• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5579 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۲ شهريور

هومن افاضلي، مشاور سرمربي تيم ملي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

مردم با فوتبال‌ خيلي‌چيزها را تحمل مي‌كنند

بازي كردن با تيم‌هاي بزرگ دنيا به واقعيت موجود ما نمي‌خورد!

روزبه  دلاور

زمان زيادي تا شروع بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا باقي نمانده و تيم‌هاي ملي راه يافته به اين مسابقات با انجام بازي‌هاي تداركاتي آماده مي‌شوند تا نماينده شايسته‌اي براي مردم كشور خود باشند. تيم ملي فوتبال كشور ما هم با وجود اينكه سال‌هاي سال است كه با رقيباني ديدار دوستانه برگزار مي‌كند كه چنگي به دل نمي‌زنند، اما همين كه فيفادي‌ها را بدون انجام بازي از دست نمي‌دهيم جاي شكرش باقي است! ملي‌پوشان كشورمان همين چند روز پيش موفق شدند بلغارستان را شكست بدهند و در دومين بازي دوستانه هم روز گذشته به مصاف آنگولا رفتند.

هومن افاضلي كه مدتي است به عنوان يكي از مشاوران سرمربي تيم ملي كشورمان انتخاب شده پس از مسافرت چند روزه به تهران برگشته و قرار است در جلسه‌اي با قلعه‌نويي در خصوص همكاري با تيم ملي گفت‌وگو كند. افاضلي كه سابقه هدايت تيم ملي اميدهاي كشورمان را هم دارد به سوالات خبرنگار «اعتماد» در خصوص شرايط اين روزهاي فوتبال ما و بازي‌هاي تداركاتي و همچنين رقيبان تيم ملي پاسخ داد. در ادامه ماحصل اين گپ و گفت را بخوانيد.

 

‌بازگشت شما به تيم ملي را تبريك مي‌گوييم.

سلامت باشيد، ممنونم.

‌با چه عنواني قرار است به تيم ملي كمك كنيد؟

مشاور هستم؛ البته مشاور كه مصاحبه نمي‌كند ولي ما بايد بتوانيم كمك كنيم به آقاي قلعه‌نويي.

‌خداداد عزيزي هم به عنوان مشاور سرمربي انتخاب شده، اما سر تمرينات هم حاضر مي‌شود شما هم سر تمرين مي‌رويد؟

اين قرار و مداري است كه بين ايشان و آقاي قلعه‌نويي بوده و ما همه در آنجا هستيم تا به آقاي قلعه‌نويي كمك كنيم. مساله اين است كه آدم‌ها چه قراري با سرمربي مي‌گذارند.

‌تقسيم وظايف شده؟

من تازه ديروز آمدم. ‌حالا شما‌ اجازه بدهيد برويم‌ در اردوي اولي كه قرار است شركت كنم تا بدانم آقاي قلعه‌نويي دقيقا چه چيزي از من مي‌خواهد!

‌دوشنبه قرارداد امضا كرديد؟

نه، قرار بود بروم ببينم ‌چه خبر است و بحث قرارداد نبود.

‌عده‌اي به تعداد زياد دستياران تيم ملي انتقاد كردند به عنوان يك كارشناس و نه مشاور قلعه‌نويي نظر خود را بگوييد.

هر مربي براي خودش يك‌سري ايده‌هايي دارد. بعضي از مربيان دوست دارند دورشان شلوغ باشد و بعضي از مربيان‌ هم دوست دارند دورشان خلوت باشد. اينها ترجيحات شخصي است. مساله اين است كه هر كسي چه مسووليتي برعهده مي‌گيرد و چطور سازماندهي مي‌شود. اينكه چند نفر باشند يك‌سري چيزهاي ثانويه است و جزو اوليه‌ها نيست. ضمن اينكه شما در فوتبال هر كاري انجام بدهيد بالاخره يكي چيزي از آن در مي‌آورد و مي‌گويد. براي همين معتقدم اينها اصول اوليه نيست. اصل داستان اين است كه يك ساختاري درست كنيد كه در آن كار كنيد و موفق شويد .

‌درباره بازي با بلغارستان چه نظري داريد؟

متاسفانه در تايمي كه بازي برگزار مي‌شد درگير شركت در يك كلاس بودم براي همين بازي را از طريق گوشي همراه نگاه مي‌كردم اما به‌طور سرسري و با دقت و با جزييات نتوانستم به بازي نگاه كنم. سر فرصت بازي را تماشا مي‌كنم و بعد مي‌توانم نظر بدهم.

‌بازي با آنگولا يا تقابل با تيم‌هايي كه سطح بالايي ندارند، مي‌تواند به تيم ملي كمك كند؟

مهم‌ترين چيز اين است كه شما فيفادي‌ها را از دست ندهيد! اگر مي‌خواهيد بازي بزرگ بگذاريد يك‌سري موانعي هست كه نمي‌شود. شما روسيه را نگاه كنيد. هر جوري نگاه كنيد و از هر لحاظ جزو ۵ كشور دنياست و به لحاظ امكانات و شرايط اقتصادي و سياسي در موقعيت خوبي است. اما دو تا فيفادي آخرشان را از دست دادند. نتوانستند بازي بگذارند، چون آنها هم مثل ما در تحريم هستند و اين داستان‌ها. هيچ تيمي با آنها بازي نكرده و قبل آن هم با تيم‌هايي مثل عراق بازي كردند. مي‌خواهم به شما بگويم در شرايطي كه هستيم اصلا بازي برگزار كردن كار آساني نيست. اينكه توقع داشته باشيم با تيم‌هايي مثل انگلستان يا در سطح اين تيم بازي برگزار كنيم به واقعيت‌هاي ما نمي‌خورد. حالا آدم آرزوي خيلي چيزها را دارد، اما واقعيت فرق دارد و بايد واقع‌گرا باشيم. بايد تا جايي كه ممكن است بازي‌هاي‌مان را خالي نگذاريم و از فيفادي‌ها با توجه به شرايط فعلي استفاده كنيم. منتها خيلي چيزها را نمي‌شود گفت! يك مورد ديگر هم هست و آن اينكه مثلا مي‌خواهيد با ايتاليا بازي كنيد. وقتي مي‌خواهيد با اين تيم بازي كنيد بايد از ۴ سال قبل برنامه‌ريزي داشته باشيد. الان بگوييد مي‌خواهيم با ايتاليا بازي كنيم. آنها هفته بعد كه با شما بازي نمي‌كنند! آنها برنامه دارند كه پر است و همه هم مي‌خواهند با آنها بازي كنند. بنابراين اين‌جور مسائل در اجرا با آنچه در فكر هواداري مي‌گذرد خيلي فرق مي‌كند. آدم بايد واقع‌گرا باشد و با واقعيت‌ها زندگي كند. حالا با آنگولا بازي كرديم و اين تيم هم تيم بدي نيست همان‌طور كه قطر هم با كنيا بازي كرد!

‌اما بازي بعدي قطر با تيم ملي روسيه است.

خب ما هم با روسيه بازي كرديم ديگر. كار آساني نيست سازماندهي بازي‌هاي دوستانه و آنچه الان مهم است، فيفادي‌هاي تيم ملي خالي نماند و بتواند از بازي‌ها استفاده كرده تا آن روند خودش را حفظ كند و سازماندهي شود براي مسابقات.

‌صحبت از رقيبان ما شد بازي ژاپن با آلمان را تماشا كرديد؟

بله، البته كه ژاپن تيم با سازمان و ساختارمندي است و اين پروژه‌اي كه الان ثمره‌اش را مي‌بينيد از ۲۰ سال پيش آغاز شده و اين‌طور نيست كه الان شروع كرده باشند. اما غير از اين به بدبختي فوتبال آلمان هم برمي‌گردد! آلمان در شرايط بسيار بدي است و آنها در شش بازي قبلي خود فقط يك برد داشتند‌.

‌علتش چيست؟

جامعه آلمان تغيير كرده و در تيم ملي آنها تعداد كمي آلماني مي‌بينيد و ديگر جوانان آن كشور دنبال فوتبال نمي‌روند و اخيرا هم آقاي ماتياس سامر درباره اين مساله صحبت كرده و خيلي هم سر و صدا كرده بود. هرم جمعيتي و ساختار اجتماعي آنها هم تغيير كرده. شما آلمان را كه نگاه مي‌كنيد، مي‌بينيد همه سياه هستند! دو تا آلماني هم بين‌شان هست‌. خب جامعه‌شان تغيير كرده و اين دليل نيست كه سياه‌ها در فوتبال خوب هستند، علت اين است كه اينها ديگر بچه‌هاي‌شان دنبال فوتبال نمي‌روند. خيلي مسائل هست. شما در آكادمي آنجا هم‌ نگاه كنيد تعداد زيادي غيرآلماني هستند و تعداد كمي هم آلماني. واقعا بايد بررسي كنند و ببينند كه به كجا پيش مي‌روند!

‌وضعيت بقيه رقيبان ما مثل عربستان كه هزينه‌هاي زيادي كردند را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

شش تيم در آسيا هستند كه مدعي قهرماني محسوب مي‌شوند. شما دو تيم ژاپن و عربستان را نام برديد، اما تيم‌هاي ديگر هم در بين مدعيان هستند. كره هر چند ‌كه با كلينزمن شايد خيلي موفق نبود، اما كره از آن تيم‌هايي است كه هر آن ممكن است به شرايط ايده‌آل خودش برگردد، استراليا و قطر هم مدعي هستند كه در كنار تيم ما مي‌شود ۶ تيم مدعي. اينها تيم‌هايي هستند كه شانس قهرماني دارند، قطر هم مدافع عنوان قهرماني است و يك‌سري تيم‌ها هم هستند كه ممكن است قهرمان نشوند، اما مي‌توانند بعضی معادلات را تغيير بدهند مثل ازبكستان و عراق. اينها خودشان قهرمان نمي‌شوند، اما اين توانايي‌ها را دارند كه معادلات قهرماني را به هم بزنند.

‌كدام مرحله براي ما حكم مرحله كليدي را دارد؟

بازي كليدي ما بازي يك‌چهارم نهايي و قبل از نيمه‌نهايي است كه هميشه و در چند دوره در آنجا به مشكل خورده‌ايم و‌ نتوانستيم به جمع چهار تيم پاياني برسيم. بازي كه در آن احتمال اينكه به كره بخوريم زياد است. بنابراين بايد كاري كنيم كه در بين ۴ تيم پاياني باشيم. در جمع ۴ تيم كه باشيم بعد هر چي ميسر است كه برمي‌گردد به شرايط بازي و آمادگي ذهني و ديگر مسائل كه در فوتبال پيش مي‌آيد. ما بايد سعي كنيم بازي حذفي خودمان را ببريم تا به نيمه نهايي برسيم .

‌سطح توقعات از تيم ملي با امكاناتي كه داريم همخواني دارد؟

هميشه همين‌طور بوده است. شغل مربيگري در رده ملي يكي از شغل‌هاي بسيار سخت در كشورمان است. براي اينكه با فوتبال مردم خيلي از مسائل را پيش خودشان تحمل مي‌كنند، فشارهاي زندگي و شرايط خانوادگي‌شان و خيلي از مسائل را با فوتبال تحمل مي‌كنند. براي همين انتظارات از فوتبال بالاست حتي اگر با واقعيت‌ها هم نخواند‌.

‌چند بازي مي‌شود كه مهدي طارمي در گلزني ناكام بوده و اين مساله نگراني‌هايي به وجود آورده. وضعيت يكي از ستاره‌هاي تيم ‌ملي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

مهدي در بازي‌هاي تيم ‌ملي ما نقش كليدي دارد و الان هم يك بازيكن كاملا شناخته شده در سطح آسياست و همه روي مهار او برنامه‌ريزي مي‌كنند و كارش نسبت به سال‌هاي گذشته شايد سخت‌تر هم باشد. قرار نيست مهدي در همه بازي‌ها گل بزند. گاهي وقت‌ها گل مي‌زند و گاهي هم در ساخت گل مشاركت دارد و به خاطر وضعيتي هم كه دارد طبيعتا تيم‌ها شناخت بيشتري از او دارند و تلاش اين است كه مهدي و بقيه بچه‌ها موفق شوند حالا اينكه چه كسي گل مي‌زند به نظرم زياد مهم نيست.

‌سوالات ما كمي پراكنده شد؛ مي‌شود بگوييد آخرين بار چه زماني با قلعه‌نويي صحبت كرديد؟

قبل از رفتنم به سفر با ايشان‌ جلسه‌اي داشتم و بعد رفتم سفر و تيم ملي شروع كرده و حالا باز هم قرار است برويم صحبت كنيم.

‌صحبتي درباره شرح ‌وظايف داشتيد؟

نه، هنوز صحبتي نكرديم حالا مي‌روم تا بدانم ‌چه چيزي مدنظر ايشان است و با جزييات صحبت كنيم.

‌مشخص نشده چه كساني روي نيمكت كنار سرمربي خواهند نشست؟

به هرحال طبيعتا من جزو آن دسته كه روي نيمكت بنشينم، نيستم.

‌درباره بدون تماشاگر برگزار شدن بازي با آنگولا هم صحبتي داريد؟

چيزي كه من از بيرون ديدم، اين است كه استاديوم فعلا شرايط بازي ندارد.

‌نمي‌شد در جاي ديگري برگزار شود تا مردم بيايند و از تيم ملي در آستانه جام ملت‌ها حمايت كنند؟

نمي‌دانم. به اين موضوع ورود نكردم بايد بروم و ببينم چه خبر است!

‌سوال آخر اينكه ليگ ما تازه شروع شده. فكر مي‌كنيد شرايط تيم‌ها به لحاظ فني چطور است؟

فكر مي‌كنم تيم‌ها زودتر از سال‌هاي قبل شكل گرفتند كه اين خودش نكته مثبتي است ولي ما اشكالي كه داريم، اين است كه تيم‌هاي‌مان زيادي چرخش بازيكن و مربي دارند و اين باعث مي‌شود زمان ببرد تا تيم‌ها شكل واقعي خودشان را پيدا كنند. در تيم‌ها اگر ثبات نباشد، مربي نمي‌تواند پروژه درازمدت داشته باشد. ما همه ‌چيزمان آني است و همه به دنبال اين هستند كه همين الان نتيجه بگيرند و خيلي از مسائل مديريتي در سطح كلان را ناديده مي‌گيريم و براي همين هم تغييرات شكل مي‌دهيم و اين تغييرات هم به پايداري تيم‌هاي‌مان كمك نمي‌كند. اما امسال نسبت به سال‌هاي قبل تيم‌ها كمي زودتر شروع كردند و چند بازي قشنگ در همين ابتداي ليگ داشتيم. هم در هفته سوم و هم هفته چهارم بازي زيبا داشتيم كه معمولا تا هفته هشتم و نهم اين ‌طور نبود.


اگر مي‌خواهيد بازي بزرگ بگذاريد يكسري موانعي هست كه نمي‌شود. شما روسيه را نگاه كنيد. هر جوري نگاه كنيد جزو ۵ كشور دنياست و به لحاظ امكانات و شرايط اقتصادي و سياسي در موقعيت خوبي است. اما دو تا فيفادي آخرشان را از دست دادند. نتوانستند بازي بگذارند، چون آنها هم مثل ما در تحريم هستند. هيچ تيمي با آنها بازي نكرده و قبل آن هم با تيم‌هايي مثل عراق بازي كردند. در شرايطي كه هستيم اصلا بازي برگزار كردن كار آساني نيست. اينكه توقع داشته باشيم با تيم‌هايي مثل انگلستان يا در سطح اين تيم بازي برگزار كنيم به واقعيت‌هاي ما نمي‌خورد.


بازي كليدي ما در جام ملت‌هاي آسيا بازي يك‌چهارم نهايي و قبل از نيمه نهايي است كه هميشه و در چند دوره در آنجا به مشكل خورديم و‌ نتوانستيم به جمع چهار تيم پاياني برسيم. بازي كه در آن احتمال اينكه به كره بخوريم، زياد است. بنابراين بايد كاري كنيم كه در بين ۴ تيم پاياني باشيم. در جمع ۴ تيم كه باشيم بعد هر چي ميسر است كه برمي‌گردد به شرايط بازي و آمادگي ذهني و ديگر مسائل كه در فوتبال پيش مي‌آيد. ما بايد سعي كنيم بازي حذفي خودمان را ببريم تا به نيمه نهايي برسيم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون