• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5600 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۰ مهر

بهترين تمام‌كننده‌هاي تاريخ فوتبال

وقتي صحبت از چسباندن توپ به تور به ميان مي‌آيد، چه كسي از همه بهتر است؟

در اينجا، ما بهترين‌هايي را كه تاكنون بوده‌‌اند مرور مي‌كنيم...

30- برايان كلاف

به عنوان يك مربي، كلاف چيزي كمتر از يك افسانه نبود و دوران بازي او نيز خيلي بد نبود. ناتينگهام فارستي سابق يكي از بهترين آمارهاي تك فصلي تاريخ ليگ انگليس را براي بورو به ثبت رساند: 43 گل در 42 بازي در فصل 59/1958.

29- جورج كامسل

پركارترين مهاجم انگليس كه احتمالا هرگز نامش را نشنيده‌ايد، شايد جرج كامسل باشد. او ميانگين دو گل در هر بازي براي سه شيرها را دارد و 18 بار در 9 بازي ملي در دهه‌هاي 1920 و 1930 به گل رسيد. او زماني كه با ميدلزبورو در فصل 27/1926 ليگ دسته دوم را به دست آورد، 59 گل در 37 بازي به ثمر رساند.

28- هنريك لارسون

از سلتيك گرفته تا بارسلونا و منچستريونايتد، هنريك لارسون وزن عظيمي از توقع گلزني در برخي از بزرگ‌ترين باشگاه‌هاي فوتبال جهان را به دوش مي‌كشيد. او در اولي بود كه واقعا پيشرفت كرد، با زدن 242 گل در 313 بازي.

27- استن مورتنسن

اولين بازيكني كه در فينال جام حذفي هت‌تريك كرد 284 گل براي باشگاه و كشور انگلستان به ثمر رساند. او همچنين اولين بازيكن انگليس بود كه در فينال جام جهاني گلزني كرد.

26- فقط فونتين

جاست فونتين يكي از پركارترين گلزنان جام جهاني در تاريخ بود. اين بازيكن فرانسوي در مجموع در 21 بازي ملي، 30 گل زد و در سطح باشگاهي براي نيس و ريمز به همان اندازه عالي بود.

25- داوور سوكر

اولين فوق ستاره فوتبال كرواسي، پس از استقلال اين كشور بود. گل‌هاي داوور سوكر به كشورش كمك كرد تا در جام جهاني 1998 به مقام سوم برسد. در سطح باشگاهي، سوكر در دوران حضورش در لاليگا با سويا و رئال‌مادريد پركارترين بود.

24- پائولو روسي

يكي از معدود بازيكناني كه جام جهاني و همچنين جوايز كفش طلا و توپ طلا مسابقات را برده است، مسلما پائولو روسي بهترين مهاجم تاريخ ايتاليا است. زماني روسي كه گران‌ترين بازيكن روي زمين بود، كشورش را با 6 گل در جام جهاني 1982 از جمله گل افتتاحيه در فينال به قهرماني رساند.

23- هوگو سانچز

هوگو سانچز به‌ طور گسترده به عنوان بهترين بازيكن مكزيكي در تمام دوران شناخته مي‌شود. او در سال 1985 از رقيب رئال يعني اتلتيكو به كهكشاني‌ها پيوست. سانچز با توانايي به ثمر رساندن انواع گل‌ها در چهار نوبت به عنوان بهترين گلزن لاليگا معرفي شد.

22- ميروسلاو كلوزه

براي هر كسي كه با تماشاي جام جهاني در دهه‌هاي اول قرن بيست و يكم بزرگ شده است، ميروسلاو كلوزه احتمالا يكي از اولين نام‌هايي است كه به ذهن مي‌رسد. اين شكارچي درخشان آلماني در چهار دوره مسابقات 16 گل به ثمر رساند. او همچنين از مرز 50 گل براي كايزرسلاترن، وردربرمن، بايرن‌مونيخ و لاتزيو در سطح باشگاهي گذشت.

21- ساندور كوچيس

يكي از اعضاي كليدي تيم افسانه‌اي مجارستان در دهه 1950. ساندور كوچيس در 537 بازي حرفه‌اي خود 556 گل به ثمر رساند. از جمله 75 گل در 68 بازي ملي براي مجارستان. او براي مجارستان هفت هت‌تريك كرد.

20- رونالدو

رونالدو «اصلي» به بازتعريف نقش مهاجم مركزي در دهه 1990 و اوايل دهه 2000 كمك كرد. او كه ستاره‌اي براي بارسلونا و رئال‌مادريد بود در جام جهاني 2002 به اوج رسيد، جايي كه او به عنوان بهترين گلزن كار را به پايان رساند و هر دو گل برزيل را در مسير پيروزي مقابل آلمان در فينال به ثمر رساند.

19- مو صلاح

شايد بهترين فوتباليست آفريقايي تمام دوران كه در سال 2017 به ليورپول پيوست. اين مهاجم مصري با قرمزها به تمام عناوين دست پيدا كرده است. مو صلاح با به ثمر رساندن چند گل واقعا جادويي در اين روند تاثيرگذار بوده و تبديل به يكي از گلزنان برتر تمام دوران باشگاه شده است.

18- ديكسي دين

ديكسي دين نامش را با 60 گل تاريخي خود در ليگ درحالي كه اورتون در فصل 28/1927 قهرمان ليگ دسته اول شد، در فرهنگ عامه فوتبال انگليس ثبت كرد. اولين بازيكن تاريخ كه پيراهن شماره 9 را پوشيد، آن‌هم در فينال جام حذفي 1933، اولين بازي كه در آن شماره پيراهن درج شده بود.

17- جيمي گريوز

گريوز، اسطوره تاتنهام، چلسي و انگليس، هنر گلزني را آسان جلوه داد. بهترين گلزن تاريخ اسپرز براي بيش از نيم قرن تا زماني كه هري كين در سال 2023 ركوردش را شكست.

16- رود فن نيستلروي

شايد ويرانگرترين شكارچي دوران ليگ برتر، رود فن نيستلروي بود كه به ندرت از بيرون محوطه جريمه گلزني كرد. از 150 گلي كه اين هلندي در طول 5 سال حضور در منچستريونايتد به ثمر رساند، تنها يكي از آنها از فاصله 18 متري به ثمر رسيد.

15- كيليان امباپه

كيليان امباپه، علي‌رغم اينكه لزوما به عنوان يك مهاجم مركزي بازي نمي‌كند، يك تمام‌كننده مادرزاد است. كيليان كه با قهرماني فرانسه در جام جهاني 2018 به عنوان بهترين بازيكن جوان شناخته شد، كفش طلايي را به دست آورد. خروس‌ها تقريبا تاج خود را در سال 2022 حفظ كردند و او اولين بازيكن پس از جف هرست بود كه موفق به هت‌تريك در جام جهاني شد.

14- رابرت لواندوفسكي

تعداد كمي از بازيكنان در تاريخ توانسته‌اند گل‌هاي بيشتري از لواندوفسكي در بوندسليگا يا ليگ قهرمانان اروپا به ثمر برسانند. كاپيتان پركار لهستان اين موفقيت‌ها را هفت سال متوالي انجام داده است. حتي در فصل 2020/2019، زماني كه كوويد اوضاع را به‌هم ريخته بود او با 55 گل سد عبور از 50 گل را شكست.

13- آلن شيرر

منظره آلن شيرر كه يك دست خودرا بالا برده است، براي مخالفان بلكبرن روورز و نيوكاسل در دهه‌هاي 1990 و 2000 بسيار آشنا بود. شيرر كه سه فصل بين سال‌هاي 1994 و 1997 برنده كفش طلاي ليگ برتر شد، 282 گل در ليگ برتر انگليس به ثمر رساند و همين‌طور 30 گل ديگر براي انگليس.

12- زلاتان ابراهيموويچ

زلاتان ابراهيموويچ، يكي از مهيب‌ترين شخصيت‌هاي بازي قرن بيست و يكم، به عنوان يكي از مهيب‌ترين گلزنان هم شناخته مي‌شود. اين سوئدي مشهور و رك و صريح بارها موفق به گلزني شد اما او چند گل تاريخي هم از خود به جا گذاشته است، ازجمله ضربه برگردان 35 ياردي مقابل انگليس در سال 2013.

11- هري كين

در ميان كشنده‌ترين گلزنان فوتبال اروپا، هري كين براي چسباندن توپ به تور به فرصت كمي نياز دارد. كين كه برنده كفش طلا در ليگ برتر انگليس و جام جهاني است، يكي از مرگبارترين پنالتي‌زنان جهان است.

10- لوئيس سوارز

مسلما بهترين بازيكن تاريخ اروگوئه، ال پيستولرو، گل‌هاي خود را در هر كجا كه رفته به ثمر رسانده است و با 59 گل در 53 بازي براي بارسلونا در فصل 16/2015 به اوج خود رسيده است.

9- پله

براي بسياري، پله بزرگ و فقيد هنوز هم بهترين بازيكني است كه تا به حال يك زمين فوتبال را زيبا كرده است. او قطعا اين كار را انجام داد و گل‌هاي زيادي به ثمر رساند. ازجمله 12 گل در 14 بازي جام جهاني. مجموع 1279 گل استاد برزيلي در 1363 بازي ازجمله بازي‌هاي دوستانه به عنوان ركورد جهاني گينس ثبت شده است.

8- اوسبيو

اوسبيو يكي ديگر از بزرگان غيرقابل انكار تمام دوران، همچنين يكي از پركارترين مهاجمان بود. بهترين گلزن جام جهاني 1966، جايي كه او الهام‌بخش پرتغال شد تا مقام سوم را به دست بياورد. او در طول دوران درخشان خود به ‌طور ميانگين نزديك به يك گل در هر بازي زد.

7- ماركو فان باستن

والي ظالمانه ماركو فان باستن براي هلند در برابر اتحاد جماهير شوروي در فينال يورو 1988 بدون شك يكي از بهترين گل‌هاي تمام دوران است و اين يكي از بيش از 300 گلي بود كه او در طول يك دوران نه چندان طولاني اما واقعا پربار به ثمر رساند. آسيب‌ديدگي مچ پا، باستن را در سن 28 سالگي مجبور به بازنشستگي كرد. معلوم نيست اگر او مصدوم نبود چه اعدادي در گلزني به ثبت مي‌رساند.

6- روماريو

روماريو بيش از دو دهه را صرف ترساندن مدافعان در سطح باشگاهي و بين‌المللي كرد و در مجموع در 1003 بازي، 785 گل به ثمر رساند. روماريو توسط مربي‌اش در بارسلونا، يوهان كرايف، به عنوان «نابغه محوطه جريمه» توصيف شد. در حالي كه ديگو مارادونا او را در زمره بهترين بازيكناني قرار داد كه تا به حال ديده است.

5- فرانس پوشكاش

فرانس پوشكاش، كاپيتان نمادين تيم مجارستان، اغلب به عنوان اولين فوق ستاره بين‌المللي فوتبال درنظر گرفته مي‌شود. پوشكاش در 792 بازي حرفه‌اي 802 گل به ثمر رساند. شايد دو گل از معروف‌ترين آنها در پيروزي 6-3 مجارستان بر انگليس در ومبلي در سال 1953 موسوم به مسابقه قرن رقم خورد.

4- گرد مولر

گرد مولر يك تهديد كامل در محوطه جريمه بود. در طول دهه 1970 هر جام ممكن را با بايرن‌مونيخ و آلمان غربي به دست آورد. Der Bomber در جام جهاني 1970 و قهرماني اروپا 1972 به عنوان بهترين گلزن شناخته شد و همچنين ميانگين تقريبا يك گل در هر بازي در جام اروپا را به دست آورد.

3- ارلينگ هالند

ماشين گل نروژي هرگز از شكستن اين ركوردها دور نيست. همان‌طور كه مجموع گل‌هاي يك فصل ليگ برتر را با زدن 36 گل در اولين فصل حضور خود در منچسترسيتي شكست.

2- ليونل مسي

از ليگ قهرمانان با بارسلونا گرفته تا جام جهاني به عنوان كاپيتان آرژانتين، ليونل مسي همه‌چيز را برده است. او به همه تيم‌ها گل زده است. او يكي از بهترين‌هاي تاريخ بوده‌ كه در فصل 12/2011،
73 گل در 60 بازي براي بارسا به ثمر رساند.

1-كريستيانو رونالدو

بحث بر سر اينكه كدام يك از كريستيانو رونالدو و ليونل مسي بازيكن بهتري است تا پايان زمان ادامه خواهد داشت اما اعداد و ارقام باعث مي‌شود كه برتري نهايي رونالدو غيرقابل بحث باشد. ركورددار گلزني رئال‌مادريد و نماد تيم ملي پرتغال با بيش از 800 گل براي باشگاه و تيم ملي در طول 20 سال فعاليت حرفه‌اي. او اولين بازيكن اروپايي بود كه 100بار در سطح بين‌المللي موفق به گلزني شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون