• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5600 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۰ مهر

ماجراي دعواي ايلان ماسك با اتحاديه اروپا

اروپا در خطر جنگ داخلي است

يك مقام ارشد اتحاديه اروپا به ايلان ماسك، مديرعامل رسانه اجتماعي «ايكس» (توييتر سابق) هشدار داد اين بلوك چنانچه ماسك اجازه به انتشار «محتواي تروريستي» در اين رسانه اجتماعي را بدهد، از وي شكايت خواهد كرد و خواستار برخورد او با «انتشار اطلاعات دروغ» در رسانه اجتماعي خود شد.
تي‌يري برتون، كميسيونر بازار داخلي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي تحت عنوان «نامه فوري به ماسك» در روز سه‌شنبه به آنچه «الزامات بسيار دقيق» توضيح داده شده در قوانين تنظيمي اين بلوك براي اينترنت خواند، اشاره كرده و خواستار سختگيري بيشتر شبكه اجتماعي «ايكس» در اجراي اين قوانين شد.
به نوشته پايگاه «راشاتودي»، اين اتحاديه ادعا كرد: سيلي از اطلاعات دروغ مربوط به نبرد جاري بين نيروهاي مقاومت فلسطين و رژيم صهيونيستي در اين شبكه اجتماعي منتشر شده است.
برتون با توصيف از حملات حماس به رژيم صهيونيستي به عنوان «حملات تروريستي» خطاب به ايلان ماسك اظهار كرد: «به دنبال حملات تروريستي حماس عليه اسراييل، نشانه‌هايي از اينكه از شبكه اجتماعي شما براي اشاعه محتواي غيرقانوني و اطلاعات دروغ در اتحاديه اروپا استفاده مي‌شود، كسب كرديم.
شبكه اجتماعي ايكس بايد زماني كه به آن درباره محتواهاي غيرقانوني هشدار داده شد به شكل عيني، به موقع و با پشتكار با آنها برخورد كرده و محتواهاي مربوطه را پاك كند.»
به گزارش ايسنا، برتون مثال مشخصي درباره آنچه «محتواي تروريستي و خشونت‌آميز» منتشر شده در شبكه اجتماعي ايكس خواند، ذكر نكرد و صرفا گفت: «سازمان‌هاي مربوط به جامعه مدني و رسانه‌هاي عمومي» موارد متعددي از انتشار «تصاوير جعلي و دستكاري شده» شامل تصاويري از درگيري‌هاي نامربوطي كه «تغيير كاربري داده شدند» و مواردي از انتشار «ويديوهايي كه در واقع متعلق به بازي‌هاي ويديويي بوده‌اند» را گزارش كردند.
اين مقام اروپايي خاطرنشان كرد، انتظار دارد كه تيم ايلان ماسك يك «پاسخ فوري، دقيق و كامل» را در عرض 24 ساعت ارايه دهد و هشدار داد مقامات اتحاديه اروپا ممكن است شبكه اجتماعي ايكس را در صورتي كه به قانون تنظيمي اساسي اين بلوك براي اينترنت تحت عنوان قانون خدمات ديجيتال پايبند نباشد، مجازات كنند.
در همين حال ايلان ماسك با انتشار پستي در فضاي مجازي به اين نامه واكنش نشان داده و از برتون خواست «ليستي از تخلفات مورد اشاره‌اش در شبكه اجتماعي ايكس را ارايه كند تا عموم مردم بتوانند آنها را ببينند.»
او اضافه كرد: «سياست ما اين است كه همه ‌چيز شفاف و منبع باز باشد. مي‌دانم كه اتحاديه اروپا از چنين رويكردي حمايت مي‌كند.»
برتون از ذكر موارد مشخص اشاعه اطلاعات دروغ خودداري كرده و به جاي آن گفت: ايلان ماسك «خيلي خوب به گزارش‌هاي مقامات و كاربران شما درباره محتواهاي جعلي و تمجيد از خشونت مطلع است.»
برتون خطاب به ايلان ماسك گفت: «اين به عهده شماست كه نشان دهيد حرف‌تان با عمل‌تان در ارتباط با اين مسائل يكي است.»
اما اختلافات ميان ماسك و اتحاديه اروپا به همين مورد اخير خلاصه نمي‌شود، چراكه وي روز گذشته در پيامي در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: اگر اوضاع كنوني به همين منوال ادامه پيدا كند، جنگ داخلي در اروپا محتمل است.
گفتني است جورجيا ملوني، نخست وزير ايتاليا پيش‌تر گفته بود، تمامي كشورهاي اروپايي روي ضرورت مبارزه با مهاجرت غيرقانوني در مرزهاي اروپا موافقت كرده‌اند.
در اوايل اكتبر، شوراي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه توافقي را در مورد يك سياست مشترك جديد پناهندگي و مهاجرت با هدف حل و فصل شرايط بحراني مرتبط با مهاجرت امضا كرده است.
قانون جديد چارچوبي را ايجاد مي‌كند كه به كشورهاي عضو اين بلوك اجازه مي‌دهد تا در صورت هجوم غيرمنتظره پناهجويان، قوانين خاصي از جمله قوانين مربوط به ثبت‌نام يا درخواست پناهندگي را تنظيم كنند.
در بيانيه شوراي اتحاديه اروپا همچنين آمده است: اين مقررات شامل يك بند در مورد همبستگي با كشورهاي عضو اتحاديه اروپاست كه با بحران مهاجرت مواجه هستند كه شامل جابه‌جايي پناهجويان از يك كشور در شرايط بحراني به ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مي‌شود. در ماه ژوئن، پس از چندين سال مذاكره اتحاديه اروپا به توافقي براي اصلاح سياست مهاجرت خود دست يافت.
بر اساس سيستم پيشنهادي، كشورهاي عضوي كه از پذيرش مهاجران واجد شرايط خودداري مي‌كنند، ملزم به پرداخت ۲۰ هزار يورو به ازاي هر نفر به صندوق پناهندگان اتحاديه اروپا خواهند بود. لهستان يكي از دو كشوري بود كه به اين طرح راي منفي داد.
در همين راستاست كه ايلان ماسك به عنوان ثروتمندترين فرد جهان در پيام اخير خودش هشدار داده كه اگر اتحاديه اروپا تغييري در سياست‌هاي مهاجرتي خود ايجاد نكند يك جنگ قريب‌الوقوع داخلي در اروپا رخ خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون