• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5600 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۰ مهر

دستورات معاون اول رييس‌جمهور براي حل مشكلات كشاورزان شمالي

جلسه بررسي مشكلات و مسائل كشاورزان سه استان شمالي كشور با حضور معاون اول رييس‌جمهور برگزار شد و محمد مخبر دستورات ويژه‌اي را براي برون‌رفت از وضعيت فعلي و رفع مسائل موجود صادر كرد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني معاون اول رييس‌جمهور، در اين جلسه كه با حضور وزير جهاد كشاورزي، استانداران مازندران و گيلان، نمايندگان استان‌هاي مازندران، گيلان و گلستان در مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان كشاورزان و اتحاديه‌هاي محصولات مختلف كشاورزي برگزار شد، محمد مخبر حمايت از توليدات داخلي و محصولات كشاورزي را وظيفه دولت در راستاي خودكفايي و تامين امنيت غذايي دانست و به عنوان مثال به خريد گندم اشاره و تصريح كرد: در حالي كه در قانون بودجه تنها ۷۰ هزار ميليارد تومان براي خريد تضميني گندم ديده شده بود، اما دولت در راستاي حمايت از كشاورزان و گندمكاران تاكنون ۱۲۵ هزار ميليارد تومان براي خريد اين محصول هزينه كرده و حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان ديگر نيز به زودي پرداخت خواهد كرد. 
معاون اول رييس‌جمهور حمايت از محصولات استان‌هاي شمالي را نيز در همين راستا مهم برشمرد و با تاكيد بر لزوم جلوگيري از واردات برنج خارجي اظهار داشت: مادامي كه يك گرم برنج داخلي در انبارهاي كشاورزان وجود دارد، واردات و توزيع برنج خارجي تخلف محسوب مي‌شود و دستگاه‌هاي نظارتي با افراد خاطي و متخلفين در اين زمينه برخورد خواهند كرد. مخبر همچنين از وارد‌كنندگان برنج خواست به جاي واردات، محصول توليد‌كنندگان و كشاورزان داخلي را خريداري كنند و دولت نيز از آنان حمايت خواهد كرد. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به گزارش نمايندگان مردم استان‌هاي شمالي در مجلس شوراي اسلامي مبني بر فرسوده شدن ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي كارخانه‌هاي شاليكوبي تصريح كرد: دولت اعتباراتي را به منظور حمايت از كشاورزان و شاليكاران در راستاي بازسازي و نوسازي ماشين‌آلات شاليكوبي اختصاص خواهد داد. مخبر همچنين از بررسي موضوع تعيين خط اعتباري براي خريداران برنج داخلي خبر داد و گفت: اين موضوع در بانك مركزي مورد بررسي قرار خواهد گرفت تا در صورت امكان خط اعتباري در نظر گرفته شود.
معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به بدهي تسهيلات و وام‌هاي برنجكاران و چايكاران اين استان‌ها خاطرنشان كرد: اين موضوع در جلسه هيات وزيران بررسي خواهد شد و تلاش خواهيم كرد وام‌هاي برنجكاران و چايكاران سه استان شمالي كشور استمهال شود. وي با اشاره به واردات بي‌رويه برنج و برخي محصولات ديگر در سال‌هاي گذشته افزود: بخش زيادي از مشكلات كشاورزان ناشي از واردات بي‌رويه در سال‌هاي قبل است كه بايد با برنامه‌ريزي و مديريت مناسب و به صورت تدريجي اين مسائل را حل و فصل كنيم. مخبر استانداران سه استان شمالي كشور را مكلف كرد به منظور فروش برنج كيفي باقيمانده در انبارهاي كشاورزان و ساير محصولات كشاورزي و باغي، راهكارهاي تسهيل صادرات اين محصولات را بررسي كنند تا از طريق منابع حاصل از صادرات، بخشي از مطالبات كشاورزان تامين شود. معاون اول رييس‌جمهور همچنين از مسوولان مربوطه خواست ميزان اثرگذاري تصميمات اتخاذ شده براي حل مشكلات كشاورزان را بررسي كنند تا چنانچه مشكلات موجود همچنان مرتفع نشده بود، تصميمات و تدابير ديگري نيز اتخاذ شود. همچنين وزير جهاد كشاورزي در اين جلسه راهبرد اصلي اين وزارتخانه را حمايت از توليد داخل و كشاورزان عنوان كرد و گفت: رويكرد جدي اين وزارت تامين نيازهاي كشور از محل توليدات داخلي و محصولات كشاورزان است. نيكبخت همچنين با تاكيد بر اينكه از لحظه حضورم در اين وزارتخانه تاكنون هيچ ثبت سفارشي براي واردات برنج انجام نشده است، تصريح كرد: با جديت پاي حمايت از كشاورزان و توليد داخلي ايستاده‌ايم و اجازه نخواهيم داد كشاورزان دچار آسيب و خسارت بيشتري شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون