• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5603 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۴ مهر

نگاهي به مشخصات فني و تجاري خودروهاي وارداتي

با اينكه در زمان اجرايي شدن مقررات واردات خودرو، هدف از اين اقدام ورود خودروهاي «اقتصادي»به ايران و تنظيم بازار عنوان شده بود؛ اما نگاهي به خودروهايي كه در سامانه يكپارچه براي فروش عرضه شده‌اند نشان مي‌دهد كه اين خودروها براي بازار ايران به هيچ عنوان «اقتصادي»نيستند. نگاه عمده‌اي كه به خودرو اقتصادي مي‌شود؛ چيزي حدود 200 ميليون تومان است. اما به نظر مي‌رسد كه قيمت دلار و دور زدن تحريم‌ها و به تبع آن افزايش هزينه‌هاي واردات، شرايطي را به وجود آورده كه قيمت خودروهاي وارداتي آن چيزي نباشد كه بتوان به عنوان تنظيم‌كننده بازار از آن ياد كرد. در اين بخش نگاهي كرده‌ايم به ابعاد فني و تجاري خودروهايي كه به عنوان خودروهاي وارداتي قرار است به متقاضيان عرضه شود.

جتا VS7؛ خودروي چيني با مشاركت فولكس واگن

جتا VS7 خودرويي است كه توسط شركت فولكس واگن و با شراكت گروه FAW در چين توليد مي‌شود. اين خودرو از پلتفرم مشترك با محصولاتي همچون اشكودا كاروك و سئات تاراكو سود مي‌برد و به عنوان نسخه بزرگ‌تر جتا VS5 راهي بازار شده است. قيمت اين خودرو در مبدا ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار براي نسخه‌هاي اتوماتيك است. جتا VS7 از لحاظ طراحي ظاهري، نماي داخلي و همچنين سطح آپشن‌ها، به پاي محصولات مدرن چيني، به‌ويژه توليدات جديد گروه چري، دانگ‌فنگ و حتي محصولات اختصاصي خود برند فاو نمي‌رسد. با اين حساب جتا VS7 يك خودروي چيني محسوب مي‌شود؛ اما به هر حال نام بزرگي چون فولكس واگن پشت اين خودرو است و بنابراين شايد مشتريان به اين نام اعتماد كنند.

زوتي DL5؛ يك نام ديگر از چيني‌ها

اين خودرو متعلق به يكي از برندهاي چيني است كه در دو دهه اخير به بازار ايران رسيده است. زوتي، برند چندان شناخته‌شده‌اي در بازار ايران نيست و S300 و T600 تنها محصولات اين برند چيني هستند كه در سال‌هاي گذشته با اسامي ديگري، به صورت محدود روانه بازار ايران شدند. زوتي پيش‌تر با دو برند آريو و ريگان در بازار ايران بوده است. زوتي براي طراحي خودروهايش از محصولات ديگر شركت‌ها الهام مي‌گيرد و ماشين‌هايي ارايه مي‌دهد كه طراحي ظاهري قابل قبولي دارند و در عين حال اقتصادي و ارزان‌قيمتند. مشتريان زوتي دي‌ال5 عمدتا‌ در چين، روسيه و حاشيه خليج فارس هستند. فروش اين كراس‌اوور جمع و جور در بازارهاي چين و روسيه با قيمت ۸ هزار تا ۱۲ هزار دلار انجام مي‌شود و پارس خودرو براي جذب مشتريان بايد زوتي DL5 را با قيمت رقابتي عرضه كند.

هيونداي كرتا؛ كره‌اي محبوب

محصولات برند كره‌اي هيونداي از زمان ورود به بازار كشور در دهه ۸۰ جزو خودروهاي محبوب ايراني‌ها بوده‌اند و البته قيمت بالايي هم داشته‌اند كه مي‌توان از توسان و سانتافه نام برد. اما محصولات هيونداي فقط شامل خودروهاي ميان‌رده نمي‌شود و شركت كره‌اي ماشين‌هاي كوچك و ارزان‌قيمتي را براي بازارهاي جنوب و جنوب شرق آسيا، امريكاي لاتين و روسيه توليد مي‌كند كه يكي از آنها كراس‌اوور جمع و جور هيونداي كرتا است. اين خودرو ظاهري شبيه توسان و در بازارهاي جهاني قيمتي كمتر از ۲۰ هزار دلار دارد.

كيا سلتوس؛ رقيب بزرگ چيني‌ها

كيا سول و كيا اسپورتيج دو كراس‌اوور محبوب كياموتورز است و خودروساز كره‌اي براي پر كردن فاصله بين اين دو، كراس‌اوور جمع و جوري را با نام كيا سلتوس معرفي كرده است. كيا سلتوس ۲۰۲۳ در سراسر جهان، از امريكا گرفته تا هند و خاورميانه مشترياني دارد و در هر منطقه با مشخصات فني خاصي عرضه مي‌شود. مدلي كه كوشاخودرو براي عرضه در ايران انتخاب كرده است، از موتور ۱.۶ ليتري تنفس طبيعي با قدرت ۱۳۲ اسب بخار استفاده مي‌كند و گيربكس اتوماتيك ۶ سرعته تيپ ترونيك، قدرت موتور را به چرخ‌هاي جلو انتقال مي‌دهد. كيا سلتوس مشخصات فني عجيب و غريبي ندارد، اما طراحي ظاهري قابل قبول و كابين جادار آن مي‌تواند براي مشترياني كه در اين چند سال فقط كراس‌اوورهاي چيني ديده‌اند، جالب باشد.

هيونداي النترا

هيونداي النتراي وارداتي، با يكي از ضعيف‌ترين موتورهايش به ايران آمده و نكته اينكه آپشن‌ها و امكاناتش، در سطح قابل قبولي نيست. هيونداي النتراي وارداتي كرمان موتور، برخي از ساده‌ترين و پيش‌پا افتاده‌ترين امكانات روز خودروهاي بازار را ندارد كه مهم‌ترين آنها عبارتند از كروز كنترل، مانيتور، دوربين عقب، نويگيشن، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، ‌تنظيم برقي صندلي راننده و تهويه اتوماتيك. «قيمت خام» هيونداي النترا وارداتي با موتور 1.6 ليتري، معادل تقريبي 18.1 هزار دلار بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون