• ۱۴۰۳ جمعه ۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5590 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۸ مهر

جاني ده‌بيازي، سرمربي تيم ملي فوتبال آذربايجان در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

دو پيشنهاد از ايران داشتم كه رد كردم

سردار بايد به اين درك برسد كه بازي در ايتاليا با روسيه و ايران متفاوت است

روزبه دلاور 

به گزارش «اعتماد»، جاني ده‌بيازي يا به تلفظ ديگر جوواني ده بياسي سرمربي ايتاليايي تيم ملي فوتبال آذربايجان از چند سال گذشته نامش به عنوان يك گزينه به عنوان سرمربي تيم‌هاي مطرح فوتبال كشورمان بر سر زبان‌ها افتاده است. مربي‌اي كه به عنوان بازيكن سابقه بازي در اينترميلان و برشا و پالرمو و چند تيم ديگر را دارد. برشا و اودينزه و تورينو و چند تيم ديگر در ايتاليا، آلاوس و لوانته در اسپانيا و تيم ملي آلباني از تيم‌هاي شاخصي هستند كه ده‌بيازي سابقه هدايت آنها را به عنوان سرمربي در كارنامه‌اش دارد. خبرنگار اعتماد در يكي، دو ماه گذشته و پس از گفت‌وگو با مانچيني و برانكو و پراندلي و شفر اين‌بار سراغ ده‌بيازي رفته و از سرمربي فعلي تيم ملي آذربايجان در خصوص وضعيت فوتبال اين كشور، بازيكنان ايراني حاضر در آذربايجان و فوتبال ايران پرسيده است. مربي ايتاليايي كه از وضعيت فوتبال ما هم اطلاعات خوبي داشت با سياست خاصي به سوالات پاسخ داد! ده‌بيازي در افتخاراتش به عنوان مربي صعود تاريخي با آلباني در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا را در كارنامه دارد. همچنين شكست بارسلونا كه هدايتش را فرانك رايكارد برعهده داشت همراه با لوانته يكي از بردهاي خاطره‌انگيز اين مربي به حساب مي‌آيد. وي همچنين با تيم ملي آلباني در ديدار دوستانه تيم ملي كشورمان را هم شكست داده است. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي «اعتماد» با اين مربي ايتاليايي را بخوانيد.

 

شما سال‌هاي سال در آلباني حضور داشتيد و پس از مدتي اكنون در آذربايجان حضور داريد. اما در طول دوران مربيگري به نظر مي‌رسد چالش‌هايي زيادي را پشت سر گذاشتيد. اينطور نيست؟

من الان سال سومي است كه هدايت تيم‌ ملي آذربايجان را برعهده دارم. خب بعد از تجربه‌اي كه با آلباني داشتم و‌ در نهايت منجر به اين شد كه براي اولين‌بار و در سال ۲۰۱۶ به جام ملت‌هاي اروپا صعود‌ كنيم پس از مدتي يك پيشنهادي در سال ۲۰۲۰ به من شد كه به آذربايجان بيايم و با كمال ميل اين پيشنهاد را پذيرفتم تا بتوانيم تجربه موفقي كه در آلباني داشتيم را در اينجا ‌تكرار كنيم. البته اوضاع در اينجا متفاوت و كار كمي سخت‌تر است چرا كه در مقايسه با آلباني تعداد كمي بازيكن هستند كه آن پتانسيل را دارند تا در خارج از كشور بازي كنند و قطعا تفاوت‌ها بسيار است. در آلباني بازيكنان زيادي داشتم‌ كه در سري A ايتاليا و لاليگاي اسپانيا در بازي‌هاي حساس و مهمي بازي مي‌كردند و به لحاظ كيفيت روي عملكرد آنها تاثير مثبتي داشت. اين مساله اصلي‌ترين تفاوتي است كه بين فوتبال دو كشور و جود دارد.

مي‌خواهيم درباره فوتبال ايران با شما صحبت كنيم. قرار بود ماه گذشته ايران و آذربايجان در يك مسابقه دوستانه به مصاف يكديگر بروند. خبر داريد كه چرا اين بازي برگزار نشد؟

درباره بازي دوستانه با ايران بايد بگويم من چيزي نشنيدم. بايد بگويم از فدراسيون كسي درباره اين موضوع با من صحبت، يا درخواستي نداشته است اما من از آن مربياني هستم كه هميشه تمايل دارم تا تمام بازي‌هاي دوستانه براي تيمم فراهم شود و از انجام بازي‌هاي دوستانه استقبال مي‌كنم. چيزي درباره بازي با ايران به من گفته نشد و واقعا درباره اين موضوع بي‌اطلاع هستم!

حجت حق‌وردي و علي قرباني دو بازيكن ايراني هستند كه شما به تيم ملي آذربايجان دعوت كرديد. وضعيت اين دو الان به چه صورت است؟

بله من دو بازيكن ايراني را به تيم ملي آوردم و يكي از آنها هنوز هم با ما است اما بازيكن ديگر به نام علي قرباني خير. خيلي متاسف شدم كه از ما جدا شد. البته او با ۳۳ سال سن يك بازيكن جوان به حساب نمي‌آيد با اين حال پتانسيل بالايي داشت‌. خبر دارم او به فولاد در ليگ ايران پيوسته است و وضعيت اين تيم هم در فوتبال ايران خوب نيست. فقط درباره قرباني مي‌گويم خيلي متاسفم كه او‌ را از دست داديم.

هرازگاهي نام شما به عنوان يكي از گزينه‌ها در فوتبال ما مطرح مي‌شود. آيا از فوتبال ما پيشنهاد همكاري داشتيد؟

بله. همين چند وقت قبل يك پيشنهاد از يك‌ تيم ‌ايراني‌ دريافت كردم كه البته نام آن تيم را به شما نمي‌گويم! ضمن اينكه اخيرا هم از طريق يكي از دوستانم كه در ايران يك ايجنت است به من پيشنهاد شد تا هدايت يك تيم باشگاهي از ايران را بپذيرم كه آن را رد كردم چون من تا آخر دسامبر با آذربايجان قرارداد دارم و به عنوان يك مربي حرفه‌اي به ادامه كار و تعهدات خودم بسيار جدي هستم.

بعد از اتمام قرارداد شما با آذربايجان‌ آيا ممكن است ايران مقصد بعدي شما باشد؟

خب من هميشه تمايل دارم پيشنهاداتي كه از سراسر جهان دريافت مي‌كنم را بررسي كنم. همانطور كه مي‌دانيد فعاليت حرفه‌اي من فقط در ايتاليا متوقف نشد و در اسپانيا كار كردم و بعد در آلباني و حالا هم در آذربايجان حضور دارم. با بازيكنان بسيار بزرگي مثل روبرتو باجو و سانچس و دي بياجو يا داميانو توماسي و بازيكناني در اين مقياس كار كردم. با اين حال هميشه به عنوان يك مربي حرفه‌اي مايل هستم تا پيشنهادات را از همه جاي دنيا بررسي كنم و به آن فكر كنم.

فوتبال ايران را تعقيب مي‌كنيد؟ آيا سطح فوتبال ايران بالاتر از آذربايجان است يا بالعكس؟

درباره تفاوت و سطح آن بايد بگويم ‌من از اين ‌نظر به آن اهميت نمي‌دهم! منظورم‌ اين است به اين ‌فكر نمي‌كنم‌ كه سطح فوتبال كدام كشور بالاتر يا پايين‌تر است. به بد و خوب فوتبال دو كشور اهميتي نمي‌دهم و فكر نمي‌كنم اين سوژه‌اي باشد كه در اينجا مطرح شود، يا درباره آن بخواهيم صحبت كنيم.

بسيار خب! از ايران چه ‌اندازه شناخت داريد؟

به نظر من دنياي فوتبال با آنچه در واقعيت و در كشورهاي مختلف وجود دارد متفاوت است. ذهنيتي كه از كشور ايران دارم درباره همسرم است كه چند سال قبل به كشور شما سفر كرد و چند روزي در آنجا بود و از نقاط مختلف ديدن كرد. به ياد دارم وقتي كه برگشت خاطرات به يادماندني و شاد را از انسان‌ها و جاهايي كه ديده بود و آنچه از واقعيت ايران بود با خودش به همراه داشت.

سوالات ما متفرقه شد. درباره سردار آزمون هم بگوييد. ستاره فوتبال ايران در كشور شما و در تيم رم بازي مي‌كند. به نظر شما مي‌تواند در اين تيم موفق شود؟

درباره سردار آنچه من مي‌دانم قطعا تجربه سختي برايش خواهد بود. او در بازي قبلي هم براي دقايق كمي بازي كرد چون بازي در سري A اصلا ساده نيست. به خصوص براي بازيكناني كه از خارج از ايتاليا به اين كشور مي‌آيند. سردار بايد خيلي سريع خودش را با شرايط وفق دهد و بايد به اين درك برسد كه بازي در ايتاليا با آنچه در روسيه يا ايران تجربه كرده بسيار متفاوت است. سردار بايد بداند در زمين بازي زمان كمي براي تصميم‌گيري دارد و در شرايط مسابقه نياز است كه خيلي سريع تصميم‌گيري كند. او هميشه بايد در بهترين شرايط خودش باشد، بازي در آنجا اصلا ساده نيست اما دقايقي كه براي رم بازي مي‌كند قطعا تجربيات‌ بسيار مهمي براي وي خواهد بود.

سوال آخر، درباره حضور مانچيني در فوتبال آسيا و كشور عربستان چه نظري داريد؟

مي‌دانم كه كار ساده‌اي براي او نخواهد بود چون او كار زيادي براي تغيير ذهنيت بازيكنان دارد. بايد سطح آنها را از نظر كارهاي فني و تاكتيكي و ديگر مسائل درك كرد. كار مانچيني خيلي سخت است اما او آزاد است كه هرچه براي خودش و شغلش مناسب مي‌داند را انتخاب كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون