• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5587 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۴ مهر

سي‌ان‌ان گزارش داد

رقابت بايدن و ترامپ در آستانه تعطيلي دولت

همزمان با افزايش تلاش جمهوري‌خواهان تندروي مجلس نمايندگان براي تصويب نكردن لايحه بودجه پيشنهادي «جو بايدن» و خطر تعطيلي دولت، رقابت ميان رييس‌جمهوري دموكرات و «دونالد ترامپ» شدت گرفته‌ است.

به گزارش تارنماي شبكه خبري سي‌ان‌ان نوشت: رقابت ميان بايدن و ترامپ درحالي شدت مي‌گيرد كه جمهوري‌خواهان تندروي مجلس نمايندگان در تلاش براي تعطيلي دولت هستند.

به نوشته اين شبكه خبري امريكايي، فعاليت‌هاي بايدن از واشنگتن تا ميشيگان كه يكي از ايالت‌هاي مهم از نظر آراي در نوسان به شمار مي‌رود، يادآور آن است كه چگونه افراط‌گرايي، نهادهاي سياسي را در دوره پرتلاطم ترامپ به لرزه درآورد و آزموني براي توانايي بايدن خواهد بود كه با بهره‌برداري از هرج و مرج سعي در تقويت خود دارد.

از سوي ديگر، درحالي كه كوين مك كارتي رييس مجلس نمايندگان، در تلاش براي كنترل جمهوري‌خواهان تندرو است، دولت ممكن است با كمبود منابع مالي مواجه شود، چراكه جمهوري‌خواهان تندرو تصويب لايحه بودجه دولت را در گرو كاهش هزينه‌هاي دولت قرار داده‌اند.

در اين ميان ترامپ هم كه به دنبال اثبات ناكارآمدي در اداره دولت از سوي بايدن است، وفادارانش را تشويق به تعطيلي دولت مي‌كند.اما بايدن فارغ از همهمه موجود، در ميشيگان، بر سر آراي كارگران صنعت خودروسازي غرب ميانه با ترامپ رقابت مي‌كند. اعتصاب كارگران خودروسازي اين منطقه كه با هدف افزايش دستمزد آغاز شده، مي‌تواند صنعت خودروسازي امريكا را به تعطيلي بكشاند. اين اعتصاب همچنين مي‌تواند برنامه‌هاي رييس‌جمهوري دموكرات امريكا براي توليد خودروهاي الكتريكي با هدف مقابله با گرمايش زمين را برهم بزند. اما ترامپ كه با طرح‌هاي اقتصاد كم كربن براي كشور مخالف است، با برنامه‌ريزي براي ديدار روز چهارشنبه با كارگران اعتصاب‌كننده، در نقطه مقابل بايدن ايستاده است.

همزمان در بحبوحه احتمال تعطيل شدن دولت، مجلس نمايندگان قصد دارد نخستين جلسه استماع گزارش تحقيقات براي استيضاح بايدن را در روز پنجشنبه برگزار كند.اما اين تنها دردسر دموكرات‌ها نيست و در تازه‌ترين مورد، صدور كيفرخواست عليه باب منندز سناتور دموكرات نيوجرسي و رييس كميته روابط خارجي مجلس سنا به اتهام دريافت رشوه، آنها را با چالش ديگري روبه‌رو كرده است.

از همين رو سي‌ان‌ان استدلال مي‌كند اين رويارويي كه شديدتر شدن جنگ داخلي به راه افتاده توسط جمهوري‌خواهان است، مي‌تواند كشور را از كنترل خارج كند. هر چند درنهايت مي‌تواند به نفع ترامپ و طرفدارانش تمام شود كه به دنبال اختلال در عملكرد و آشفتگي اقتصادي هستند كه مي‌تواند به رياست‌جمهوري بايدن آسيب برساند و به بازگشت ترامپ به قدرت كمك كند.

دولت در خطر تعطيلي قرار دارد

با اين شرايط پيش‌بيني مي‌شود كه دولت بايدن به دليل كمبود منابع مالي تعطيل خواهد شد، مگر آنكه كنگره قانوني را براي تامين مالي آن تصويب كند. به گزارش ايرنا، اين شبكه خبري در ادامه آورده است: مك كارتي كه ضعف رياستش بيش از پيش آشكار شده، تلاش دارد لايحه بودجه موقتي را به تصويب برساند تا مانع تعطيلي دولت شود. اما جمهوري‌خواهان تندرو كه همزمان سعي در بركناري رييس مجلس دارند، از پيروي از اين امر خودداري مي‌كنند. آنها خواستار كاهش گسترده هزينه‌ها هستند. برخي هم مي‌خواهند به حمايت امريكا از جنگ اوكراين پايان دهند.به نوشته اين شبكه خبري، يكي از راه‌هاي خروج از اين بحران، ائتلاف ميان جمهوري‌خواهان ميانه‌رو است كه مي‌ترسند تعطيلي دولت به قيمت از دست دادن كرسي‌هاي‌شان و اكثريت جمهوري‌خواه تمام شود. هر چند جمهوري‌خواهان تندرو تهديد كرده‌اند كه چنانچه مك كارتي اجازه چنين سناريويي را بدهد، وي را هم بركنار مي‌كنند.رييس مجلس نمايندگان هفته گذشته جناح راست افراطي حزبش را به‌ شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: «آنها مي‌خواهند همه‌ چيز را نابود كنند.» در اين ميان دموكرات‌ها اگرچه كنترل مجلس سنا و كاخ سفيد را در دست دارند، تاكنون نتوانسته‌اند ائتلافي در كنگره يا حتي در حزب خود براي مقابله با تعطيلي دولت و اقدامات تندروانه جناح مقابل ايجاد كنند.مك كارتي همچنين هشدار داده است كه جمهوري‌خواهان به دليل تلاش براي تعطيلي دولت توسط راي‌دهندگان مجازات مي‌شوند. اما ترامپ كه خود با چهار اتهام جنايي روبه‌رو است و نفوذ زيادي بر مك كارتي دارد، ضمن تشويق براي تعطيلي دولت، آن را آخرين فرصت براي تلافي پيگردهاي قانوني عليه خود و ساير ميهن‌پرستان دانسته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون