• ۱۴۰۳ جمعه ۱۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5605 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۶ مهر

رييس فدراسيون ووشو در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

به هيچ عنوان دعوت از خواهران منصوريان سفارشي نيست

زحمت پاداش به ووشوكاران با دوستان است!

روزبه دلاور 

به گزارش «اعتماد» تيم ملي ووشوي كشورمان در رقابت‌هاي بازي‌هاي آسيايي عملكرد بسيار خوبي داشت و در پايان با كسب مدال‌هاي رنگارنگ، كاروان ورزشي كشورمان را در جدول بين تك‌رقمي‌‌ها قرار داد. با امير صديقي، رييس فدراسيون اين رشته گفت‌وگويي ترتيب دادیم كه در ادامه ماحصل آن را مي‌خوانيد.

 

در هانگژو به اهدافي كه داشتيد؟ دست پيدا كرديد؟

خب خدا را شكر ووشو با عملكرد خوبي كه داشت با خاطرات خوشي هانگژو را ترك كرد. ما توانستيم در مجموع ۱۲ مدال كسب كنيم (۳ طلا و هفت نقره و دو برنز) كه اتفاق ويژه موضوع اين بود كه نيمي از اين مدال‌ها توسط دختران كاروان ما به دست آمد. هميشه ما در فدراسيون ووشو به اين موضوع اشاره كرديم كه اين فدراسيون مي‌تواند نقطه اتكاي محكمي براي كاروان جمهوري اسلامي ايران در اين بازي‌ها باشد و توانستيم الحمدلله اين موضوع را هم‌ ثابت كنيم و اتفاق بسيار خوبي هم افتاد. ما دو سال سخت را پشت سر گذاشتيم. با توجه به مسائلي كه نبايد شكل مي‌گرفت و حمايت‌هايي كه ‌نشد از سوي مسوولان وقت از اين فدراسيون، ‌اما با همه اينها ما خيلي با برنامه پيش رفتيم و پيش‌بيني هم مي‌كرديم‌ كه بتوانيم ‌نتايج ‌خوبي بگيريم و ‌همين هم شد. نه تنها توانستيم ‌مدال‌هاي گذشته را تكرار كنيم، ‌بلكه آنها را بهبود هم داديم و رنكينگ بهتري با مدال بهتري به دست بياوريم. همه اينها باعث مي‌شود توقعات از فدراسيون ووشو به مراتب بسيار بيشتر از قبل شده و اين موضوع مسووليت‌هاي ما را سنگين‌تر از قبل مي‌كند. كسب هر يك‌ از اين مدال‌ها در دوره بعدي سخت‌تر است، چراكه كشورهاي رقيب ما سرمايه‌گذاري‌هاي جدي براي اين رشته مي‌كنند، اما ما مشكلات زيادي در بخش زيرساخت‌ها داريم هم در مجموعه كمپ ملي ووشو كه در مجموعه ورزشي آزادي وجود دارد و امكانات زيرساختي كه داريم بسيار محدود است و نمي‌تواند جوابگوي نيازهاي امروز ووشو باشد، اما خب ما آنچه ياد گرفتيم، اين است كه پرتلاش و جنگجو و صبور باشيم و مسير را با قدرت ادامه بدهيم.

خيلي جامع و كامل توضيح داديد به‌طوري كه‌ پاسخ چند سوال خودمان را گرفتيم! اما در بين صحبت‌ها اشاره كرديد حمايتي از جانب وزير قبلي از ووشو نشد با حضور وزير ورزش جديد شرايط تغيير كرد؟

الحمدلله با حضور آقاي هاشمي شرايط متفاوت شد و نگاه‌ها تغيير پيدا كرده است!

اين تغيير نگرش قابل احساس است؟ چون مدت زيادي نيست كه وزير جديد ورزش سر كار آمده؟!

بله، بعضي چيزها خيلي مشهود است و ما اين را احساس كرديم. بالاخره ‌در همين سه ماه گذشته هم سعي شد از مجموعه ووشو حمايت شود. حتي ايشان وزيري بودند كه بعد از ۵ سال به مجموع ورزشي ووشو آمدند و به قهرمانان ما سر زدند كه امكانات و شرايط فدراسيون را از نزديك ديدند و اين هم اتفاق ويژه‌اي بود كه بالاخره افتاد! همين كه پاداش قهرمانان را توانستند قبل از بازي‌هاي آسيايي پرداخت كنند اين هم كار بزرگي بود، اما خب جمع‌بندي ما اين است كه اگر شرايط بهتري براي‌ مجموعه فدراسيون ايجاد شده بود باز هم اين ظرفيت ‌وجود ‌دارد و مي‌تواند هميشه به عنوان يك‌ فدراسيون ‌موفق در مدال‌آوري اقدام كند.

مي‌توانيد بگوييد بودجه فدراسيون ووشو در قياس با ديگر رشته‌هاي رزمي بيشتر است يا كمتر؟

من‌ دقيق اطلاع ندارم بقيه فدراسيون‌ها از نظر اعتباري چه شرايطي دارند. اما فكر مي‌كنم در بحث بودجه‌اي فدراسيون ووشو جزو فدراسيون‌هاي رده دو در نظر گرفتند كه در المپيك هم اينچنين بوده است. اعتباراتي كه قبلا در نظر گرفته مي‌شد در دوره دكتر سجادي و در سال ۱۴۰۱ نه‌تنها بودجه فدراسيون نسبت به سال ۱۴۰۲ افزايش پيدا نكرد، بلكه نزديك به 30 درصد كاهش پيدا كرد. در حالي كه تورم و شاخص‌هايي كه در هزينه‌ها وجود دارد، مي‌توانستيم ۵۰، ۶۰ درصد بيشتر اعتبار بگيريم. دقيقا در سال نزديك به بازي‌هاي آسيايي اين اتفاق رخ داد. در هر صورت خيلي‌ نمي‌خواهيم به گذشته ‌نگاه كنيم و مطمئنم با شرايطي كه‌ در ورزش‌ به وجود آمده، بايد حمايت شويم، چراكه سه سال بيشتر تا بازي‌هاي آسيايي باقي نمانده و در ژاپن مي‌تواند شرايط سخت‌تر هم‌ مي‌شود.

از طرف فدراسيون پاداشي هم براي مدال‌آوران در نظر گرفتيد؟

پاداش بازي‌هاي آسيايي توسط كميته ملي المپيك و وزارت ورزش پرداخت مي‌شود كه نسبت به دوره‌هاي قبل بهتر بوده است.

از طرف فدراسيون چي؟

توان ما در پرداخت حقوق‌ها و امكاناتي ‌كه ‌لازم است انجام وظيفه كرديم پاداش‌ها هم دوستان زحمتش را مي‌كشند!

دو تا از ورزشكاران ووشو براي اولين‌بار بود كه در مسابقات شركت‌ مي‌كردند و طلا گرفتند.

سه تا ! اولين‌بار كه خيلي از ورزشكاران ما بودند.

برنامه فدراسيون براي استعداديابي چيست؟

بله، در حوزه استعداديابي فدراسيون ‌جزو فدراسيون‌هاي برتر كشور است و اين جزو شاخص‌ها و عملكرد فدراسيون ماست كه توسط وزارت ورزش بررسي و تاييد شده است. وليكن ما هميشه به پشتوانه‌سازي‌ تيم‌هاي ‌ملي اهميت زيادي مي‌دهيم. نمونه‌اش حضور همين ورزشكاراني بود كه براي اولين‌بار در تيم ملي بزرگسالان‌ حاضر شدند و در ميدان بزرگ بازي‌هاي آسيايي به ‌ميدان ‌رفتند و عملكرد ‌خوبي داشتند همين آقاي افشين سليمي كه اولين حضورش در بزرگسالان بود و‌ طلا هم گرفت.

يكي از انتقاداتي كه به ووشو مي‌شود عملكرد ضعيف در تالو است. چرا تا اين در حد سبك ضعيف هستيم؟

آنچه مشخص است ‌در تمام ‌دوره‌هاي مختلف آسيايي ‌در تالو‌ فقط سه مدال توانستيم به دست بياوريم. يك برنز و دو نقره و‌ اين موضوع‌ ثابت مي‌كند كه‌ نمي‌توانيم بگوييم بد كار كرديم، ‌چراكه ‌مدال نقره دوره قبل را تكرار كرديم. تالو در بازي‌هاي آسيايي شرايط متفاوتي با مسابقات قهرماني جهان و آسيايي دارد. هم تعداد فرم‌هاي محدودتري وجود دارد و هم از لحاظ شكلي مجموع دو فرم را امتياز مي‌دهند كه اين باعث‌ مي‌شود شرايط سخت باشد. فقط چين كه در تمام رشته‌ها موفق عمل كرد، توانست‌ طلا كسب كند‌ كه گواه اين ‌موضوع است. چيني‌ها در ووشو ۱۱ مدال طلا و ۲ طلا در كوراش كسب كردند‌ كه ‌نشان‌ مي‌دهد‌ رقابت ‌جدي بوده و ما هم توانستيم از سبد ‌چيني‌ها مدال بگيريم كه اين ‌هم مي‌تواند يك‌ موفقيت باشد. در مسابقات مختلف مثل قهرماني جهان توانستيم طلا كسب كنيم. در كل رشته‌ تالو بسيار سخت و پيچيده است و اين‌طور نيست‌ كه بشود خيلي راحت در آن مدال به دست آورد و بچه‌هاي ما به ويژه در آقايان خيلي ‌جوان هستند كه از آيندگان تالوي كشورمان خواهند بود.

منتقدان تيم ملي مي‌گويند حضور هميشگي بعضي از ملي‌پوشان نشان‌دهنده عدم توجه به جوانان است. مثل حضور هميشگي خواهران منصوريان! چه پاسخي داريد؟

فدراسيون ووشو هميشه شفاف عمل مي‌كند در مسابقات انتخابي تيم ملي و هر كس در انتخابي تيم‌ ملي موفق باشد در مسابقات هست و اعزام مي‌شود. اين‌طور نيست كه بي‌دليل كسي حذف و فرد ديگري جايگزينش شود هر كس كه در ميادين بين‌المللي حضور داشته ‌نماينده ايران ‌بوده كه واقعا زحمت كشيده و تلاش كرده و شرايطش را داشته. خيلي از قهرمانان ما با توجه به محدوديت‌هايي كه در اعزام‌ها وجود دارد، نمي‌توانند تيم ملي را همراهي كنند. در بازي‌هاي آسيايي كلا دو وزن خانم‌ها شركت مي‌كنند يا در رقابت‌هاي جهاني سه وزن هستند و طبيعي است كه همه نباشند. خانم‌هاي منصوريان هم جزو افتخارات ووشوي ايران هستند كه ساليان سال است كه زحمت مي‌كشند و در تمام‌ بازي‌هاي انتخابي آسيايي موفق بودند و توانستند نتايج خوبي بگيرند تا اين شانس را پيدا كنند دوباره در اين مسابقات حاضر شوند. اين به معناي آن نيست كه تيم‌هاي ملي محدود به يكسري افراد است. واقعا اينها انتخاب ‌ مي‌شوند.

شفاف بپرسيم، مي‌خواهيم‌ بدانيم سفارشي نيستند ؟

به هيچ عنوان. فدراسيون هم با هيچ كس در حوزه تيم‌هاي ملي تعارف ‌ندارد. ‌بالاخره اين صحبت‌ها مطرح مي‌شود، اما فدراسيون وظيفه دارد نگاه فني داشته باشد و بهترين‌ها را براي مسابقات اعزام كند و مطمئن باشيد نسل بسيار خوبي پشتوانه هستند و مي‌توانند در رويدادهاي بعدي حضور پيدا كنند.

از مسابقات پيش رو بگوييد.

پنجشنبه عازم مي‌شويم به مسابقات عربستان كه فقط يك زن و يك مرد در سانداي حضور خواهند داشت و در تالو هم كلا ۴ نماينده داريم. نگاه ما به اين مسابقات كسب آمادگي لازم براي مسابقات جهاني و پشتوانه‌سازي براي رويدادهاي آتي ووشو است. كمتر از يك ‌ماه ديگر ‌هم مسابقات قهرماني جهان‌در امريكا برگزار خواهد شد و اميدوارم در آنجا نتايج خوبي كسب كنيم و بعد از آن هم قهرماني كوراش جهان در تركمنستان را داريم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون