• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5581 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۷ شهريور

بيماري هپاتيت C در بيماران مبتلا به تالاسمي هموفيلي و دياليزي در حال ريشه‌كني است

رييس انجمن مطالعات بيماري‌هاي كبدي ايران با بيان اينكه در حال حاضر شيوع بيماري هپاتيت C رو به كاهش است، گفت: موارد جديد مبتلا به اين بيماري رو به كاهش است و مواردي كه از گذشته بوده است نيز شناسايي شده‌اند. بيماري هپاتيت C در بيماران هموفيلي، تالاسمي و دياليزي تقريبا در حال ريشه‌كني است.
سيد مويد علويان در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره شناسايي بيماران هپاتيت B گفت: بيماري هپاتيت يك بيماري قابل درمان، قابل كنترل و پيشگيري است، اما اگر به اين بيماري توجه نشود ممكن است ضايعاتي را براي فرد ايجاد كند. 
وي با اشاره به بيماري هپاتيت B ادامه داد: هپاتيت B از جمله ويروس‌هايي است كه معمولا داراي علامت مشخصي نيستند و افراد مبتلا نمي‌دانند كه به اين بيماري مبتلا هستند. اغلب افرادي كه مبتلا به اين نوع هپاتيت هستند بدون علامت هستند. متاسفانه هنوز بين ۳۰ تا ۴۰درصد افراد مبتلا به بيماري هپاتيت B شناخته شده هستند يعني حدود ۶۰ تا ۷۰درصد مبتلايان هنوز شناسايي نشده‌اند. اقداماتي از سوي وزارت بهداشت صورت مي‌گيرد و همچنين فعاليت‌هايي باعث آموزش پيشگيري از اين بيماري به افراد جامعه ارايه مي‌شود اما مهم است كه هر فردي بايد در طول عمرش يك‌بار آزمايش HBs آنتي ژن را بدهد. در كشور ما اين آزمايش در همه آزمايشگاه‌ها قابل انجام است.  وي در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره ريشه‌كني هپاتيت C ادامه داد: هپاتيت C بيماري است كه در گذشته از طريق خون آلوده منتقل مي‌شد و همچنين از طريق اعتياد تزريقي قابل انتقال بود. خوشبختانه در حال حاضر شيوع اين بيماري رو به كاهش است. موارد جديد مبتلا به اين بيماري رو به كاهش است و مواردي كه از گذشته بوده نيز شناسايي شده‌اند. بيماري هپاتيت C در بيماران هموفيلي، تالاسمي و دياليزي تقريبا در حال ريشه‌كني است. در بيش از ۱۰ استان اين بيماري ريشه‌كن شده است و فكر مي‌كنيم حداكثر تا دو سال ديگر ما بيمار مبتلا به هپاتيت C در بين بيماران مبتلا به تالاسمي، هموفيلي و دياليزي نداريم. 
علويان خاطرنشان كرد: بخش ديگري از بيماران مبتلا به هپاتيت C معتادان تزريقي هستند كه وزارت بهداشت براي درمان رايگان اين بيماران نيز برنامه‌ريزي كرده و امسال و سال آينده اين برنامه به صورت جدي‌تري اجرا خواهد شد.  وي همچنين درباره سيروز كبدي گفت: سيروز كبدي يعني نارسايي كبد كه در درصدي از بيماران كبدي اتفاق مي‌افتد. در واقع درصدي از بيماران كبدي چه بيماران مبتلا به انواع هپاتيت و چه بيماران مبتلا به كبد چرب مي‌توانند مبتلا به سيروز كبدي شوند اما تشخيص و درمان به‌موقع مي‌تواند در درمان آن موثر باشد. از علائم سيروز كبدي مي‌توان به فراموشي، تورم و آب آوردن شكم، تورم پا، زردي و... اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون