منابع انساني، عامل اصلي توسعه پايدار
فيزيك و تجربي هستند در آينده مهندس و پزشك بومي نخواهند داشت. زيرساخت نيروي انساني را آموزش و پرورش تامين ميكند، خروجيهاي آموزش و پرورش وارد دانشگاه شده و فارغالتحصيلان دانشگاهي نيروي متخصص را تشكيل ميدهند.
در كشور 750 منطقه آموزشي وجود دارد كه همگي اختيارات يك اداره مستقل را دارند. بعضي از شهرستانها داراي 5 منطقه آموزشي هستند. در سال 97 اين 750 منطقه با 14 شاخص (از جمله ميانگين معدل امتحانات نهايي و قبولي در دانشگاه، گذر تحصيلي از ابتدايي به متوسطه اول، از متوسطه اول به متوسطه دوم، آموزش دختران، آموزشهاي فني و حرفهاي و...) امتيازدهي و مرتب شد. 110 منطقه آموزشي از انتهاي ليست به عنوان مناطق محروم آموزشي شناسايي شد. اين 110 منطقه محروم آموزشي بوده و ارتباطي به محروميت معيشتي ندارد. يك سازمان مردمنهاد (NGO) با اخذ مجوز از وزارت كشور، 43 منطقه از 110 منطقه مزبور را به قسمي كه در هر استان حداقل يك منطقه را دربرگيرد، فعاليت خود را در كنار و همراه آموزش و پرورش و نه به جاي آموزش و پرورش آغاز كرد.
اعم برنامههاي اين نهاد مردمي عبارتند از:
1- آموزش معلمين ابتدايي و توانمندسازي آموزگاران
2- در متوسطه اول، تقويت دروس رياضي و علوم با هدف توسعه رشتهاي رياضي، تجربي در متوسطه دوم
3- برگزاري آزمونهاي مرحلهاي با هدف سنجش توان علمي دانشآموزان پايه دهم و يازدهم. صدور كارنامه و ارايه خدمات مشاورهاي
4- برگزاري كلاس كنكور براي دانشآموزان پايه دوازدهم به همراه برگزاري حداقل 10 نوبت آزمون و ارايه كارنامه و خدمات مشاورهاي
شايسته است وزارت آموزش و پرورش به نمايندگي از دولت با استفاده از انگيزه و پتانسيل NGOها بقيه مناطق محروم آموزشي (57= 43-110) را نيز تحت پوشش حمايتي قرار دهد.