جاده ابر، يك بام و دو هواي موافقان
151 نماينده به روحاني درباره جنگل ابر نامه نوشتند
فاطمه باباخاني/ داستان جاده جنگل ابر سالهاست در ادارات دولتي، مجلس و اعتراضات فعالان محيط زيست مطرح ميشود. دولت مهرورز جديترين حركتها را براي ساخت اين جاده آغاز كرد و مصوبههاي را به تصويب هيات وزيران گذراند. با اين حال عمر اين دولت كفاف نداد افتادن درختهاي اين جنگل چند هزار ساله را ببيند. حال 151 نماينده مجلس در نامهيي به رييس دولت تدبير و اميد از او خواستهاند به مصوبههاي دولت قبل جامه عمل بپوشاند. در اين نامه توسعه جاده جنگل ابر به عنوان جادهيي كه از زمان جنگ جهاني دوم موجود بوده و از آن ميتوان براي توسعه روابط تجاري با آسياي ميانه بهره گرفت، درخواست شده است. اين نمايندگان از رييسجمهور خواستند دستور تكميل عمليات اجرايي جاده عليآباد به ابر را صادر كند. اسماعيل كهرم مشاور معصومه ابتكار در پاسخ به اين گفتهها به «اعتماد» گفت: جنگل ابر 10 درصد ذخاير سرخدار را در خود جاي داده است، گونهيي كه جدا از منحصر به فرد بودن در مصارف پزشكي كاربرد دارد و از آن به عنوان داروي ضد سرطان بهره گرفته ميشود. وي جادهسازي در اين جنگل را موجب نابودي جنگل ابر دانست و تصريح كرد: جاي تاسف است در كشور ما شاهد چنين برخوردهايي با ذخاير طبيعي خود هستيم در حالي كه در ساير كشورها اين منابع بهشدت محافظت ميشوند. مديركل منابع طبيعي استان سمنان نيز در گفتوگو با اعتماد اظهار كرد: جادهيي كه اكنون مورد نظر است به عنوان جاده مالرو و براي ارتباط مناطق روستايي استفاده ميشده است. سيدحسن ميرعماد با بيان اينكه اين جاده حتي از توجيه اقتصادي نيز برخوردار نيست، افزود: اين جاده حتي در صورت احداث به واسطه شرايط آب و هوايي و سرما و يخبندان كاربرد ندارد ضمن اينكه در فصول مورد استفاده نيز در زمان غروب با انبوه مه مواجه خواهيم بود. وي شيب بالا را از ديگر مشكلات ساخت جاده در اين جنگل عنوان كرد و ادامه داد: جدا از مباحث فني ما در برخي مناطق با پوشش 90 درصدي جنگلي روبهرو هستيم كه اين امر نشاندهنده حساسيت بالاي منطقه در برابر تغييرات است. عليرضا وليان از فعالان محيطزيست شاهرود كه از ابتداي بحث جادهسازي در جريان اخبار آن بوده است نيز به اعتماد گفت: در طول اين سالها گفتههاي متناقضي را از مسوولان و برخي نمايندگان درباره توجيه جادهسازي در اين منطقه شنيدهايم. وي در پاسخ به گفتههاي نماينده عليآباد درباره پيشينيه اين جاده در زمان جنگ جهاني دوم اظهار كرد: جادهيي كه در آن دوران وجود داشته جاده شاهرود و آزادشهر است كه اكنون در حال تبديل شدن به بزرگراه است و قرار است روي آن اصلاحاتي صورت گيرد. وليان با بيان اينكه راههاي مالرو در شمال و جنوب البرز براي ساليان دراز وجود داشته است، تصريح كرد: دراين جنگل جز راه دسترسي به خط لوله نفت، گاز و برق جاده ديگري وجود نداشته است. اين فعال محيطزيست درباره تاثير ساخت اين جاده بر تجارت آسياي ميانه و اقتصاد منطقه گفت: در حال حاضر آزادراه شاهرود- آزادشهر كه به گنبد و اينچهبرون وصل ميشود توان انجام اين كار را دارد و ساخت جاده در جنگل با هزينه بسيار بالا حتي از توجيه اقتصادي نيز برخوردار نيست. وي در همين رابطه به اختلاف شيب 1200 متري منطقه اشاره و تاكيد كرد: شيب مجاز براي جادهسازي 4 درصد است كه با ملاحظاتي ميتوان آن را تا 6 درصد ارتقا داد. با اين تفاصيل اين جاده بايد 20 كيلومتر باشد در حالي كه روي نقشه فاصله دو روستاي ابر و شيرين آباد چيزي در حدود دو تا سه كيلومتر است. بنابراين براي جادهسازي بايد كمر كوه را دور زد و در حداكثر شيب آن را احداث كرد. وي درباره ملاحظات ايمني پس از احداث نيز خاطرنشان كرد: حتي به فرض تكميل اين فرآيند نخستين گروهي كه از آن متضرر خواهند شد مردم شيرين آباد هستند كه با رانش زمين مواجه ميشوند. با توجه به جنس زمين منطقه، درختان نگهدارنده خاك هستند و با قلع و قمع درختان اين روستا در معرض تخريب خواهد بود. نماينده مردم عليآباد از امضاكنندگان و پيگيريكنندگان جاده ابر نيز درگفتوگو با اعتماد با رد كردن وجود جاده خوشييلاق در زمان جنگ جهاني دوم گفت: در آن دوره تنها ما شاهد جادههاي مالرو بوديم و جاده آسفالت در اين منطقه وجود نداشت. رحمتالله نوروزي، در پاسخ به اين پرسش كه جادهيي كه شما مطرح ميكنيد با مختصات ترانزيتي خود چه عرضي خواهد داشت و چند متر بايد در دل جنگل ابر به عنوان يكي از بكرترين جنگلهاي ايران زده شود آن را به مسوولان وزارت راه محول و اظهار كرد: ما از حافظان منابع طبيعي هستيم و معتقديم حتي اگر يك سرخدار در اين مسير قطع شود، نبايد اين جاده احداث شود. وي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه به گفته عدهيي اين جاده قرار است از سمت قلعه نو خرقان زده شده و به اين واسطه شما اصرار بر ساخت آن داريد، آن را منكر و از جلسه برگزار شده در اين روستا براي جمعآوري امضا براي احداث جاده ابر نيز اظهار بياطلاعي كرد. او در همين رابطه تاكيد كرد: اين جاده از روستاي ابر زده شده و هيچ ربطي به روستاي خرقان ندارد. علياكبر آشوري، رييس شوراي ده ابر به عنوان بزرگترين روستاي حاشيه اين جنگل نيز به اعتماد گفت: با توجه به تعدد جادههاي محور شاهرود و شمال احداث اين جاده هيچ ضرورتي ندارد. وي افزود: از زماني كه به عنوان عضو شوراي روستاي ابر در حال فعاليت است هيچ درخواستي از اهالي بابت ساخت جاده نداشته است و گفت: اين جاده به واسطه مختصات منطقه تنها در فصولي از سال قابل استفاده است و به واسطه شيب بالا نيز خطراتي را به دنبال دارد. آنچه از اين گفتهها برميآيد نشاندهنده هزينههاي بالا و ايمني پايين جاده ابر است، پرسش اين است كه 151 نماينده در دوران سخت اقتصادي با چه توجيهي اصرار بر ساخت اين جاده دارند و آيا نزديك شدن به انتخابات مجلس تنها دليل اين اقدام شتابزده نيست؟