• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5603 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۴ مهر

«اعتماد» گزارش مي‌دهد

فهرست بزرگ‌ترين دشمني‌هاي فوتبالي جهان و جايگاه سرخابي‌هاي تهران

پرسپوليس نماينده طبقه كارگر است و استقلال نماينده طبقه متوسط!

گروه  ورزش

نشريه انگليسي فورفورتو در گزارشي بزرگ‌ترين دربي‌هاي دنيا را منتشر كرده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، اين نشريه نوشت: فوتبال ممكن است فقط يك بازي باشد، اما در عين حال يك جنگ هم هست. ما بزرگ‌ترين دربي‌ها را از سراسر جهان انتخاب كرده‌ايم كه شور، شدت و احساسات گاه بدي را برمي‌انگيزد. از بوينوس‌آيرس گرفته تا ایالت باسك، اينها شديدترين رقابت‌ها در اين ورزش هستند.

اين نشريه در ادامه ليست 32 دربي مهم جهان را منتشر كرده است كه در صدر آن دربي‌ آرژانتين بين ريورپلاته و بوكاجونيورز به چشم مي‌خورد. همچنين دربي اسكاتلند بين سلتيك و رنجرز و بازي الكلاسيكو بين رئال و بارسا در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار دادند. دربي تهران بين استقلال و پرسپوليس در اين فهرست در رده 27 جا داده شده است.

نشريه فورفورتو در رابطه با دربي تهران نوشت: دو باشگاه موفق ايران يك استاديوم مشترك دارند اما چيزهاي ديگر نه! پرسپوليس هنوز به عنوان تيم طبقه كارگر تهران شناخته مي‌شود، درحالي كه استقلال به‌ طور سنتي از طبقه متوسط حمايت مي‌كند. زماني كه اين دو باشگاه به ميدان بروند، جوي داغ تضمين مي‌شود و ورزشگاه آزادي اغلب ساعت‌ها قبل از شروع بازي پر شده است.

اما بررسي كامل اين ليست هم خالي از لطف نيست.

 

32. نيوولز اولد بويز - روزاريو سنترال

شايد اين بزرگ‌ترين رقابت در آرژانتين نباشد، اما هيچ عشقي بين نيوولز اولد بويز و روزاريو سنترال وجود ندارد و دشمني بين آنها از بين نمي‌رود. ظاهرا اين دشمني به اپيزودي برمي‌گردد كه روزاريو پيشنهاد نيوولز را براي بازي دوستانه براي يك موسسه خيريه جذام رد كرد و به خود لقب لوس كانالاس «شرورها» را داد.

 

31. بنگال شرقي - موهون باگان

هند ديوانه كريكت است و دقيقا يك كانون فوتبال نيست، به استثناي كلكته در شرق. بازي بين بنگال شرقي و موهون باگان در سال 1997 با جمعيت 131781 نفري برگزار شد و آن را به پربازديدترين رويداد ورزشي كشور در تمام دوران تبديل كرد. اين دو باشگاه زماني يكي بودند، اما بنگال شرقي در سال 1920 از موهون باگان جدا شد.

 

30. نيوكاسل يونايتد - ساندرلند

در دهه 1600، نيوكاسل و ساندرلند در طرف‌هاي متضاد جنگ داخلي انگليس قرار داشتند، اولي از چارلز اول حمايت مي‌كرد و دومي پشتيبان اليور كرامول بود. آنها از آن زمان در مورد چيزهاي بسيار كمي به توافق رسيده‌اند. ركورد بازي رودررو به طرز قابل ملاحظه‌اي يكنواخت است. اين دو باشگاه كه فاصله 12 مايلي با هم دارند با زنده نگه داشتن پيروزي‌هاي به ياد ماندني در دربي‌هاي قديمي‌ مقابل دشمن سرسخت خود زندگي مي‌كنند.

 

29. راجا كازابلانكا - ويداد كازابلانكا

اگر اهل كازابلانكا هستيد مي‌دانيد بزرگ‌ترين شهر مراكش از اواسط دهه 1950 ميزبان اين دربي وحشيانه بوده است. حتي حكومت سلطنتي نيز قادر به فرار از دشمني اين دو تيم نبوده است. شاه محمد پنجم تا زمان مرگش در سال 1961 از طرفداران ويداد بود و باعث شد كه طرفداران چپگراي راجا فريادهايي عليه او سر بدهند.

 

28. جنوا - سامپدوريا

دربي دلا لانترنا شناخته شده‌ترين رقابت ايتاليا نيست، اما مي‌توان گفت جالب‌ترين آن است. جنوا قديمي‌ترين باشگاه در شهر كارگري به همين نام است، درحالي كه سامپدوريا كه در سال 1946 تاسيس شد، تازه‌ترين باشگاه‌هاي حومه شهر است. اين دستگاه به ‌طور معمول تعدادي از بهترين رقص‌هاي طرفداران را توليد مي‌كند. رقص‌هايي كه در كمتر نقطه زمين مي‌توانيد ببينيد.

 

26. كولو كولو - يونيورسياد شيلي

زماني كه كولو كولو با يونيورسياد شيلي خصومت‌ها را از سر مي‌گيرد، هميشه يك موقعيت ويژه است. دو باشگاه بزرگ و موفق در فوتبال شيلي نه تنها براي لاف زدن در سانتياگو بلكه براي عناوين ملي رقابت مي‌كنند. اولين بازي در سال 1935 بود كه به اين معني است كه صدمين سالگرد اين رويداد مهم نزديك است.

 

25. كايزر چيفز - اورلاندو پيراتز

تيم ملي آفريقاي جنوبي مدت‌هاست كه با وجود قدرت اقتصادي و اشتياق اين كشور به فوتبال، در رقابت‌هاي قاره‌اي جايگاه خود را از دست داده است. بهترين‌هاي بازي باشگاهي آفريقاي جنوبي را مي‌توان زماني يافت كه كايزر چيفز در دربي سووتو، يكي از بزرگ‌ترين رقابت‌هاي خارج از اروپا و امريكاي جنوبي، به مصاف اورلاندو پيرتس مي‌رود.

 

24. اينديپندنته - راسينگ كلاب

ورزشگاه‌هاي Independiente و Racing Club در Avellaneda، درست خارج از شهر بوينوس‌آيرس، فقط 300 متر از هم فاصله دارند. اين دو عضو كه در جمع «پنج تيم بزرگ» آرژانتين هستند، آرزويي جز شكست دادن دشمن ندارند. اينديپندنته و راسينگ از زمان تولد دربي Avellaneda در سال 1907، بيش از 200 بار سرشان را به هم كوبيده‌اند.

 

23. ساوتهمپتون - پورتسموث

رقابت بين اين دو شهر بندري از زماني آغاز شد كه پورتسموث با نيروي دريايي سلطنتي مرتبط شد و ساوتهمپتون با نيروي دريايي تجاري ارتباط برقرار كرد. در اصطلاح ساحل جنوبي، اسكامرز (ساوتهمپتون) در مقابل اسكيت‌ها (پورتسموث) است. آنها هر فصل با يكديگر بازي نمي‌كنند، اما رقابت عميقي با هم دارند. اين تضاد يك ريشه عميق دارد.

22. رئال سوسيداد - اتلتيك بيلبائو

همان‌طور كه رقابت‌ها پيش مي‌رود، اين يكي از دربي‌هاي دوستانه است. ديدن هواداران رئال سوسيداد و اتلتيك بيلبائو كه قبل، بعد و گاهي حتي در طول بازي‌هاي دربي با هم مي‌آميزند، معمول است. اما تاريخ غني اين نبرد در منطقه باسك و بحث‌هاي جدايي طلبي، آن را شايسته گنجاندن مي‌كند: اين دو تيم براي اولين‌بار در سال 1909 با يكديگر روبه‌رو شدند.

 

21. كورينتيانس - پالميراس

برازيليا مركز سياسي و ريودوژانيرو شناخته شده‌ترين شهر در بين بسياري از شهرهاي كشور برزيل است، اما سائوپائولو پايتخت اقتصادي برزيل و پرجمعيت‌ترين شهر خارج از آسيا است. دربي پائوليستا توسط كورينتيانس، با ريشه‌هاي طبقه كارگر و پالميراس، باشگاهي كه توسط جامعه ايتاليايي سائوپائولو تاسيس شده است، شكل گرفت.

 

20. چيواس - كلاب امريكا

چيواس يا باشگاه دپورتيوو گوادالاخارا (نام رسمي) و كلاب امريكا محبوب‌ترين تيم‌هاي مكزيكي هستند. حتي هواداراني كه از تيم‌هاي ديگر حمايت مي‌كنند، اغلب به يكي از اين دو تيم تمايل دارند. امريكا به عنوان يك باشگاه كه با پذيرش بازيكنان خارجي موافقت كرد، تاسيس شد. در همين حال، چيواس فقط بازيكنان مكزيكي را به ميدان مي‌آورد و پيروان بيشتري از طبقه كارگر جذب مي‌كرد.

 

19. رئال بتيس - سويا

رئال بتيس به عنوان باشگاه طبقه كارگر شهر سويا اسپانيا در نظر گرفته مي‌شود و سويا به‌طور سنتي حمايت خود را از جانب اعضاي مرفه جامعه جلب مي‌كرد. امروزه، با اين حال، تقسيم خانواده‌ها بين سبز و سفيد و قرمز و سفيد رايج است. سويا مكاني ديوانه فوتبال است، بنابراين روز دربي هميشه خاص است.

 

18. پارتيزان بلگراد - ستاره سرخ بلگراد

وقتي ستاره سرخ با پارتيزان روبه‌رو مي‌شود، منتظر آتش‌بازي باشيد و اين فقط در سكوها است. اين بازي براي مدت طولاني به عنوان نماينده درگيري سياسي بين وزارت كشور (ستاره سرخ) و ارتش يوگسلاوي (پارتيزان) بود. اين يكي از سياسي‌ترين رقابت‌هاي فوتبال در جهان است كه واقعا بيش از سه امتياز در روز دربي دارد.

 

17. ناسيونال - پنارول

رقباي مونته ويديو، ناسيونال و پنارول براي اولين‌بار در سال 1900 به مصاف هم رفتند كه اين بازي را به يكي از قديمي‌ترين دربي‌هاي خارج از بريتانيا تبديل كرد. در سال‌هاي اوليه، تيم پنارول بيشتر از مهاجران انگلستان تشكيل مي‌شد كه باعث ايجاد تقابل با Nacional، تيمي كه همان‌طور كه از نامش پيداست منحصرا براي اروگوئه‌‌اي‌ها بود، شد. آنها
به راحتي موفق‌ترين تيم‌هاي كشور هستند.

 

16. فلامنگو - فلوميننزه

در سال 1963، 194603 هوادار شگفت‌انگيز در ماراكانا در ريودوژانيرو جمع شدند تا نبرد فلامينگو و فلوميننزه را تماشا كنند. اين ركورد جهاني حضور در يك بازي داخلي است. در سال 1911، فلامينگو توسط 10 بازيكن ناراضي فلوميننزه تاسيس شد كه پس از درگيري با هيات‌مديره باشگاه را ترك كردند.

 

15. بنفيكا - اسپورتينگ

پورتو براي اين دو تيم مستقر در ليسبون رقباي درون زميني شايسته‌اي است، اما در سكوها نمي‌توان بر حس بد بين هواداران بنفيكا و اسپورتينگ غلبه كرد. دلايل دشمني از روز اول روشن شد: در اولين دربي در سال 1907، هشت بازيكن بنفيكا از باشگاه خارج شدند تا با اسپورتينگ قرارداد امضا كنند.

 

14. المپياكوس - پاناتينايكوس

در يونان اين مسابقه به عنوان «دربي دشمنان ابدي» شناخته مي‌شود. آيا نياز به توضيح بيشتر است؟ پاناتينايكوس به نمايندگي از مركز آتن در سال 1908 به عنوان تيم نخبگان تاسيس شد. المپياكوس كه ريشه در شهر بندري نزديك پيرئوس دارد، مدت‌هاست كه استدلال مي‌كند كه آنها باشگاه مردم در پايتخت يونان هستند.

 

13. آرسنال - تاتنهام هاتسپر

افزايش قدرت احساسات و درگيري‌ها در دربي‌هاي خاص، اغلب كيفيت بازي داخل زمين را كاهش مي‌دهد و منجر به فوتبال محتاطانه و عصبي مي‌شود. برعكس، دربي شمال لندن معمولا بسيار سرگرم‌كننده است. انتقال آرسنال از جنوب تيمز به هايبري در سال 1913 يكي از مهم‌ترين بازي‌هاي كينه‌توزانه فوتبال انگليس را به وجود آورد.

 

12. آژاكس - فاينورد

آمستردام و روتردام هر دو شهرهاي هلند هستند، اما شباهت‌ها در اينجا به پايان مي‌رسد. بنابراين درحالي كه آژاكس مظهر معماري و هنر است، فاينورد تمايل دارد براي نتايج بيش از هر چيز ديگري ارزش قائل شود. آژاكس موفق‌تر است، اما فاينورد هميشه از خونين كردن دماغ به رقباي خود لذت مي‌برد. اشتباه نكنيد، De Klassieker يكي از مهم‌ترين رقابت‌ها در اروپا است.

 

11.گرميو - اينترناسيونال

شهر پورتو آلگره در ايالت جنوبي ريو گرانده دو سول ميزبان دو باشگاه بزرگ برزيل، گرميو و اينترناسيونال است، بنابراين طرفداران دو تيم قبل از هر چيز، آرزوي برتري منطقه‌اي را دارند. گرميو توسط مهاجران آلماني در سال 1903 تاسيس شد، درحالي كه اينتر توسط فرزندان مهاجران ايتاليايي شش سال بعد تاسيس شد.

 

10. ميلان - اينتر

هواداران اينتر اغلب مي‌گويند كه ترجيح مي‌دهند يوونتوس را شكست بدهند تا آث‌ميلان، اما به هر حال سطح درگيري بين هواداران مستاجران سن‌سيرو بالاست. اين بدون شك يكي از بهترين بازي‌هاي فوتبال باشگاهي است. رقص در بين تماشاچيان و مستطيل سبز منظره‌اي قابل مشاهده است و فضا هرگز آرام نيست.

 

9. مارسي - پاري‌سن‌ژرمن

مارسي و پاريس دو شهر بسيار متفاوت هستند: يك شهر بندري طبقه كارگر در مقابل مركز ثروتمندها و بورژوازي قدرت سياسي. رقابت نسبتا جديدي كه به دليل تاسيس PSG در سال 1970 به وجود آمد، Le Classique نام گرفت و از اواسط دهه 1980 به بعد به‌ شدت افزايش يافت. پاريسي‌ها اين روزها موفق‌تر هستند، اما هواداران مارسي اغلب به آنها يادآوري مي‌كنند كه آنها اولين قهرمان فرانسه در اروپا بودند.

 

8. الاهلي - زمالك

يكي از پرهرج و مرج‌ترين شهرهاي كره زمين، قاهره است. هر زمان كه الاهلي در مقابل زمالك قرار مي‌گيرد، اين هرج ‌و مرج متوقف مي‌شود. اين دو باشگاه به‌ طور سنتي توسط سياست تقسيم شده بودند: ملي‌گرايان الاهلي كه از جمهوري‌خواهان حمايت مي‌كنند در مقابل زمالك طرفدار سلطنت. جو ورزشگاه بين‌المللي قاهره در روز دربي بسيار پرتب و تاب است.

 

7. رم - لاتزيو

رم و لاتزيو تنها چند عنوان قهرماني در سري آ را كسب كرده‌اند. باشگاه‌هاي پايتخت مدت‌هاست كه شاهد تسلط تورين و ميلان بوده‌اند. اين فقط به خصومت بين آنها اضافه كرده است. در روز دربي، هواداران رم در Curva Sud جمع مي‌شوند و هواداران لاتزيو كنترل Curva Nord را به دست مي‌گيرند. نتيجه هميشه چيزي ديدني است.

 

6. منچستريونايتد - ليورپول

زماني كه منچستريونايتد در سال 2011 نوزدهمين عنوان قهرماني خود در ليگ را به دست آورد تا به موفق‌ترين تيم تاريخ فوتبال انگليس تبديل شود، الكس فرگوسن به تعهد خود براي نابودي ليورپول عمل كرد. منچستر و ليورپول از نظر اقتصادي، فرهنگي و موسيقي رقباي طولاني مدتي هستند. اما درگيري بين شهري در زمين فوتبال شديدترين حالت خود را دارد.

 

5. بروسيا دورتموند - شالكه

بايرن مونيخ ممكن است بزرگ‌ترين باشگاه آلمان باشد، اما بوروسيا دورتموند شديدترين احساس دشمني خود را نسبت به شالكه، همسايه‌اش در وستفالن، حفظ مي‌كند. هر دو باشگاه به ريشه‌هاي صنعتي خود افتخار مي‌كنند و اشتراكات بيشتري نسبت به تفاوت‌ها دارند. اما شدت اين رقابت آن را از هر چيز ديگري كه آلمان ارايه مي‌دهد متمايز مي‌كند.

 

4. فنرباغچه - گالاتاسراي

استانبول كه يكي از شهرهاي بزرگ فوتبال جهان است، به اندازه كافي بزرگ است كه بيش از 10 باشگاه در سه دسته برتر فوتبال تركيه دارد. بزرگ‌ترين بازي بين فنرباغچه، از نيمه آسيايي شهر، در برابر گالاتاسراي مستقر در قسمت اروپايي برگزار مي‌شود. دربي بين قاره‌اي جايي براي افراد ضعيف نيست.

 

3. رئال مادريد - بارسلونا

تماشاي ال‌كلاسيكو نه تنها در اسپانيا بلكه تقريبا در همه كشورهاي جهان اجباري است. ديدارهاي رئال‌مادريد و بارسلونا به ‌طور مرتب توسط بيش از 700 ميليون نفر تماشا مي‌شود. اين رقابتي است بين پايتخت اسپانيا در مقابل نماد اصلي ناسيوناليسم كاتالان! اين تقابل بين دو هويت متضاد است. بازيكنان و مديران سوپراستار فتنه‌هاي بيشتري را اضافه مي‌كنند.

 

2. سلتيك - رنجرز

قدمت اين بازي كه به سال 1888 برمي‌گردد، چيزي فراتر از فوتبال است. علاوه بر كري‌هاي هميشگي محلي، مسائلي نظير مذهب (كاتوليك در مقابل پروتستان)، هويت ملي (اسكاتلندي ايرلندي در مقابل بريتانيا) و سياست ايرلند شمالي (جمهوري‌خواه در مقابل وفاداران سلطنت) از عوامل حساسيت بازي هستند. تا به امروز موفق‌ترين باشگاه‌هاي اسكاتلند، سلتيك و رنجرز فصل به فصل براي كسب مدال رقابت مي‌كنند.

 

1. ريور پلاته - بوكا جونيورز

از نظر شور، رنگ، جو و دشمني عميق، هيچ چيز مانند سوپركلاسيكو آرژانتين نيست. بوكا جونيورز از طبقه كارگر و در اسكله شروع كرد، درحالي كه ريور پلاته به‌ طور سنتي طبقه متوسط را نمايندگي مي‌كرد. اين روزها اين تقابل يك ساده‌سازي بيش نيست، اما مبارزه بوكا و ريور براي برتري در بوينوس‌آيرس و فراتر از آن رقابت را به مسابقه‌اي تبديل مي‌كند كه شبيه هيچ چيز ديگري نيست.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون