• ۱۴۰۳ جمعه ۱۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5605 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۶ مهر

فرمول تركيه براي صلح در فلسطين

وزير امور خارجه تركيه گفت كه آنكارا آماده است در صورت دستيابي به توافق صلح در جريان درگيري رژيم صهيونيستي و حماس، به عنوان يك كشور ضامن براي فلسطين عمل كند. هاكان فيدان، وزير خارجه تركيه گفت: بايد حمله به مكان‌هاي مقدس مانند مسجدالاقصي خاتمه يابد. ما مدت‌هاست كه به همه در اين مورد هشدار داده‌ايم. لطفا به ما گوش دهيد، تركيه كشوري با تاريخ عميق در منطقه است و وقتي حرفي مي‌زنيم بايد به آن گوش كنيد. به گزارش ايسنا، او خطاب به سران رژيم صهيونيستي گفت: شما خانه را اشغال مي‌كني، خانه را تصرف مي‌كني بعد خانه را خراب مي‌كني، بازسازي مي‌كني و شخص ديگري را در آن قرار مي‌دهيد. سپس او را يك شهرك‌نشين صدا مي‌كنيد. اين شهرك‌نشيني نيست اين دزدي است. از اين به بعد بايد اين‌طور ناميده شود. وزير خارجه تركيه گفت: ما هر كاري از د‌ست‌مان برمي‌آيد انجام مي‌دهيم تا از توسعه جنگ به‌ گونه‌اي كه كشورهاي منطقه، به‌ويژه لبنان، مصر و اردن را بي‌ثبات كند، جلوگيري كنيم. زمان آن فرا رسيده است كه جامعه جهاني گامي جدي در جهت ايجاد كشور فلسطين بر اساس مرزهاي ۱۹۶۷ به پايتختي بيت المقدس بردارد. فيدان تصريح كرد: اين جنگ مي‌تواند به جنگ‌هاي بزرگ‌تر منجر شود، اما مي‌تواند به صلحي تاريخي نيز منجر شود. رييس‌جمهور ما معتقد است كه صلح تاريخي امكان‌پذير است. تا زماني كه تشكيل كشور فلسطين به تاخير بيفتد، صلح به منطقه نخواهد رسيد. تركيه با تاكيد بر نقش مركزي آنكارا در شكل دادن به اين ايده، پيشنهادي را براي سيستم ضامن در مناقشه رژيم صهيونيستي و فلسطين ارايه كرده است.
هاكان فيدان در نشست خبري اختصاصي در وزارت امور خارجه تركيه، بر ضرورت حضور چندين كشور از جمله تركيه به عنوان ضامن پس از دستيابي هر دو طرف به توافق، با مسووليت تضمين اجراي آن تاكيد كرد. فيدان همچنين بر اهميت فشار بين‌المللي بر تل‌آويو براي اتخاذ راه‌حل دو دولتي تاكيد كرد و گفت: تركيه نظرات خود را در اين زمينه با طرفين در ميان مي‌گذارد. او به لزوم نقش فعال‌تر جامعه بين‌المللي در رسيدگي به مساله رژيم صهيونيستي و فلسطين اشاره كرد. وي تصريح كرد كه اعزام نيروي حافظ صلح از تركيه به منطقه در دستور كار نيست، اما بر اهميت آغاز گام‌هايي به سوي راه‌حل دو دولتي براي دستيابي به صلح پايدار تاكيد كرد. وي گفت: كشورهاي منطقه بايد در برخورد با هر طرفي كه توافق را نقض مي‌كند، مسووليت پذيرفته و موضع واحدي اتخاذ كنند. هاكان فيدان با تاكيد بر اهميت تبديل وضعيت كنوني به فرصتي براي صلح گفت: حضور كشورهاي ضامن در دستيابي به راه‌حلي پايدار براي مناقشه اسراييل و فلسطين بسيار مهم است.
وزير امور خارجه تركيه گفت: براي سال‌ها، قدرت‌هاي سلطه‌گر با نفوذ رسانه‌اي ماهيت واقعي مشكل (اسراييل- فلسطين) را پنهان كردند. زمان پايان دادن به اين مساله فرا رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون