• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5600 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۰ مهر

اهميت افكار عمومي در حمايت از فلسطين

۴-  مجموع اين عوامل طي دهه‌ها تداوم آن در مناطق اشغالي باعث شكست اخلاقي اسراييل در ميان بخش بزرگي از افكار عمومي جهان بوده است. عاملي كه با همه كم‌قدرتي افكار عمومي، فقدان آن موجب پيشروي بيشتر اسراييل و كشتار فراوان‌تر فلسطينيان بي‌گناه مي‌شد. 
۵-  عمليات توفان الاقصي اگرچه بنا بر حق مبارزه نيروهاي تحت اشغال با اشغالگران، توجيه حقوقي دارد، اما برخي ابعاد آن از جمله جان باختن تعداد زيادي زن و كودك و غيرنظاميان و به اسارت بردن برخي از آنها، موجب نقدهاي اخلاقي و حيرت و تاثر بخشي از افكار عمومي شده است. آنها اگرچه مقاومت و حتا جنگ را حق فلسطينيان مي‌دانند، اما خواهان حفظ برتري اخلاقي آنها و عدم خدشه بر اسطوره مظلوميت و مروت فلسطينيان و عدم فرصت مظلوم‌نمايي براي رژيم آپارتايدي اسراييل هستند و برخي اقدامات حماس عليه غيرنظاميان را غيرقابل دفاع مي‌دانند. لذا برخي كه اين اصل را در برخي تصاوير وايرال شده از عمليات اخير حماس مخدوش شده ديده‌اند، ترجيح به تداوم حمايت از حقوق مظلومان فلسطين اما سكوت يا نقد نسبت به عمليات توفان‌الاقصي دارند. كساني هم كه قصد حمايت مطلق دارند بايد بتوانند به اين بخش از نقدهاي افكار عمومي و پرسش‌هايي كه درباره ناسازگاري اين موضع با ديگر مواضع مدني، حقوق بشري و صلح‌خواهانه آنهاست به نحوي پاسخ دهند. اين مطالبه به عينه در روزهاي اخير ديده مي‌شود. هرچند با گذر زمان ابعاد ديگري از وقايع آن روز به مرور روشن مي‌شود تا آثار تبليغات يكسويه را تعديل كند .
۶-  با همه اين احوال، تشديد كم سابقه كشتار فلسطينيان بي‌گناه و ويراني غزه، خطري است كه پس از توفان الاقصي شاهد وقوع آن هستيم. اگر كسي به فلسطينيان حق واكنشي مانند اتفاقات آن عمليات را در برابر اشغال و ويراني منازل‌شان نمي‌دهد، طبعا نبايد نسبت به بمباران و موشكباران وسيع غزه هم بي‌تفاوت باشد و براي ممانعت از آن هر آنچه مي‌تواند انجام دهد.
۷-  بايد مراقب بود كه بين مواضع انساني و مدني و حقوقي با مواضع حاكميتي خلط نشود. اصل ضروري براي حاكميت، عدم ورود مستقيم به مناقشه و دور نگه داشتن كشور از تركش‌ها و پيامدهاي احتمالي آن است. ملاحظه‌اي كه خوشبختانه در مواضع رسمي مقامات ارشد نظام تاكنون ديده شده است.
۸- حرف آخر آنكه سرمايه اصلي بسياري از نيروهاي مظلوم و تحت ستم، افكار عمومي است. اين افكار عمومي اغلب تبديل به قدرتي متناسب در توازن واقعي قوا نمي‌شود اما اين دليل كافي براي ناديده گرفتن آن نيست. اين نكته‌اي است كه هم فلسطينيان و هم حاميان آرمان فلسطين بايد درنظر بگيرند و از آن به مثابه نماد شرافت مقاومت پاسداري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون