح در كوهستاني بختياري به نام «منار» دوربين گذاشتيم از ۵ تا ۱۱ صبح لاينقطع دستههاي عظيم انساني و گله بود كه عبور ميكرد اما چند سال بعد همان زمان و زاويه سه روز دوربين گذاشتهام، كسي عبور نكرد براي اينكه همه با بنز ده تن سفر ميكردند بنابراين يكسري فيلمها و گزارشات هست كه شايد امروز ويژگي خاصي نداشته باشد ولي براي سالهاي بعد خيلي جذاب هستند.