• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5587 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۴ مهر

گزارش تازه مركز آمار نشان مي‌دهد

تورم كالاي غيرخوراكي و خدمات رو به رشد ماند

مركز آمار ايران در تازه‌ترين گزارشي كه از ميزان تورم در شهريور‌ماه امسال ارايه داده، عنوان كرده كه تمام شاخص‌هاي تورم نقطه به نقطه، سالانه و ماهانه كاهشي شده‌اند؛ با اين تفاوت كه تورم سالانه كالاهاي غيرخوراكي و خدمات همچنان به روند رو به رشد خود ادامه مي‌دهد. تورم سالانه به معناي ميانگين شاخص قيمت در يك‌سال منتهي به شهريور 1402 نسبت به يكساله منتهي به شهريور 1401 است. تورم نقطه به نقطه در فروردين ماه به اوج خود رسيد و پس از آن در خردادماه و پس از عبور از شوك قيمتي ارديبهشت ۱۴۰۱، روند آن به ميزان بالايي نزولي شد. پس از اين دوره نيز جز در مرداد‌ماه، شاهد تثبيت تورم ماهانه روي ۲ درصد و كاهش در تورم نقطه به نقطه و سالانه هستيم به‌طوري كه تورم نقطه به نقطه و سالانه كل از اوج خود به ترتيب ۱۶ و ۱.۵ واحد درصد كاهش يافته‌اند. اين كاهش براي تورم خوراكي‌ها به مراتب بيشتر بوده به‌طوري كه تورم نقطه به نقطه و سالانه آن بيش از ۴۰ و ۱۵ واحد درصد بوده است. هر چند تورم نقطه به نقطه مواد غيرخوراكي و خدمات نيز از پيك خود حدود ۵ واحد درصد كاهش يافته، با اين حال تورم سالانه آن همچنان به روند صعودي خود ادامه مي‌دهد. در واقع كاهش تورم مواد خوراكي عمدتا ناشي از عبور از شوك قيمتي در خرداد‌ماه بوده در حالي كه تورم مواد غيرخوراكي و خدمات معمولا با وقفه بيشتري نسبت به بخش كالايي واكنش نشان مي‌دهد. البته در تابستان نيز تورم بخش خدمات متاثر از بالا رفتن تورم اجاره و سهم بالاي آن در شاخص قيمت، تحت تاثير قرار مي‌گيرد كه اين امر نيز مي‌تواند بر افزايش تورم اين بخش موثر بوده باشد.

افت تورم ماهانه شهريور‌ماه 1402

تورم ماهانه به معناي رشد ماهانه شاخص قيمت مصرف‌كننده در هر ماه است. گزارش اخير مركز آمار ايران در خصوص تورم ماهانه شهريور، نشان از افت سرعت رشد ماهانه قيمت‌ها در آخرين ‌ماه تابستان داشته است. بر اساس داده‌هاي اين مركز، تورم ماهانه در شهريورماه امسال برابر با 2 درصد بوده كه 0.4 واحد درصد از ماه قبل خود كمتر شده است. اين كاهش در هر دو بخش خوراكي‌ها و غير‌خوراكي‌ها در بعد ماهانه به ثبت رسيده است.

افت تورم نقطه به نقطه شهريور 1402

به رشد شاخص‌هاي اقتصادي نسبت به موقعيت مشابه خود در سال گذشته، تورم نقطه‌به‌نقطه گفته مي‌شود. اين تورم در آخرين ماه تابستاني امسال برابر با 39.5 درصد بوده و در مقايسه با ماه پيشين خود 0.3 واحد درصد پايين‌تر آمده است. نكته جالب آنكه بررسي‌ها نشان مي‌دهد در تمامي ماه‌هاي تابستان امسال تورم نقطه‌به‌نقطه در كشور بالاتر از مرز 39 درصد قرار داشته، اما با اين‌وجود از كانال 50 و 40 درصد بهار امسال نيز پايين‌تر آمده است. به عبارتي سه ماه است كه تورم نقطه‌به‌نقطه در مرز باريك ۳۹ تا ۴۰ درصد قرار دارد.

ريزش تورم ميانگين در آخر تابستان

سومين شاخص ارزيابي تورم در كشور، تورم ميانگين است. اين شاخص برابر با رشد ميانگين شاخص قيمت مصرف‌كننده در دوازده ماه منتهي به هر مقطع نسبت به موقعيت مشابه خود در سال گذشته است. اين ارزيابي تورم داراي حافظه‌اي 24 ماهه بوده و به‌ عقيده برخي دامنه بيشتري از سطح عمومي قيمت‌ها را شامل مي‌شود. موضوعي كه موجب شده تا تورم ميانگين براي برخي اهميت بيشتري داشته باشد. در همين رابطه در ادامه كاهش تورم در كانال‌هاي مختلف، در اين بعد نيز شاخص قيمت مصرف‌كننده وضعيتي نزولي را رقم زده است. در همين رابطه داده‌هاي مركزآمار ايران نشان مي‌دهد تورم ميانگين با 0.6 واحد درصد كاهش در شهريور‌ماه، به 46.1 درصد رسيده و مسيرنزولي خود را در ماه‌هاي اخير ادامه داده است. در اقتصاد زماني كه تورم در همه كانال‌ها نزولي مي‌شود مي‌توان به‌طور قطعي‌تري حكم به افت سرعت رشد قيمت‌ها داد. در همين خصوص به عقيده برخي كاهش تورم در كانال‌هاي مختلف را مي‌توان به معناي تخليه شوك ارز ترجيحي دانست. موضوعي كه در سال گذشته موجب خلق ركوردهاي بالايي در تورم شده بود. در ادامه برخي نيز معتقدند سياست‌هاي بانك مركزي در خصوص كنترل نقدينگي موجب شده تا تورم در ماه‌هاي اخير مسير نزولي خود را حفظ كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون