• ۱۴۰۳ شنبه ۳ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5584 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳۰ شهريور

«اعتماد» از صحبت‌هاي اردوغان در نيويورك رمزگشايي مي‌كند

تركيه و سياست پاندولي اردوغان

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه شامگاه سه‌شنبه در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل به چالش‌هاي وخيم و خطرناك انساني اشاره كرده و گفت كه درگيري‌ها و جنگ‌ها و بحران‌هاي انساني و درگيري‌هاي سياسي و تنش‌هاي اجتماعي در جنوب و شمال و شرق و غرب تركيه وجود دارد.
رييس‌جمهور تركيه همچنين درخصوص مساله قره‌باغ مدعي شد، ما از مذاكرات ميان آذربايجان و ارمنستان حمايت كرديم اما ايروان اين فرصت را غنيمت نشمرد. وي افزود: تركيه از گام‌هاي آذربايجان براي «حفظ تماميت ارضي‌اش» حمايت مي‌كند. اردوغان گفت: قره‌باغ اراضي متعلق به آذربايجان است و قابل قبول نيست وضعيت ديگري بر آن تحميل شود. اردوغان خاطرنشان كرد: جنگ در شرق اروپا باعث ايجاد مشكلات خطرناكي در تمامي زمينه‌ها از اقتصاد گرفته تا امنيت شده است. وي تصريح كرد: تروريسم به ابزاري براي جنگ‌هاي نيابتي در سوريه، شمال آفريقا و منطقه ساحل تبديل شده و باعث ضررهايي شده كه امكان اصلاح آن وجود ندارد. اردوغان افزود: انزجار از خارجي‌ها و نژادپرستي و اسلام‌هراسي به بحران جديدي تبديل شده و در سال گذشته، به سطوح نگران‌كننده‌اي رسيد. وي افزود: ما اهميت بسياري براي دعوت دبيركل سازمان ملل درخصوص طرح جديد صلح قائل هستيم. اردوغان خاطرنشان كرد: ما تلاش‌هاي خود را براي پايان دادن به جنگ در اوكراين بيشتر خواهيم كرد. تلاش‌هاي تركيه سه مرتبه در تمديد ابتكارعمل درياي سياه درخصوص غلات نقش داشت. ما دست به تلاش‌هاي بيشتري براي پايان دادن به جنگ براساس ديپلماسي و گفت‌وگو بر مبناي استقلال اوكراين و تماميت ارضي اين كشور مي‌زنيم. اردوغان گفت: بايد راه‌حل عادلانه و دايمي و فراگيري كه انتظارات مردم سوريه را برآورده كند، حاصل شود. بحران انساني در سوريه وارد سيزدهمين سال خود شده و وضعيت معيشتي بدتر شده است. اردوغان عنوان داشت: طرف پيروزي در جنگ وجود نخواهد داشت و در صلح نيز طرف بازنده‌اي وجود ندارد. اردوغان عنوان داشت: به حمايت خود از مردم فلسطين و حقوق آنها ادامه خواهيم داد و براي تضمين احترام به وضعيت تاريخي قدس تلاش خواهيم كرد. وي افزود: جهان بزرگ‌تر از پنج كشور است و جهان عادلانه قابل تحقق است. وي خاطرنشان كرد: تهديد واقعي همان گروه‌هاي تروريستي و مزدوران و عناصر محلي هستند كه به عنوان ابزارهايي براي جنگ‌هاي نيابتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اردوغان گفت: از جامعه بين‌الملل مي‌خواهيم كه استقلال جمهوري قبرس ترك‌نشين و برقراري روابط با آن را به رسميت بشناسد.
ديدار اردوغان و نتانياهو در نيويورك
در همين رابطه اردوغان در حالي به حمايت خود از مردم فلسطين و حقوق آنها اشاره كرده كه روز گذشته در نيويورك با بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسراييل ديدار كرده است. طبق بيانيه‌اي كه نهاد رياست‌جمهوري تركيه منتشر كرده، دو طرف در اين ديدار موضوعات سياسي، اقتصادي و منطقه‌اي و نيز مناقشه ميان رژيم صهيونيستي و فلسطين را بررسي كردند. در اين بيانيه آمده است كه اردوغان به نتانياهو گفت، دو طرف مي‌توانند در زمينه‌هاي انرژي، فناوري، نوآوري، هوش مصنوعي و امنيت سايبري باهم همكاري كنند. دفتر نخست‌وزيري رژيم صهيونيستي هم در بيانيه‌اي اعلام كرد، دو طرف توافق كردند روابط دوجانبه را در زمينه‌هاي تجارت، اقتصاد و انرژي تقويت كنند. آن دو مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله موضوع عادي‌سازي روابط ميان رژيم صهيونيستي و عربستان را بررسي كردند. براساس اين بيانيه‌ رژيم صهيونيستي، اردوغان و نتانياهو همديگر را به سفر به تل‌آويو و آنكارا دعوت كردند و توافق شد كه در آينده نزديك هماهنگي‌هاي لازم انجام و اين سفرها صورت بگيرند. در كليپي كه دفتر نتانياهو منتشر كرد، شنيده مي‌شود كه نتانياهو به اردوغان مي‌گويد كه از كراوات قرمزي كه زده بود خوشش مي‌آيد و اردوغان با خنده به نتانياهو پاسخ داد. اردوغان قبلا گفته بود، اولين ديدارش را با نتانياهو انجام خواهد داد و اميدوار است اين اقدام شروع مرحله خيلي بهتري در روابط دوجانبه باشد. به گزارش ايسنا، شبكه ۱۲ رژيم صهيونيستي بدون ذكر منبع گزارش داد كه اردوغان علاقه‌مند است هر چه زودتر سفري به اراضي اشغالي براي اقامه نماز در مسجدالاقصي در بيت‌المقدس داشته باشد و اين ادعا به مناسبت يكصدمين سالگرد تاسيس جمهوري تركيه در ۲۹ اكتبر ۱۹۲۳ مطرح مي‌شود.
نتانياهو پس از پيروزي اردوغان در انتخابات رياست‌جمهوري اخير در تماسي تلفني به او تبريك گفت و دو طرف درباره تقويت روابط دوجانبه توافق كردند. در اين گفت‌وگوي تلفني رييس‌جمهوري تركيه بار ديگر بابت كمك‌هاي رژيم صهيونيستي به زلزله‌زدگان تركيه كه چند ماه پيش رخ داد، تشكر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون