• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5581 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۷ شهريور

پيشكسوت پرسپوليس از تقابل پرسپوليس با النصر مي‌گويد

ان‌شاءالله فردا روز رونالدو نباشد!

علي دايي در برزيل به دنيا مي‌آمد در پنج جام جهاني بازي مي‌كرد

روزبه دلاور 

به گزارش «اعتماد» پرسپوليس در يكي از حيثيتي‌ترين بازي‌هاي چند سال گذشته خود در ورزشگاه خالي از تماشاگر آزادي به مصاف النصر مي‌رود. شاگردان يحيي گل‌محمدي كه در يكي از سخت‌ترين گروه‌هاي ليگ قهرمانان آسيا قرار دارند در اولين ديدار در فصل جديد ليگ قهرمانان كار دشواري مقابل نماينده عربستان خواهند داشت. با اين حال، مثال فراوان داريم كه ورزشكاران ايراني با تعصب و همبستگي خودشان ثابت كردند كه كارهاي سخت را بهتر انجام مي‌دهند! پرسپوليسي‌ها همين دو، سه سال قبل بود كه از سد النصر گذشتند و فيناليست آسيا شدند. اتفاقا آن سال هم النصر ستاره‌هاي بزرگي را به خدمت گرفته بود. حالا بايد صبر كرد و ديد سه‌شنبه شب قرمزهاي تهران حريفي كه ابر ستاره‌هايي مثل رونالدو و‌ مانه دارند را مي‌توانند سورپرايز كنند يا خير. براي بررسي شرايط پرسپوليس در مقابل النصر و بازي مهم اين دو تيم با محمود شافعي يكي از پيشكسوتان اين ‌باشگاه ‌تماس گرفتيم. شافعي در گفت‌وگو با خبرنگار اعتماد از كار دشوار براي هر دو تيم گفت. در ادامه مصاحبه هم گريزي به ملاقات احتمالي رونالدو و علي دايي زديم كه نظرات اين پيشكسوت جالب بود.

 

پرسپوليس به عنوان صدرنشين ليگ ايران به مصاف النصر مي‌رود، تيمي كه در ليگ عربستان شرايط خوبي دارد. شرايط براي دو تيم‌ چطور است؟

النصر تيم پر مهره‌اي است كه در سطح بين‌المللي بازيكنانش را انتخاب كرده تا در ليگ قهرمانان رقابت كند. از آن طرف پرسپوليس هم يك تيم ريشه‌دار است كه سابقه حضور در فينال ليگ قهرمانان آسيا و قهرماني در ايران را دارد. در هر صورت بازي سختي است و من شرايط را براي هر دو تا تيم سخت مي‌بينم اما نبايد از قابليت بازيكنان به اين سادگي‌ها بگذريم، وجود بازيكنان تراز اول و بين‌المللي مثل رونالدو و مانه در النصر در مقابل بازيكنان ملي‌پوش پرسپوليس شرايط را براي هر دو تيم سخت مي‌كند. اما از لحاظ فني بازيكنان النصر كه سابقه‌هاي زيادي به خاطر حضور در سطح اول دنيا و جام‌هاي جهاني دارند كفه ترازو را يك مقدار به نفع اين تيم سنگين‌تر مي‌كند.

رونالدو هنوز همان رونالدو است يا با توجه به سنش افت كرده؟

به آن شكل نيست كه بگوييم خيلي سن و سالش زياد شده، تا پارسال در بالاترين سطح فوتبال دنيا بازي كرده است. از توانايي فيزيكي او مي‌شود اين طور استنباط كرد كه بازيكن توانمندي است كه تا سن ۳۷ يا ۳۸ سالگي مي‌تواند خودش را حفظ كند. اين هم برمي‌گردد به نوع زندگي و قابليت‌هاي تمريني كه در سطح بين‌المللي تمرين كرده است. حالا بايد ديد در زمان بازي چه شرايطي دارد. اگر روز پرسپوليس باشد خيلي بهتر و روان‌تر بازي مي‌كند ان‌شاءالله آن روز، روز رونالدو نباشد!

صحبت از رونالدو شد؛ پرداختن بيش از حد به اين فوق ستاره ممكن است تمركز بازيكن پرسپوليس را هم به هم بزند؟

نه؛فكر مي‌كنم ۴ يا ۵ تا از بازيكنان روبروي رونالدو بازي كردند. بيرانوند و اميري و اينها در جام جهاني بازي كرده‌اند. بازيكن در سطح رونالدو هم درست كه كم به ايران آمده اما الان ديگر فوتبال حرفه‌اي شده و ديدگاه بازيكنان هم بايد حرفه‌اي باشد كه هر روز ممكن است با يك بازيكن بين‌المللي رو در رو شوند. ضمن اينكه بازيكن بايد توانايي‌هاي خودش را به عرصه بگذارد و از آن قابليتي كه دارد استفاده كند. به نظر من اين خيلي مهم‌تر است تا بازي بازيكناني مثل مارادونا و مسي يا رونالدو. خب قطعا آنها هم دو تا پا دارند و بازيكنان ما هم دوتا پا دارند. بازيكنان ما مثل علي كريمي و مهدوي‌كيا در مقابل مسي و رونالدو بازي كردند و فكر نمي‌كنم آنها بازيكنان كمي بوده باشند و توانايي‌هاي آنها را در سطح جهان ديدند.

النصر براي انتقام از پرسپوليس مي‌آيد و اين موضوع مي‌تواند ترسناك باشد؟

بعيد مي‌دانم آنها به دنبال انتقام باشند چون اينها بازيكنان حرفه‌اي هستند و حرفه‌اي هم فكر مي‌كنند. بعيد مي‌دانم آن طور باشد اما خب هيچ چيزي هم غير منتظره نيست ضمن اينكه فوتباليست‌هاي الان جنبه حرفه‌اي و مالي را نگاه مي‌كنند تا تقابل احساسي و انتقامي.

پرسپوليس هم بعد از مدت‌ها يك مهاجم جذب كرد كه گويا بدون هماهنگي با كادرفني بوده. در اين باره چه نظري داريد؟

جذب بازيكن در حيطه اختيارات سرمربي است. بالاخره سرمربي با معيارها و آيتم‌هايي كه در نظر دارد نسبت به جذب بازيكن اقدام مي‌كند. به نظر من بعيد است كه بدون استعلام از آقاي گل‌محمدي بازيكني جذب كرده باشند چون مربي موظف است نسبت به عملكرد آن بازيكن جوابگو باشد. بايد ببينيم روند جذب بازيكن به كجا رسيده كه بر اساس آن صحبت كنيم. بعيد است بدون استعلام از سرمربي جذب كرده باشند.

سرمربي پرسپوليس گفت بدون هماهنگي با او مهاجم جذب شده.

ان‌شاءالله كه اين طور نباشد اما اگر بازيكني كه گرفتند باكيفيت باشد فكر مي‌كنم براي هر دو طرف باعث خوشحالي است.

برگرديم به سوژه اصلي؛ درباره غيبت تماشاگران در اين بازي مهم چه نظري داريد؟

واقعا حيف است؛ شما نگاه كنيد هرچند سال يك بار اين اتفاق رخ مي‌دهد كه بهترين بازيكن دنيا به ايران بيايد و مقابل تيم‌هاي ما بازي كند؟ اين ندانم‌كاري مديريت وقت بود كه آن اتفاق بازي با رقيب هندي رخ داد و از يك بازي كه مي‌شد از اسپانسرهاي قوي استفاده كرد و درآمدزايي كنيم محروم شديم. اميدوارم اين اتفاق ديگر تكرار نشود.

نتيجه را چه پيش‌بيني مي‌كنيد؟

اگر پرسپوليس از تك موقعيت‌هايش استفاده كند چه بسا برنده شود. مهم هوش و ذكاوت بازيكنان و بار رواني روي دوش آنهاست. اين بازي بيشتر جنبه رواني دارد تا فني و تاكتيكي. اگر بتوانند از بار رواني حضور رونالدو در تركيب حريف خارج شوند، مي‌توانند بازي موفقي ارايه بدهند.

سوال آخر، درباره ديدار احتمالي علي دايي

با رونالدو چه نظري داريد؟

علي دايي آنقدر بزرگ هست و آنقدر اعتبار جهاني و بين‌المللي دارد كه ديدارهاي اينچنيني آيتمي نيست كه دايي را وارد آن كنيم و اين جالب نيست. هر دو داراي وجهه بين‌المللي هستند. حالا رونالدو به لحاظ فني و كسب افتخار بيشتر و موفق‌تر. علي دايي اگر در برزيل به دنيا مي‌آمد شايد ۵ دوره جام جهاني بازي مي‌كرد!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون